Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Beste bij deze is het een postje voor mijn schoonvader.
Hij is bezig een besteleend aan het restaureren (bj: 78).
Al sinds deze in zijn bezit is zijn er al problemen met de carberateur.
Hij heeft er al verschillende gemonteerd uit zijn collectie van 14 rezerve(de een ging al wat beter dan de andere).
De symptonen zijn het niet stationair draaien en geen macht bij optrekken.
Eerst een nieuw blokje onder de carberateur gemonteerd, nieuwe dichtingen ertussen, een nieuw pompje.
Het ging allemaal eerst bij het nieuw monteren wel goed, maar na enkele tijd (1 week) ging het terug niet meer.
Ten einde raad maar een nieuwe gekocht. Deze gemonteerd en dit ging. Maar nu is het weer prijs.
De benzinetank was op en de carb. heeft lucht gezogen en is stilgevallen.
Verse benzine erbij en terug starten zou je denken. Terug in gang gekregen maar nu geeft hij te veel benzine (bougies zwart, het bovenste ook zwart).
Alles terug gekuist, ontsteking en klepspeling gecontroleerd. Het regelvijsje bijgereld voor minder benzine maar ons probleem blijft:
Geen macht bij het optrekken en soms ploffen.
Wie helpt?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
ploffen duid op een probleem in de ontsteking, Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
carburateur of carburator, zo heet dat.
Hoe is het met de klepspeling gesteld?
Is er een verschil; warm of koud?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als een probleem plotseling ontstaat moet je niet aan de instellingen van een carburateur gaan draaien, tenzij je reden hebt te denken dat de stelschroeven in korte tijd verlopen zijn. Het verlopen van instellingen gaat meestal geleidelijk en dus ontstaan problemen die daardoor worden veroorzaakt ook geleidelijk. Bovendien blijft een goed eendblok bij een veel te rijke mengselverhouding gewoon lopen, zij het wat minder mooi.
Dat het probleem opvallend veel erger werd sinds de tank is leeggereden doet mij meteen richting vuil in de carburateur denken want een laatste restje benzine is in verhouding altijd het smerigste. En vuile en/of oude benzine kan o.a. zwarte bougies opleveren omdat het niet goed verbrandt. De carb. schoonmaken + nieuwe bougies plaatsen zou wel eens kunnen helpen.
Zit er wel een goed filter voor de carb? Zo niet, altijd doen. En check even of er ergens anders nog een oud filter in de brandstoflijn zit dat verstopt zit. Dat kan ook allerlei vreemd gedrag veroorzaken.
Het is opvallend dat er zoveel carburateurs op de plank liggen die allemaal niet goed werken op deze eend… Tenzij de eigenaar er totaal geen kaas van heeft gegeten zou je toch gaan denken dat er, naast de carburateur, nog iets anders niet helemaal in de haak is.
De ontsteking is al genoemd. De inlaten op het blok kunnen ook lek zijn. Het komt namelijk nogal eens voor dat men de bouten in de kop te stevig aantrekt en er dan de graat uitdraait. En een lekke uitlaat vlakbij het blok wil ook nog wel eens een plof veroorzaken en heeft eveneens invloed op de kracht.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
kijk je onsteking na! stel de kleppen en zoek naar valse lucht!
Dit probleem heb ik ook al eens gehad en een kennis van mij! Het bleek echter naar heel lang zoeken dat de nokkenas niet meer op tijd stond en de tandwielen zwaar beschadigd waren. Tap de olie maar eens af en bekijk je aftapplug dat er metaal grijs aan zit.
Wat voor besteller heb je? een azu of aktje?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
2 Andere bougies en alles draait weer goed (met een oude carb.)
De nieuwe is niet goed te krijgen
Eventjes een andere vraag over een carb.
Het instelvijsje heeft 3 kleine gaatjes. Hoe moeten die staan? 1 gaatje naar boven toe (lucht trekken) en 1 gaatje naar onder toe (naar de buis eronder) en het 3de?
Omdat als het instelvijsje helemaal toe is gedraaid: te veel CO2
Lossen we het vijsje: te veel benzine.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Ik lees nooit goed gekregen en vraag me af of de benzineleiding wel overal goed dicht is.
Boven de tank zit een stukje slang die als hij ouder wordt valse lucht binnen kan laten. Verderop zijn er meer flexibele koppelingen, ook onderaan de motor. In die hoek kun je het ook zoeken…
Veel succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
xtiaan schreef:Ik lees nooit goed gekregen en vraag me af of de benzineleiding wel overal goed dicht is.
Boven de tank zit een stukje slang die als hij ouder wordt valse lucht binnen kan laten. Verderop zijn er meer flexibele koppelingen, ook onderaan de motor. In die hoek kun je het ook zoeken…Veel succes ermee!
Het probleem is de leiding niet, want er wordt momenteel benzine gezogen vanuit een externe tank(bus)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Effen een vraagje: zouden er nog AZU/AK types gemaakt zijn in de jaren 70 met 6V?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.