4 van de 18
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Mijn DS20 - Eindelijk begonnen en jawel…: roest
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 mei 2012 10:17 AM
  [ # 46 ]

ja maar wat is er nu met je bak?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 mei 2012 12:17 PM
  [ # 47 ]

Dat is dus het DS rijden: als de boel uit elkaar ligt, aanpakken waar je op dat moment bijkunt. Een motorsteun is inderdaad nu zo te vervangen. Dus doen. Paar leidinkjes kun je nu bij - niet laten lopen. Als de bak er toch af gaat, inderdaad maar even naar de koppeling kijken. En zo. Maar voor het eerste jaar is het natuurlijk even slikken. Zolang het niet ten koste gaat van het vakantiebudget ... Sterkte.

Oh ja, ik ben ook wel benieuwd naar de inhoud van de bak.

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 22 mei 2012 12:22 PM
  [ # 48 ]

Vrijdag haal ik de oude bak op. Deze ga ik inleveren bij Harry Martens voor een korting op het testen van de ‘nieuwe’ bak. Ik zal de oude eens openmaken, ben zelf ook nieuwsgierig. Ik zal foto’s maken.

Zaterdag ga ik naar Limmen om de nieuwe bak eens op de testopstelling te plaatsen en te kijken hoe de staat daarvan is. Wanneer oke bevonden, dan zal deze volgende week geplaatst gaan worden. En hoop ik zo snel mogelijk weer te zweven.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 mei 2012 12:54 PM
  [ # 49 ]

Waarom is de volledige motor uitgebouwd voor enkel een bakwissel? En, nu ie er naast staat gelijk een nieuwe distributieketting monteren hoor. Met de spanner!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 mei 2012 07:53 PM
  [ # 50 ]

Het lijstje van punten is inderdaad niet vreemd en hoort bij een dergelijke operatie.

Ben wel benieuwd welke lagers bedoeld worden.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 22 mei 2012 10:11 PM
  [ # 51 ]

Tja, waarom is de hele motor uitgebouwd? Tot nu toe zegt iedereen die ik er over gesproken heb dat dat nodig is, dus ik nam aan dat men daar gelijk in zou hebben.  Confused

En ach, ze is er nu toch uit, dan maar meteen alles aanpakken.

Wat lagers betreft had hij het over nokkenaslagers en toplagers… Confused Ik leer veel de laatste weken over de techniek. Maar ik heb deze nog niet opgezocht.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 mei 2012 10:32 PM
  [ # 52 ]

Nokkenas lager is het kogellager dat de uitstekende nokkenas daar waar de poelie er op zit ondersteunt. Nokkenas keerring moet ook vervangen, maar dat zal de garagist ook wel mee nemen. Toplager is het lager in het vliegwiel waar de priseas uit de bak in lagert.
Die moeten inderdaad bij deze klus vervangen worden en kosten heel weinig en is geen extra werk.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 mei 2012 12:18 AM
  [ # 53 ]

Dat valt dan weer mee op het lijstje. Als ‘t allemaal weer rijdt moeten we eigenlijk de DS eens naast de CX zetten Smile. Groet, Joost

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 26 mei 2012 04:36 PM
  [ # 54 ]

Gister bij in de auto hijsen van de ‘nieuwe’ halfautomaat viel het op dat er wat ‘water’ uit stroomde. Mmmm, daarop dus de ‘olie’ afgetapt. Nouja, olie? een groene waterige slurrie kwam er uit.

Dat beloofde weinig goeds. Begonnen met de ‘nieuwe’ halfautomaat op te maken.

Vanmorgen naar Limmen geweest. Leuk om daar al die versnellingsbakken te zien. Verder goede uitleg gekregen. Begonnen met het openmaken van de ‘nieuwe’ halfautomaat. Direct viel op dat er veel butsen en deuken in de tanden zaten. Daarnaast was er het nodige roest in de bak. Ook zat er weinig speling meer in de synchromeshringen. Geen goed nieuwe dus. Met al dat water is het ook nog de vraag wat er allemaal gaande is in de diff.

Dus toen ook de ‘oude’ bak opengemaakt. Spannend, hoe groot zou de schade zijn? Nou dat viel mee, op de kleur van de olie na (die had wel eens ververst mogen worden) was er op het eerste gezicht niet veel geks te zien. En met de hand konden de 3 en 4e nog wel worden ingelegd.

De conclusie van Harry Martens was dan ook, als je een bak wilt reviseren dan kun je het beste de ‘oude’ halfautomaat nemen. Dus dat is het plan nu ook.
De ‘nieuwe’ bak heb ik weer teruggebracht. Het is jammer, maar nu weten we wel de toestand van de bak.

Verder ben ik nog even bij de auto zelf geweest. Daar is al het nodige gebeurd: Motorsteunen, frictieplaat, lagers, oude benzine pomp eraf, distributie etc.

Op facebook staan nog meer foto’s: http://tinyurl.com/6um72xj
Als het goed is kan iedereen daar bij.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 mei 2012 05:06 PM
  [ # 55 ]

Wat is dat voor rare plaat, op de plek van de orginele pomp? Je gaat er toch niet zo’n gekke elektrische in laten beunen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 mei 2012 12:12 AM
  [ # 56 ]

Aargh - ‘t zal toch niet zo zijn dat een keer bakolie-vervangen je problemen had voorkomen? Dat zou wel zuur zijn. Enne - wat een gruizig geval zeg, die ‘nieuwe’ bak. Brr. Goed dat beiden even zijn open getrokken.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 mei 2012 01:18 PM
  [ # 57 ]

Vaak is het andersom: door een defect in de bak, bv een uitgelopen lager is de olie erg smerig.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 29 mei 2012 11:03 PM
  [ # 58 ]

De vorige eigenaar had al een electrische benzinepomp geinstalleerd. De oude was ontmanteld en zat alleen nog te lekken aan de zijkant van het blok. Daarom deze nu maar verwijderd en het gat gedicht. Misschien niet het meest mooie plaatje, maar het zal een plas aan olie schelen op de parkeerplaats.

Op benzine rijden kon overigens niet. Er zit/zat te veel roest rotzooi in het filtertje zodat er geen benzine aangezogen kon worden. Komende winter plannen maken voor een andere tank, of het reviseren van deze. Het ergste is nu uit de tank, en de filter is schoon. Benzine is als backup, LPG is de hoofdbrandstof.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 30 mei 2012 02:29 PM
  [ # 59 ]

Maar wat was er nou mis met de halfautomaat?? Zojuist met Harry Martens gesproken (kijken of ik het goed kan herhalen… huh ):

De tellermoer is los geschoten. Deze moer houdt tevens de secundaire as op de plaats. Deze as is dus gaan schuiven, met als gevolg dat de 3e en 4 versnellingstanden kapot zijn gegaan en de spleens kapot zijn.

Dit zie je pas als je de bak helemaal uit elkaar gehaald hebt. Schade is dus toch iets groter dan zaterdag te zien was.  very very sad

Ik leer het wel…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 mei 2012 07:39 PM
  [ # 60 ]

Ai! En ik maar denken dat alleen in de vijfbak het risico van losdraaiende assen aanwezig is. Nou ja - je hebt ‘m wel gebracht bij degene die als geen ander de boel weer kan herstellen. Sterkte.

Profiel  
 
 
4 van de 18
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook