motor controle systeem
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 22 mei 2012 01:03 PM

Wat gaat er mis? Ik rij met mijn Berlingo ca. 200 km. op de snelweg. Lekker doorrijden dus zo’n 130 km per uur. Dan stop ik even bv. een kwartier en start de motor. Na een paar minuten valt de turbo uit en kan ik slechts plankgas 110 kilometer per uur halen.
Het lampje op het dashboard brand en de turbo valt stil. Nu komt het; de Berlingo rijdt iedere 50 km heen en 50 km terug zonder enig probleem. Het zit hem dus in het stevig doorrijden op langere afstand.
Wie weet waar ik het probleem kan vinden

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 22 mei 2012 03:13 PM
  [ # 1 ]

lijkt me sterk op oververhittingsprobleem.
heb met vorige wagen (VAG 1.9TDi) gelijkaardig probleem gehad: kon honderden kilomters rijden tegen constante snelheid zonder problemen, maar bij écht stevig doorrijden om vervolgens vaart te minderen = turbo weg. ook bij het stilzetten na een lange rit om dan kort erna weer te starten = turbo weg. pas na een half uur motor uit en alles laten afkoelen hoorde ik hem bij het starten weer lekker fluiten, was dus duidelijk dat het met koeling/gebrek aan koeling te maken had.
mijn frank was gevallen toen -bij 4’de keer dat turbo uitviel tijdens het rijden- ik op de linkerband “stevig doorreed” en plots volop in de remmen moest voor vrachtwagen die zijn pinkers niet wist staan =  plots wegvallen van rijwind en het was alweer gedaan met turbo, ging trouwens ook lampje branden in dashboard zoals bij jou.

Zo’n turbovliegwiel draait tegen zeer hoge snelheid en maakt zodoende enorme hitte aan. turbo wordt gekoeld door olie die op haar beurt in je radiator of bijradiator gekoeld wordt door de rijwind dus, zoals je zelf aangeeft is er geen probleem als je tegen een quasi constante snelheid rijdt, want er is dan een constante koeling. Als je echter direct na een lange rit moror afzet en kort daarna weer start, of gewoon vertraagt verminderd/verdwijnt die rijwind maar je turbo warmt op korte tijd wel nog flink op net omwille van het wegvallen van die rijwind, die wordt vervolgens door de ECU uitgeschakeld omwille oververhitting en zo mogelijke schade te voorkomen en tuf je dus verder met uitgeschakelde turbo.

In normale omstandigheden zou dit niet mogen gebeuren maar ik weet niet hoeveel km. je al hebt?
Mijn wagen had toen dat probleem begon al dik de 200.000km aangetikt en ik ben beginnen zoeken wat het probleem was en wat bleek; bij dat VAG-blok (en ik vermoed dat het bij een psa-blok niet veel zal verschillen) was er vooraan in de bumper een aparte sleuf/tunnel die de rijwind naar een aparte bijradiator voor turbokoeling stuurde, die sleuf zat na 200.000km vol vuil en blaadjes zodat die radiator niet veel rijwind meer kreeg en die turbo dus niet optimaal gekoeld werd.

voordat je zotte kosten maakt, controleer eerst heel je radiatorrooster eens op obstructies die de rijwind zouden kunnen tegenhouden, zeker als die turbo via een aparte radiatorsleuf word gekoeld, het zal al veel helpen als je dit vrijmaakt van vuil en blaadjes etc… (heb eigenlijk geen idee hoe dat zit bij Citroën, ga het bij mijn Berlingo straks eens bekijken)

het kan ook te maken hebben met je olie en/of viscositeit (optijd verversen!!) of, en dan kan je er zelf niet zoveel aan doen behalve eventueel je rijsteil hieraan aanpassen, dat de olieleidingen naar je turbo niet goed geisoleerd zijn en dus te makkelijk oververhitten bij stevig gebruik. bij oudere turbo’s is dit vaak het geval.

Op Wikipedia vond ik nog even dit, hou hier ook rekening mee als mogelijkheid van je probleem en wat je er kan aan doen om te voorkomen.

“Oververhitting. Wanneer de turbo wordt blootgesteld aan extreem hete uitlaatgassen kan een gescheurd turbinehuis het gevolg zijn, evenals beschadigingen aan het lager aan de turbinezijde. Oververhitting kan ook ontstaan wanneer een motor na eerst vol belast te zijn geweest meteen gestopt wordt zonder de kans te krijgen om af te koelen. De hitte van het turbinehuis en turbinewiel trekt door de as en het huis, zonder dat de warmte door de olie wordt afgevoerd. De aanwezige oliefilm wordt vervolgens zo heet dat olie-carbonisatie (olieverkoling) optreedt. De resulterende koolstofdeeltjes zijn zo hard en scherp dat de lagers beschadigd kunnen worden. Normaal gesproken gebeurt dit niet in één keer, maar wanneer dit regelmatig gebeurt worden de lagers ernstig beschadigd.”

hopelijk helpt dit…

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 29 mei 2012 11:31 PM
  [ # 2 ]

Wat voor een motor ligt hier in? Een turbo is een erg gevoelig onderdeel laat u de turbo naar een flinke autobaan rit afkoelen met lopende motor? De meeste turbo problemen komen door ondeskundig gebruik. Is de auto al uitgelezen op storingen?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook