La Léo schreef:
Het is prachtig om hiermee (weer) bezig te zijn! Ik merk dat ik veel meer durf en meer inzicht heb dan toen ik met m’n eerste project bezig was (de CX 20 Pallas).
Met die auto ben ik vanavond naar huis gereden en dan voel je hoe fantastisch die loopt, rijdt en stuurt en dan weet je waarom je het doet. Zóveel voldoening heb je ervan.
Haha, zie Gespot en Gepost CX
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik denk dat je best eerst héél de motor uit elkaar haalt om alle schade te bekijken ,
voor je plannen gaat maken .
Zo een vastgelopen nokkenas wijst meestal op geen ( of te weinig ) smering ,
als het een algemeen oliedruk probleem is zal de grote lager van de tussenas ook wel schade gemaakt hebben .
Indien enkel de nokkenas denk ik aan volgende oorzaken ; of de restrictor in het oliekanaal
( onderin de cilinderkop ) zit verstopt ,
of het kanaal vanuit het centrale oliekanaal ( klein boutje aan de buitenkant van het blok )
of het gaatje in de nokkenas ( deze is hol van binnen om de olie naar alle nokken en lagers te verdelen ) ,
of een verkeerde lagerkap ,
verkeerd om gemonteerd of niet op de juiste plaats .
Die lagerkappen zijn gelijnboord in de cilinderkop en moeten dus bij deze kop blijven , in de juiste volgorde en juiste richting staan !!
Klepspeling meten heeft nu nog niet veel zin , er zullen waarschijnlijk wel wat klepjes vervangen of terug ingeslepen moeten worden .
Wel kan je best alle stoterbussen bij hun corresponderende nokkenassen houden , voorkom je kans op inlopen ...
Succes met de klus
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Inlaat kleppen zijn gewoon van massief staal. Dus magnetisch.
De nokkenassen kan je draaien met ee C-spanner:Of met een steeksleutel op de 6 kant!
Die zeskant is gegoten en meestal alles behalve zeskantig
Neem even alle stoterbussen en klepstelplaatjes van de kleppen af ,
monteer de nokkenas terug en zet de kappen vast .
Nu moet je de as met de hand kunnen ronddraaien , anders is er gelijk wat mis !!
De aluminium is zonder probleem van de nokkenas te krijgen , alleen zeker die as open doen en inwendig reinigen ( vaatwasser )
Die afdekkapjes moet ik nog eens ergens vinden ( bij het betere revisiebedrijf ? )
herstellen van de cilinderkop zal een andere opgave zijn ;
daar kan ik je misschien wel even helpen voor een tweedehands exemplaar ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:Die zeskant is gegoten en meestal alles behalve zeskantig
Inderdaad: no way dat daar een zeskant op wilde en daarbij had ik de maat niet. Ik vond echter zo’n haakachtig ding C-spanner van Gedore.
Maar goed, ook daarmee was ik onsuccesvol.
wbogaerts schreef:Neem even alle stoterbussen en klepstelplaatjes van de kleppen af ,
monteer de nokkenas terug en zet de kappen vast .
Nu moet je de as met de hand kunnen ronddraaien , anders is er gelijk wat mis !!
O ja, da’s ook een goeie! Ze hebben toch ook ooit gedraaid, dus zal heus wel moeten kunnen draaien zou ik zo denken.
Ik zal alle bussen goed labelen, dat ze weer precies op de zelfde plaats terug kunnen straks.
Gelukkig heb ik een mássa van die ritsbandzakjes ooit eens gekregen van iemand.
wbogaerts schreef:
De aluminium is zonder probleem van de nokkenas te krijgen , alleen zeker die as open doen en inwendig reinigen ( vaatwasser )
Kijk, en in tegenstelling tot de meesten onder jullie heb ik er dus eentje thuis zitten die daar totaal geen problemen mee heeft!
[blonde modus] hoe doe je die as open eigenlijk[/blonde modus]
Ja ik weet het: maar die heb ik hier thuis dus effe niet liggen.
wbogaerts schreef:herstellen van de cilinderkop zal een andere opgave zijn ;
daar kan ik je misschien wel even helpen voor een tweedehands exemplaar ....Walter
Tja, we gaan het zien. Ik breng hem weg naar het revisiebedrijf en zien wat zij ervan denken. Anders klop ik zeer graag bij je aan Walter! Thanks!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Volgens de grote beun methode :
schroevendraaier erdoor kloppen en wringen maar
Maar natuurlijk eerst zien dat je er nieuwe kan kopen hé
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zitten dus dopjes in de uiteinden van de assen. Die dopjes moet je dus eerst zien te regelen. Wie weet heeft het revisie bedrijf ze wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O DIE dopjes!
Ik ga vandaag even langs bij het revisiebedrijf, dan vraag ik het meteen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ze moeten wel echt weten wat ze doen want als er zo’n dopje uitklapt loopt meteen je nokkenas vast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je blok. Je verliest namelijk onwijs oliedruk als dat dopje er uit tyft…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja oké ik snap het.
Het moeten dus 100% exact de juiste dopjes zijn en ze moeten weten hoe ze ze er weer in krijgen.
Zoiets?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou…kopje en nokkenasjes liggen bij ‘t revisiebedrijf. Ze keken niet direct heel somber dus ik heb nog hoop.
Die dopjes voor de nokkenassen hadden ze waarschijnlijk wel. We gaat het zien!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Laat ze vooral eerst de lift van de nokkenassen meten voordat ze aan de slijp gaan. Stel dat die niet meer binnen de toleranties vallen, dan maak je kosten voor uiteindelijk niet zo’n geweldig resultaat. En daarbij, verse zijn verkrijgbaar !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O, maar ze gaan pas aan de slijp als ik dat zeg hè?
Ik heb afgesproken dat ze eerst de boel gaan beoordelen. Of het überhaupt te redden is. De specs voor de toleranties etc. moeten ze even zien op de duikelen, maar dat zal wel goed komen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:verse zijn verkrijgbaar !
Dat zijn dus geen nieuwe maar “opgelaste” en opnieuw geslepen exemplaren. Prima alternatief, maar de levensduur moet nog wel bewezen worden. Het mooiste zijn nog steeds échte nieuwe, maar die zijn erg duur. Als je ze al kunt vinden. Overigens leert de ervaring dat het vooral injectie en 3 liter nokkenassen zijn die vroegtijdig overlijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste