20 van de 22
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende > 
   
Allochteun’s Citroen BX 1.9 TRD Automatic. Einde oefening?
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 april 2012 10:35 PM
  [ # 286 ]

Jep, dat is de goede conclusie Smile. Mijn verhaal stond eigenlijk los van het feit dat de thermoswitch sowieso al kapot was voor de hoge stand, dus die moet in ieder geval vervangen worden.

Mooi dat de lage stand het nu ook doet (bij doorverbinden), en inmiddels weet je dus precies hoe alles in elkaar zit Smile.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 30 mei 2012 10:48 AM
  [ # 287 ]

De recente temperatuur is een uitstekende test geweest voor de koeling.

Alles functioneert nu zoals het zou moeten, zonder MacGyver technieken. Werkt nu een maand zonder problemen. Vermond, bedankt maar weer!

Ze moet nog een poosje mee, dan is hopelijk mijn 85’er gereed en kan ze wellicht op zoek naar een nieuw baasje. Sad

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 31 mei 2012 11:31 AM
  [ # 288 ]

Heey mensen,

Zoals een enkeling wellicht weet ben ik bezig een 1985TRD op te knappen, en te zijner tijd zal deze TRD dan het veld moeten ruimen. De wegenbelasting is me te hoog voor deze diesel om er voor de lol maar bij te houden. Dat kan ik me helaas niet veroorloven.

Nu vraag ik me af of het nog de moeite zou zijn om hem te verkopen. De auto heeft een aantal minpunten, die de prijs behoorlijk zullen drukken, en gezien de belasting drukt een paar maanden te koop staan al snel op de opbrengst natuurlijk.

Ik heb deze auto in november 2009 gekocht voor € 1.350. Kilometer stand was destijds 145.000km.

Inmiddels is de auto qua kilometrage een stuk minder aantrekkelijk geworden. Op de teller staat nu 221.000km, maar daar mag je vanwege een gebroken km-teller kabel 20.000 bij optellen. Ik heb er zelf een hekel aan om geflest te worden, en word ook niet vrolijk van tientallen mensen die voor een proefrit komen en de technische staat niets vinden, dus wil ik duidelijk vermelden wat er mis mij is.

In 3 jaar heb ik dus zo’n 100.000km met deze auto gereden. Dat is uiteraard te zien. Het is nog altijd een nette BX in een mooie kleur, maar er zit her en der wel een krasje of een tikje op.

Pluspunten.
1. Redelijk nette auto.
2. Mooie uitvoering. (Visgraat interieur, automaat, origineel schuifdak)
3. Motor loopt en start prima.
4. Automaat functioneert goed. Moet even een paar km op temperatuur komen, maar schakelt dan soepel door.

Er zijn een aantal minpunten.
1. Distributie inc. toebehoren vervangen bij 165.000 km. Dat is dus 75.000 km geleden.
2. Blok zweet wat olie. Er liggen absoluut geen druppels onder, maar elke paar duizend km lust hij wel weer een litertje.
3. Veersysteem heeft een goede beurt nodig. Bollen zijn aan vervanging toe en de veerpoten kraken wat.
4. APK verloopt 29 september 2012. Tegen de tijd dat de 85’er klaar is, zal dat wel spoedig zijn.

Met name het veersysteem moet aangepakt worden denk ik. Laatste spoeling is een 80.000 km en 2 jaar geleden geleden. Dat is dus nodig en een rondje bollen zou ook wonderen doen.

Dus… Gaat dit nog de moeite waard zijn? Of kan ik hem beter houden voor onderdelen / als pekelbak?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 31 mei 2012 02:45 PM
  [ # 289 ]

Ik denk dat je deze auto nog wel kwijt kunt als je er niet de hoofdprijs voor vraagt. Het is een aardige uitvoering, 240.000 kilometer is helemaal niet zo veel, de minpunten die je noemt zijn nog wel te overzien en de auto wordt in 2015 een stuk goedkoper in de wegenbelasting.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 31 mei 2012 03:21 PM
  [ # 290 ]

Minpunten vallen ook wel mee. Iemand die zelf een distributie kan vervangen, de bollen aanpakt en het veersysteem een keer schoonmaakt, moet met een paar honderd euro een heel eind komen.

Voorlopig mag ze nog even voor het dagelijkse vervoer zorgen, en met mijn tempo kan het nog best even duren voor de 85’er klaar is Razz

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 31 augustus 2012 03:14 PM
  [ # 291 ]

Goed… Zoals gezegd mocht deze wagen vertrekken als de 85’er klaar is, maar met mijn tempo gaat dat nog wel een week of 8 duren. Nu verloopt 29 september de APK van deze bolide, dus toch maar besloten er een nieuwe APK op te gooien…

Uiteraard was er weer het een en ander mis, maar ik moet eigenlijk zeggen dat het me behoorlijk mee valt.

1. R. Stadslicht brand niet. (Ander lampje / stekkertje of zo)
2. Remkrachtverschil achteras links 30% meer dan rechts. (Uh….)
3. Remschrijf rechts achter te veel roest (wellicht samenhang met punt 2, vlakken en punt 2 ook opgelost?)
4. R. Fusseekogel versleten. (Niet schokkend)
5. Beide voorbanden en rechter achterband versleten (was bekend, eerst maar de keuring afgewacht)
6. Linker aandrijfas hoes bakzijde gescheurd. (kutklus….)

Als ik het remkrachtverschil opgelost krijg met het vlakken van de schijf en de blokken zijn nog goed, verwacht ik daar weinig moeite mee te hebben. Lampje is uiteraard helemaal geen probleem. Set nieuwe banden kost geld, maar levert verder natuurlijk weinig problemen op.

Fusseekogel: Ik heb nog een nieuwe rechter fusseekogel van een type 1 liggen. Zijn die identiek?

Enige waar ik mee zit is mijn aandrijf as hoes aan de bakzijde. Ik neem aan dat ik dan de volledige aandrijfas moet lossen? En als ik dat dan gedaan heb, neem ik aan dat mijn versnellingsbak leegloopt? Of zal dat meevallen?

Al met al is het weer een aardig lijstje, maar geen echt schokkende dingen volgens mij. Tenzij ik echt de remkracht niet opgelost krijg…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 31 augustus 2012 04:11 PM
  [ # 292 ]

Ik zou achter even ontluchten en met wat lading gaan remmen, meestal is dat voldoende. Roest is natuurlijk niet meteen weg, maar als je het op deze manier aan de keurmeester vertelt dan is het vaak wel goed. Mits het remverschil aan de eisen voldoet.

Fuseekogel is hetzelfde.

De as moet eruit. Ik zou er 20 euro tegen aan gooien en daarna nieuwe bakolie erin doen. Het loopt er inderdaad uit. Niet alles, wel veel.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 31 augustus 2012 08:49 PM
  [ # 293 ]

Ik ga morgen en overmorgen wel even aan de gang. Heb inmiddels voor 110 euro vier goede banden inclusief montage onder de auto liggen, dus dat punt is opgelost. Het zijn geen nieuwe, maar met 6 mm profiel gaan die voorlopig wel weer even mee.

Veerbollen van een type 1, kunnen die in principe onder deze wagen? Ik heb namelijk geen zin om nog een hoop geld aan deze auto te spenderen, maar de bollen zijn wel écht op. De bollen van mijn type 1 zijn nog redelijk, en dan wil ik daar nieuwe opzetten en de oude overzetten op deze. Fysiek passen doet het uiteraard, maar krijg ik wellicht problemen qua wegligging of iets dergelijks?

Heb in ieder geval 5 liter automatische bakolie op voorraad en een hoesje gehaald, dus we zouden een eind moeten komen. Ow ja, en een lampje Wink

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 03 september 2012 09:22 AM
  [ # 294 ]

We zijn een heel eind op weg.

Stadslichtje bleek nog meer werk dan gedacht. Lampje verwisseld, niets, noppes nada. Stekkertje schoongemaakt, zelfde verhaal. Bleek er een kabelbreukje in te zitten. Nog steeds een klusje van niets, maar je bent weer 2 uur verder voor je het gevonden hebt.

De ashoes zat er bijna onder, ware het niet dat de originele klem brak, dus daar ga ik even een nieuwe voor halen vandaag. Vind persoonlijk de originele klemmen een stuk beter werken dan die ellendige trekbandjes. Voor de rest heb ik de versnellingsbak maar helemaal afgetapt, is de boel ook weer een keer ververst.

Fusseekogel zit er onder. De oude zat echt ziekelijk veel speling op, je kon de ophanging als het ware gewoon een beetje op en neer “jutteren”. Verklaart wellicht ook de “klunk” die ik de laatste 2 weken op rotondes hoorde rechtsvoor.

Zowel links- als rechtsachter waren de remblokken aardig heen, dus daar zitten nu ook nieuwe op. De roest ben ik het overigens niet mee eens. Op het remvlak zit geen spatje roest, de enige roest op de schijf is op de kopse kant van de remschijf. Volgens mij is dat niet eens APK-afkeur…

En nieuwe bandjes eronder, zoals gezegd.

Met wat geluk, lees, op tijd terug van het werk, kan ik hem vandaag nog door de APK doen, anders wordt het morgen.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 07 september 2012 11:52 AM
  [ # 295 ]

Een stuk later dan gehoopt, maar de dame mag weer een jaar legaal de weg op!

Mijn achterrem bleek nog wat problematisch te zijn. Binnenste remblok deed niet helemaal mee (Cilinder kwam niet ver genoeg uit), dus dat was waarschijnlijk het remkrachtverschil. Uiteindelijk bij de sloop voor een paar tientjes een nieuwe klauw gehaald, en die gemonteerd. Remt nu weer prima op beide blokken!

Moet zeggen dat de wagen nu ook weer heerlijk rijdt. Ik heb tijden gedacht dat mijn veerpoot rechtsvoor aardig heen was, maar dat blijkt dus al die tijd mijn fusseekogel te zijn geweest. Gaat nu weer heerlijk geruisloos door de bochten, op zijn nieuwe bandjes Smile

Kan ik nu mooi weer verder met mijn type 1 :p

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 18 december 2012 10:15 AM
  [ # 296 ]

Met de kerstgedachte in het achterhoofd, besloot ik maar eens wat info in te gaan winnen bij de wijzen van het Citroën forum…

Inmiddels rijd ik al enkele maanden met mijn type 1 TRD uit 1985, waardoor deze TRD enkele maanden stil heeft gestaan. Afgelopen weekeind wilde ik haar weer eens van stal halen, maar na enkele kilometers ging het helaas al mis.

De radiateur, die blijkbaar al niet al te best was, is in een paar maanden stilstand gaan lekken. De koelvloeistof gutst er niet bepaald uit, maar het is toch zeker een continu straaltje. Niet fijn dus.

Ik zit eigenlijk een beetje te piekeren wat te doen met deze auto. Voor “erbij” kost de dame eigenlijk te veel in de wegenbelasting, en eigenlijk is het zonde om de wagen onaangeraakt in de schuur te laten staan. Zeker als ze niet functioneert, en niet eens als reserve kan dienen.

Voor de APK zijn een aantal dingen gedaan die de auto weer de weg op hielpen, waaronder een setje nieuwe banden. Op nieuwe banden, en met een mooi visgraat interieur, is slopen in mijn ogen dus absoluut géén optie.

Wat moet er gebeuren:
-Distributie
-Bollen
-Radiateur

Nu zit ik met een paar vragen.

Allereerst: Zijn de verschillende BX’en uitgevoerd met verschillende radiateurs? Past bijvoorbeeld een radiateur van een 1.9 diesel altijd, of zitten hier weer verschillen tussen?

Ten tweede: Distributie. In de zomer van 2010 is de volledige distributie vervangen. (Rollen, pomp en riem). De riem ligt er dus pas een dikke 2 jaar op, maar inmiddels zijn we wel een 80.000 km verder. Is het dan nodig om de hele set met toebehoren te vervangen, of is een riem voldoende?

Bollen spreken voor zich.

Voor een eventuele verkoop is het nog niet zo’n ramp als de distributie en bollen niet gedaan zijn. Zolang de prijs maar in verhouding is, geloof ik best dat je hem dan kwijt raakt. Zonder radiateur wordt lastiger, aangezien iemand hem toch naar huis zal willen rijden.

Is het een enorme klus om een radiateur te vervangen? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit aan een koelsysteem gewerkt, los van een keer een ingescheurde slang te vervangen…

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 18 december 2012 02:28 PM
  [ # 297 ]

Man! Het is dat ik geen geld meer heb, maar anders had ik je zo een bod gedaan. Ik heb halverwege juli mijn diesel automaat weggedaan, maar wat mis ik die bak toch. Dat totale soepele onthaasten mis ik. En het heerlijke gerommel in het vooronder wat dan elke keer tot leven komt.
Ik heb nu een 19 trs automatic en die rijdt lang niet zo soepel als de diesel deed (en niet zo zuinig).
Die van jouw ziet er zo goed uit en heeft vind ik een mooie kilometrage. Die diesel van mij ging al richting de 4,5 ton! Niet zo bij de pakken neerzitten, het is een prachtige auto!

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 18 december 2012 02:37 PM
  [ # 298 ]

Het is zeker een mooie verschijning. Eerlijkheid gebied te zeggen dat er uiteraard wel wat tikjes zijn bijgekomen in 3 jaar, maar het is zeker nog een nette auto.

Vind het ook wel leuk om twee BX’en te hebben, de vraag die ik mezelf nu alleen stel, is of ik daar de bijbehorende kosten voor over heb. De type 1 TRD is ten slotte ook héél erg leuk Smile

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 18 december 2012 06:19 PM
  [ # 299 ]

Zo te zien moet die radiateur geen probleem zijn:

Distributie zou ik niet te lang mee wachten

Lijkt me zalig zo’n auto, kan je nou nog een beetje meekomen in het verkeer met die automaat?

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 december 2012 06:21 PM
  [ # 300 ]
Allochteun schreef:

Ten tweede: Distributie. In de zomer van 2010 is de volledige distributie vervangen. (Rollen, pomp en riem). De riem ligt er dus pas een dikke 2 jaar op, maar inmiddels zijn we wel een 80.000 km verder. Is het dan nodig om de hele set met toebehoren te vervangen, of is een riem voldoende?

...

Nou, weet je, na 80.000 km zou IK het niet gokken en gewoon alles opnieuw vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
20 van de 22
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook