Berlingo 2.0 HDI 2003, 196000 km.
Sinds twee dagen hoor ik bij stationair draaiende motor een scherpe tik aan de distributiezijde van de motor. Soms is de tik bij koude motor afwezig, maar komt terug als de motor warm is. Motor loopt en presteert verder prima, geen olieverbruik. Is het aannemelijk dat dit getik wordt veroorzaakt door een versleten krukaspoelie? Hoe kan ik vaststellen of de poele inderdaad versleten is?
pas op dat geen spanrol is van de distributieriem…..
moet die trouwens niet vervangen worden met u kmstand.
waterpomp?
aircopomp die aanslaat….. (klinkt misschien dom maar ken al genoeg mogen naar mensen gaan waarvan ze zeggen dat wagen lekt maar is wel van de airco) vooral bij pas gekochte wagens en die geen airco gewent zijn of nog niet op gelet hebben.
kan ook vastlopende aircopomp zijn.
krukaspoelie kan ook.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Als je een krukaspoelie wil controleren trek je een lijn over de zijkant van de poelie. (als je er vanaf de spatkuip erop kijkt)
Als de lijnen nog tegen over elkaar staan is die niet versleten. zijn ze verdraaid dan is de poelie overleden.
Kijk inderdaat even waneer de airco uit staat of die het nog doet.
Nou bijna 100% zeker de poelie. Bij onze Partnet HDi 2001 ook. Zelf vervangen samen met distributie etc. Haal de poelie bij de automaterialenzaak (ze gaan dus nooit stuk…) dat scheelt de helft (met mijn korting).
Dit soort problemen moet je oplossen d.m.v. (bekende) oorzaken uitsluiten. vergeet ook idd de distributie niet te doen!
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Als je het 100% zeker wilt weten moet je mijn methode toepassen. kunt je me uitleggen waarom de distributie riem ook mee moet vervangen? die is het als het goed is bij 160 k vervangen.
Kijk wel even naar de spanrollen en loop rollen goed zijn en natuurlijk de multiriem. nu heb je het spul er toch afliggen.