Hallo,
Mijn ZX 19 diesel verliest momenteel per 300 km ongeveer 3 liter vloeistof.
Buiten zie ik geen stoom, plasjes etc etc maar op de bij-rijderkant is de mat door en doornat.
Het voelt ook echt als koelvloeistof.
Heeft iemand een idee of dit makkelijk zelf te verhelpen is en/of wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast dank vor het meedenken
Groeten
Cor
Lekke kachelradiateur…dashboard demontage benodigd. Hij staat best flink te lekken als ik het zo lees en als je koppakking nog heel heel is zou ik zsm vevangen aangezien je vervolgens grote kans hebt dat de koppakking er ook aan gaat.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De kachelradiateur is lek. En dat is vervelend, want daarvoor moet het hele dashboard uitgebouwd worden. Als je het voor de eerste keer doet & rustig aan, reken dan maar op een heel weekend.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kachelradiateur dus? Maar….. wat heeft dat met de koppakking te maken?
In eerste instantie was ik bang, dat de kop lek was omdat ik zoveel vloeistof verloor.
Maar na bijvullen, ontluchten en 50 km rijden kwam er geen hoge druk op de slangen en na het ( voorzichtig) openen van de vuldop zag ik geen luchtbellen.
De temperatuur is ook nooit hoger dan 3/4 gekomen ( normaal 1/2) dus denk niet dat de motor te heet is geworden.
Of is het lekken van die radiateur een indicatie, dat de kop misschien al lek is?
Helaas heb ik tijd genoeg, dus ben niet bang voor het uit en inbouwen.
Zijn er nog dingen waar ik bij dat klusje speciaal op moet letten?
In ieder geval alle lof voor jullie snelle reactie!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Is er ergens een plaatje van waar die radiator precies zit? Zit ik uit mijn nek te kletsen als ik denk dat je misschien ergens een gat kan zagen/maken om deze radiator te wisselen?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je vanuit de motorruimte kijkt waar de kachelslangen naar binnen gaan heb je een aardige indicatie. Het zagen van een gat zal je niet erg helpen, want dan kun je nog steeds de radiateur niet uit z’n behuizing kantelen.
@ Cor: de koppakking kan het begeven door te rijden met te weinig koelvloeistof. Nu is die zeer waarschijnlijk nog niet kapot. Maar het is wel zaak om snel te handelen.
De lek in de kachelradiateur zorgt naast een eventueel tekort aan KVS ook voor luchtbellen in het koelsysteem en dat zorgt voor diverse hitteplekken wat een extra belasting is op de koppakking.
Als het echt goed lekt, dan staat overigens je kachelmotor ook onder de KVS, die vinden dat ook niet fijn.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Behoorlijke klus, een paar jaar terug heb ik dit voor mijn zusje gedaan, kan helaas geen foto`s vinden.
En inderdaad een dag of 2 mee bezig geweest, hele dashboard moet eruit.
Wat ik me zo kan herinneren kun je wel de aanjager onder het dashboard vandaan halen, en deze zal waarschijnlijk vol KVS staan want daar lekt het doorgaans in.
Ik zou goed afwegen of je er zoveel tijd in wilt steken, aan onderdelen valt het mee.
Bij de ZX van mijn zusje knalde een paar weken later de koppakking eruit…
Het gehele dashboard dus en niet alleen de middenconsole.
Aan de slangen te zien onder de motorkap zit de radiator ergens ter hoogte van het stuur.
Zoals gezegd, tijd heb ik wel en ik denk dat ik de boel wel “gesloopt” krijg.
Ik weet zeker, dat de temperatuur nooit te hoog is gekomen, dus hopelijk heeft de motor geen opduvel gehad.
Ik heb ooit al eens de aanjager gerepareerd… die is makkelijk te demonteren….hoop alleen niet dat er kortsluiting in is gekomen door de vloeistof ( juist op die plek is dus ook de bodem doorweekt).
Heeft iemand een idee of het stuur etc er ook af moet?
dit is een echt fijn klusje… NOT.. Alles zoals gezegt, moet eruit. tot aan je schutbord van binnen uit gezien. Achter je dash zit een kachel huis en daar hangt dat kreng in.
Er is goed nieuws en slecht nieuws.
Het slechte nieuws is dat er 2 modellen zijn en je eigenlijk pas weet welke je moet hebben als je ‘m in je handen hebt. Oplossing is om ze alle twee te bestellen, doe nieuwe, en af te spreken dat je er 1 terug mag geven. Ze zijn niet zo duur hoor. 6 tientjes ofzo.
Het slechte nieuws is dat het indirect APK afkeur kan zijn… Zet je kachel maar eens aan en de blower erbij.. Je vooruit zit binnen de kortste keren dicht.
Ik heb het klusje in het verleden een paar keer gedaan en uit eindelijk lukte het in een uurtje of 4 uit en inbouw. Dan moet je wel weten welke schroefje in welke volgorde los moeten… Moet je zoeken dan kun je er een weekeinde voor uittrekken.
het goede nieuws.. je kunt het even oplossen met een bypass….
Wat je voor nu even het beste kunt doen is de slang die in je schutbord verdwijnt onder de kap los te maken. MET BELEID want die slang is meen ik NFP… Zorg dat je een slang hebt die in die losgehaalde kop kan en zet dat even goed vast. Dan haal je je kachelradiator even uit de loop van het koelsysteem. Verlies je iig geen kvs meer. Wel goed vastzetten dat ding..
het andere goede nieuws… je kunt het best zelf tenzij je echt 2 linkerhanden hebt.
bestel die radiator, de juiste O ringen en lees je goed in… Zorg dat je een digi cam bij de hand hebt om tijdens demontage veel pics te maken. Das wel zo handig voor de montage daarna. Rustig blijven en af en toe ff weglopen doet een hoop Kijk goed hoe alles los gaat. ga niet trekken en rukken want daar krijg je naderhand spijt van.
Op het forum in de zx hoek moeten er overigens legio stappen plannen staan met keurig alle schroefjes in volgorde.
lastig is even de kachelbediening, die kabels kunnen soms even moeilijk terug te zetten zijn.
naar de garage gaan is geen optie want dan kun je beter een nieuwe kopen. Kost je ALS ze het al willen doen 8 uur arbeidsloon.
welke regio zit je ergens?
zoals gezegt, alles moet kaal… niet alleen je stuur, maar bvijvoorbeeld ook je ruitenwissser en die grijze plaat daaronder. Ook twee boutjes aan op het brandschot onder de kap, daarmee zit het kachelhuis vast.
laatste tip… zodra je het kachelhuis eruit hebt… was dat met zeepsop en heet water echt grondig schoon en daarna helemaal uitspoelen met ruim water en laten drogen. Doe je dat niet dan blijf je nog wel even de zoete kvs ruiken en blijven je ramen beslaan omdat er nog allemaal troep in dat huis zit.
Zo, zo…dat is een uitgebreide bijdrage!!
Twee linkerhanden heb ik zeker niet; ik heb jarenlang mijn oude auto’s zelf onder- en bijgehouden omdat ik de garage niet kan betalen.
Garage betalen kan ik nu nog niet, maar de techniek van de auto’s is wel zodanig veranderd dat ik er niet veel meer aan durf te doen.
Daar komt nog bij, dat ik artrose aan mijn rechterhand heb gekregen en een dergelijke kus behoorlijk pijnlijk zal gaan worden.
De tip om de kachel uit het circuit te halen is een hele goede!! Ik kan dan gaan verwisselen als ik wat meer info heb verzameld.
Ook het uitspoelen en wassen van de behuizing is iets wat ik niet zou bedenken…. dat wasemen gebeurt nu dus ook al.
Ik woon in Dedemsvaart ( bij Zwolle) ..vanwaar die vraag?
Reparatie bij de garage is voor mij eigenlijk geen optie, maar misschien kom ik daar niet onderuit.
Geld voor de reparatie heb ik eigenlijk niet en dat zou betekenen dat de auto naar de sloop moet ( wel erg sneu als het om een onderdeel van 60 tientjes gaat).
Helaas gaat dat ook op voor een andere auto… die kan ik dus ook niet aanschaffen.
Ik ga zeker nog even neuzen hier op het ZX forum naar info, maar het antwoord van Gompy spreekt voor mij eigenlijk al boekdelen
Voor de zekerheid ga ik zo even langs een garage om een indicatie te vragen.
Heb ik alleen nog een vraag: zit de radiateur direct aangesloten op de plaat waar de slangen onder de motorkap aan vastzitten of zitten er onder het dashboard ook nog slangen (die wellicht lek kunnen zijn).
Wederom heel erg bedankt voor de uitvoerige beschrijving.
Groeten,
Cor
nope, achter je dashboard zitten geen slangen. Wat je ziet als je de kap opentrekt en naar het schutbord kijkt is een stukje foam, weaar twee pijpjes uitkomen. Dat is direct al de monding van de radiator.
het uit de loop halen van je radiator kun je bijvoorbeeld zo doen.. let goed op dat stuk pvc dat ervoor zorgt dat de slang niet knikt!
bij deze een picje van een xant met hetzelfde probleem. Je zx gaat er ongeveer hetzelfde uitzien. Overigens… dat zwarte kachelhuis moet er bij je zx ook nog uit…
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik ben helaas niet voldoende op de hoogte van de APK eisen;
Zou het in dit geval voldoende zijn om alleen die bypass te doen?
Ik weet dat de aanjager moet werken voor de APK, maar geldt dit ook voor de kachel?
Ik ben op dit moment zover, dat ik het dashboard moet verwijderen.
Dekplaat bij de ruitenwisser weggehaald en kom daar twee groote bouten en twee kleintjes tegen…. de kleinen zijn moertjes die op een bout met torksuiteinde zitten.
zijn dat nu nog de enige punten waar het dash aan de buitenkant mee vastzit?
pascalvm schreef:Ik ben helaas niet voldoende op de hoogte van de APK eisen;
Zou het in dit geval voldoende zijn om alleen die bypass te doen?
Ik weet dat de aanjager moet werken voor de APK, maar geldt dit ook voor de kachel?
Ik bedoelde dat het indirect een apk risco is/kan zijn. De aanjager moet het idd doen, maar volgens mij doet dat ding niets als je kachel niet werkt, of je voorruit juist dichtzet. Ws ruikt een apk meester die kvs lucht ook direct en weet dan ws al hoe laat het is.