Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Daar het berijden van een eend/dyane inmiddels al een aantal jaren redelijk hoog op mijn autoverlanglijstje staat, ben ik eens aan het nadenken geslagen hoe levensvatbaar dit idee voor mij op dit moment is…
Ik heb het uitgekristallisseerd naar 3 vragen:
1. Eend of dyane… Ik vind persoonlijk (dit is dus mijn mening) een dyane mooier, zijn er afgezien van persoonlijke voorkeur nog voor of tegens voor een eend danwel een dyane?
2. Dagelijks gebruik… Voorlopig zou de eend/dyane mijn enige en dus (zo goed als) dagelijkse auto worden, is dit reeël? Het zou gaan om een goede 25 dkm per jaar (er vanuit gaande dat ik er minimaal een jaar in ga rijden). Ik moet er wel bij zeggen dat ik binnen nu en een half jaar naar Ierland ga verhuizen en als ik dan de eend mee zou nemen, ga ik daar wel minder kms rijden…
3. Budget… Ik heb zelf de ijdele hoop dat ik voor max 2.5 duizend euro een harde en technische goede eend/dyane kan kopen, zou dit haalbaar zijn? Uiterlijk vind ik niet zo belangrijk (excusez-moi le môt), een eend is tenslotte een eend
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
De keuze voor een eend of dyane is een persoonlijke keuze. De dyane is eigenlijk de verbeterde 2cv en op vele punten net wat beter en luxer.
Een eend of dyane is inzetbaar als dagelijks vervoermiddel. Reed in het verleden iedere dag met de eend of ami naar mijn werk ca. 120 km op een dag en geen centje pijn. Uiteraard moet je wel rekening houden dat dergelijke auto’s af en toe aandacht nodig hebben. Afhankelijk wat je koopt kan het zijn dat je probleemloos rijd of af en toe staat te sleutelen.
Voor 2500 eurie is wel het één en ander te vinden. Kijk vooral goed naar staat van chassis en bodem.
Gezien je kilometrage van 25 dkm per jaar is een goedkoop diesel AXje of iets soortgelijks eveneens een interessante.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Tnx voor je uitgebreide reactie!
Eend of Dyane wordt ook bepaald door het aanbod, heb ik al gezien…... Dyanes worden veel minder aangeboden en dan ook niet voor prijzen die binnen mijn gestelde budget liggen.
Een AXje op diesel is leuk/schattig, maar is natuurlijk geen eend. Als ik de MRB, de verzekering en het verbruik van een eend tegen een AX/ZX op diesel afweeg, is een eend nog steeds interessant bij zo’n 25dkm per jaar.
Ik ga volgende week eens mijn licht opsteken bij Duckservice (zit hier net over de grens) en misschien zondag eens snuffelen aan een eend die hier in de buurt te koop staat (zit per definitie boven budget, maar snuffelen kan geen kwaad).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Graag gedaan.
Nooit verkeerd om even te snuffelen aan een eend of dyane.
Je zou ook nog aan een ami kunnen denken overigens. De dyane met dichtdak zullen we maar zeggen
Als die ook nog in je rijtje past dan heb ik er nog wel één staan. Monteren en apk erop en rijden maar
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ga voor het open dak, dus een ami valt sowieso af, ook heb ik daar minder mee…. Erg leuk om te zien, maar geen ambitie om te hebben/rijden.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:Ik ga voor het open dak, dus een ami valt sowieso af, ook heb ik daar minder mee…. Erg leuk om te zien, maar geen ambitie om te hebben/rijden.
Totdat je dr mee gereden hebt, rijdt heerlijk namelijk! Eend of Dyane is een persoonlijke keuze. Volgens mij is een Dyane goedkoper in de aanschaf (minder gewild?). Maar voor een eend zijn volgens mij de onderdelen makkelijker (nieuw) te krijgen. Gaat met name om het plaatwerk. Dyane sluiten de deuren wel beter etc. Wel wat comfortabeler dus als je op de snelweg zit.
25.000 km per jaar vind ik overigens best wel veel om in een A-type te rijden… Soms word ik de herrie wel zat en ben blij dat ik ook kan kiezen voor mn Xantia. Maar… ik zeg: doen. Misschien stap je na een jaar over op bijv. een AX maar dan heb je het iig geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Voor het aantal kilometers wat je noemt is een Ami een goedkopere en minstens zo leuke keuze. Véél comfortabeler rijden en toch echt oldtimer A-type gevoel. Voor de gein zou je er eens in moeten rijden, dan roep je misschien iets minder hard “nee”... Ik vond de keuze nog niet zo simpel. Succes met kiezen, besluiten en zoeken!
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
toen ik voor een 2cv ging zoeken stuite ik ook op een AMI. Maar heel vaak de advertentie wel gezien op MP maar nooit wat mee gedaan. Keer op keer kwam ik de AMI tegen en dus toch maar gemaild voor meer info. Toen gereden en bijna gelijk verkocht. Ik zou een AMI ook niet gelijk in de wind slaan. Zeker niet als je er dagelijks mee wil rijden. Als de herst en winter komt zit je toch wat droger. Bij duckservice hebben ze nog een leuke AMI8 staan voor niet teveel geld.
Die laatst genoemde heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Die net als jij opzoek was naar het één en naar huis ging met het A(mi)nder
Citroen rolls better then a Rolls!!
Jaren gedaan 30.000 per jaar in eend, dyane of Mehari.
Maar inderdaad zul je wel af en toe wat moeten doen.
2500 is naar mijn idee op het moment niet zoveel voor een 2cv.
Ik denk dat je voor een goede eend rond de 4500 betaald.
Dyane inprincipe veel goedkoper. Maar zijn er minder van, staat leuke op marktplaats.
Ami ook erg leuk, rijdt beter. Alleen wat kunnen die roesten zeg!
Technisch geen verschil eigenlijk. Eend sleuteld het makkelijkst, de ami het lastigst.
Maar groot is dat verschil niet.
Een eend met trommelremmen, dus voor 1982 zou ik liever niet doen, dat stellen wordt je echt wel zat.
Zelfde geld voor de dyane maar daar is de grens meen ik 1978 net als de mehari.
Maar koop geen wrak, begin met een nette!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
wat kan je zelf? kan je lassen, heb je daar de tijd voor?
dan kun je misschien een APK afgekeurde auto kopen waar wat aan moet gebeuren, maar voor de huidige eigenaar t een stap te ver is om het op te laten knappen, omdat het te duur is.
ik (lees: een vriendin) heb binnenkort een dergelijke eend in de aanbieding, als je meer info wil, laat maar weten. er komt t.z.t. zeker een ad op t forum hier.
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??