Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@Robin: ik zie je punt, zeker. Maar er was geen reden om aan te nemen dat die nokken te ver versleten zijn. Het blok heeft geen 100k gelopen en ging volgens Sjors als de brandweer. Alleen… er was een lager vastgelopen, ik vermoed door een verstopt oliegaatje o.i.d.
Natuurlijk moet je het altijd opmeten, maar ik neem vooralsnog niet aan dat ik om die reden nokkenassen moet kopen. Ik heb overigens nog niets opgemeten, maar dat was ook niet de prioriteit, gezien wat ik aantrof toen het kleppendeksel eraf ging.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dus het is en blijft ‘een nobele taak…’. Blijf moedig, dat doe ik immers ook.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Robin Visser schreef:jantje1948 schreef:Omdat de nokken scherper zijn?
Om een goed lopende motor te hebben, moeten ze hoog genoeg zijn, volgens de specificaties.
Nee hoor. Met lagere nokken loopt de motor ook prima maar alleen haal je je max vermogen niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een motor gaat pas “slecht” lopen als de nokken “rond” zijn. Tot die tijd zal hij in de regel prima lopen, tenzij de nok “scherp” slijt en de boel gaat tikken. Dan gaat ook de stoterbeker stuk. Mijn grootste “bezwaar” tegen “revisie” nokkenassen is dat er nog onvoldoende is aangetoont dat de harding ok is. Als de harding niet in orde is zal de nokkenas binnen 20k versleten zijn, maar omdat veel sm-rijders dat in 4 jaar nog niet rijden kan het wel even duren voor we weten of dat in orde is. Mij is inmiddels wel een verhaal bekend waarbij de harding niet voldoende bleek van een “revisie” nokkenas en de as na 12k al gevorderde slijtage vertoonde. Dat is overigens onder garantie keurig opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als de nokken verschillende lift hoogten onderling hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. Daarbij geldt ook nog dat de levensduur van je nokkenassen in zeer grote mate bepaald wordt door de motorolie die je gebruikt. Moderne oliën zonder zinkaditief (ZDDP) veroorzaken vroegtijdige slijtage van nokken en stoterbekers. Let daar vooral op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry mannen, dat ik het niet technisch zo precies uitdruk als jullie. Maar als die dingen dus niet volgens de specificaties zijn, dan mis je vermogen. Nou, dat vind ik dus heeeeel beroerd ! En als ik geen lekkere frisse op voorraad zou hebben, zou ik van de reproductie dingen laten monteren. Geen revisie, geen kostbare Maserati, maar van die dingen die ik in mijn handen heb gehad tijdens CitroMobile.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat niemand zal merken of je nokken 0.1mm hoger zijn of niet. Het vermogen hangt van veeel meer factoren af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tijdens de meetles is me verteld dat 2/10 afwijking nog acceptabel is. Ieder z’n ding, ik denk dat alles in prima staat het beste resultaat oplevert. Als het goed is, komen morgen de maten en tekens van de nokkenassen online.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een verschil tussen wat de fabrikant als toleratie opgeeft en het daadwerkelijke effect op het vermogen en of dat merkbaar is. Natuurlijk is het het best als alles optimaal is. Maar een aardige carbu nokkenas hoe je echt niet prventief te vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Bij Broos Revisie op Aardenhoek. Om de hoek bij Jansen weetjewel?
Bij Jansen zeiden ze een keer dat Biggelaar in Made beter is, maar duurder. Bij een prijsopgave bleek Biggelaar juist goedkoper te zijn voor het slijpen van de krukas van m’n DS.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
wbogaerts schreef:La Léo schreef:Ja, anders ik wel!
Maar ik ken die jongens goed, kom daar al jaren, dus ze zullen heus niet zomaar wat gaan prutsen, ga ik vanuit, zonder eerst overleg.Meld wel even dat een SM motor koud makkelijk 13 bar oliedruk maakt .
en een oliepomp van een grote landbouwtractor heeft
Een doorsnee opeltje haalt maar 3 kg !!!Walter
Voordat de nokkenassen olie krijgen denk ik dat het grootste deel van die druk al opgesoupeerd is door de hoofd- en drijfstanglagers.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Robin Visser schreef:Als het goed is, komen morgen de maten en tekens van de nokkenassen online.
Een beetje later…
inlaat nokkenas carburateur lift is 8,45 mm
het merkteken is een V:
uitlaat nokkenas carburateur lift is 8,70 mm
het merkteken is 2 keer een ‘I’, wat versprongen ten opzichte van elkaar:
inlaat nokkenas injectie lift is 10,90 mm
het merkteken lijkt een omegateken, hoefijzer of ):
uitlaat nokkenas injectie lift is 10,10 mm
het merkteken is een liggend streepje of Romeinse I:
De lift is het verschil tussen de dikte van de ‘zijkant’ van het loopvlak van de nok en de ‘bovenkant’ van de nok. Met een digitale schuifmaat is dat makkelijk te meten door het bekje van de schuifmaat op de zijkant op 0 te stellen en dan te verschuiven naar de nok. Je leest dan de lift af.
Op de foto’s is wel te zien dat carburateur nokkenassen wat boller zijn dan die van een injectie en dat er verschil is tussen de inlaat nokkenassen en de uitlaat nokkenassen. De foto’s zijn van nokkenassen die zijn gemeten en voldoen aan de hier opgegeven maten. De krasjes zeggen dus niet alles. Bovendien kan het zoals gezegd ook andersom zijn, de nokkenas ziet er zuiver uit, maar haalt de hier opgegeven maten niet meer.
TIMING NOKKENASSEN
injectie inlaat 2,2 mm
injectie uitlaat 1,3 mm
carburateur inlaat 1,0 mm
carburateur uitlaat 1,3 mm
Voor de fijnslijpers, linker nokkenassen hebben 2 kerven, één lang, één kort. Ze zijn uitwisselbaar.
Nog wat foto’s om er wat gevoel bij te krijgen:
Ik hoop het zo een beetje met de juiste technische terminologie te hebben weergegeven. En ik dank Nard even op me te hebben gewacht tegen sluitingstijd zodat ik de foto’s kon maken met mijn tegenwoordig tamelijk geavanceerde fotoosmakendebeltoestel.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooie plaatjes. Intrigerend dat bij een injectie de klep sneller open en dicht gaat.
De gegevens gaan trouwens waarschijnlijk ook een niet doorrollend plekje krijgen op de clubsite.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl