stotteren/trillende motor 1.9d rond 2000 toeren
Guilez
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

- Xsara 1.9D ligne seduction
Gepost: 20 maart 2012 07:54 PM

Hoi,

Na een lange zoektocht op dit forum en andere delen van het internet toch maar een nieuw topic, voor een klein maar vervelend probleempje met mijn xsara 1.9d (dw8) uit 2001.

De motor loopt stationair perfect, en ook bij een toerental onder de 1500 en boven de 2000 loopt het allemaal prima. Maar wat opvalt, vooral bij warme motor en bij koude motor veel minder, is dat tegen de 2000 toeren de motor wat hakkelt. Het toerental zie je op de teller dan ook lichtjes schommelen. Zowel bij constant toerental als bij langzaam optrekken is het merkbaar. De motor slaat verder niet af, maar je merkt erg goed dat de auto in z’n geheel wat trilt en dat is niet zo comfortabel. Echt een beetje stotterend. Bij veel gas en hogere toerentallen is er niets aan de hand.

De garage heeft met brandstofreiniger geprobeerd het euvel te verhelpen, maar dit heeft geen merkbaar effect gehad. Waar zou het aan kunnen liggen? Brandstofpomp? De brandstof zelf? Kan de EGR klep de boosdoener zijn? Of vervuiling ergens anders? Uitlaat (resonantie?) Kleppen zijn ongeveer 40000 km terug gesteld (huidige stand 152000) , samen met vervanging distributie en waterpomp. Dus dat lijkt me niet de oorzaak. Ook geen startproblemen.

Profiel  

Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3180

Gepost: 20 maart 2012 08:09 PM
  [ # 1 ]
Profiel  

Guilez
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 maart 2012 12:48 AM
  [ # 2 ]

Nee, zo extreem niet. (wel bedankt voor het voorbeeld!)

Ik heb er net nog eens extra op gelet. De wijzer van de toerenteller beweegt niet zo extreem als op het filmpje. Het is puur het motorgeluid en het trillen van de auto als geheel, als je langzaam accelereert vanaf 1500 toeren naar 2000 of constant rond de 2000 toeren blijft. Het is best subtiel. Net of ‘ie even wilt inhouden maar dan toch weer gewoon doorgaat, dat idee. Rond de 2000 toeren zie je de teller ook niet bewegen, alleen bij het rustig accelereren ernaar toe zie je de teller heel even minder snel bewegen.

Het motorgeluid is dan beetje zoiets van: uuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuhuuuuuuuuuhuuuuuuuuuhuuuuuuu. Waarbij de h dan telkens een soort hik is. Een kleine stottering dus. (dit ziet er een beetje belachelijk uit, maar volgens mij is het zo wel duidelijk) Motor loopt verder perfect, echt bizar. En bij koude motor nergens last van.

Profiel  

Guilez
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 mei 2012 03:53 PM
  [ # 3 ]

Oorzaak van het probleem is gevonden. Het handpompje onder de motorkap bleek defect. Rijdt nu weer als nieuw en soepel bij elk toerental. Smile

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook