2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koelvloeistof verlies zonder lekkage buitenaf
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 31 mei 2012 08:33 PM
  [ # 16 ]

Voor de APK moet de kachelventilator werken. Er staat niet gemeld dat de kachel zelf (als in: warme lucht geven) het moet doen.

Profiel  
 
Cor de Keijzer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-2011

Gepost: 01 juni 2012 09:23 AM
  [ # 17 ]

Gisteren toch maar nar de garageboer geweest, ik kreek met geen mogelijkheid het dasboard eraf.
Nu wist deze man het ook niet, maar samen zijn we er toch uitgekomen.
Bij het stuur bleef het klem zitten ( als we de handles weg hadden gehaald was dat ook los geweest) maar we konden de oude en nieuwe radiateur nog maar net vervangen   kosten € 19-  voor het ding.

Omdat we de hele bak dus niet weg hebben gehaald, zal het nog wel een poosje gaan stinken naar de vloeistof denk ik.
Maar dat zal (hoop ik) na een paar hete zomerdagen wel over zijn.

Vooral de uitleg en foto’s van Gompy hebben me heel erg geholpen.
Alleen had ik niet zo snel door dat de ruitenwissermotor er af moest en niet alleen de wisser ( daar zat nog zo’n verborgen moer Smile

Vandaag het binnenwerk met klok, knoppen etc etc inbouwen… meteen nieuwe lampjes en een ander aansteker gekocht Smile

Mensen;  heel erg bedankt voor jullie supersnelle steun en uitleg!

Groeten\
Cor

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 juni 2012 09:51 AM
  [ # 18 ]

Echt super dat het gelukt is! Je hebt niet toevallig een paar fotookes geschoten? Ben zelf ook wel nieuwsgierig (mijn ZX ruikt van binnen nog niet naar KVS, maar toch).

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Cor de Keijzer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-2011

Gepost: 01 juni 2012 10:09 AM
  [ # 19 ]

Voor foto’s had ik geen puf…. ik was al kapot van het hangen, kruipen, kronkelen etc Smile
Maar de foto’s eerder in deze thread van Gompy geven een hele goede indicatie en de beschrijving die hij geeft heeft enorm geholpen.
Ik had echter geen idee, dat er zoveel moertjes en schroefjes op verstopte plekjes zaten, daar ging de meeste tijd in zitten.
De kosten van zo’n radiateur (let op dat er twee types zijn) zijn nog geen €20,-  ex btw…...onvoorstelbaar goedkoop.
Gelukkig rekende de monteur mij heel weinig arbeidsloon, omdat ik heb geholpen en hij zelf ook niet op eigen kracht de radiateur wist te vervangen ( Als “algemene” garage weet je niet van elke auto hoe het zaakje zit Smile Smile  )

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 juni 2012 10:57 AM
  [ # 20 ]

2 tioentjes voor een radiator ? Daar sta ik van te kijken, maar blij toe dat de recessie ook in de onderdeel prijzen blijkbaar slachtoffers maakt.

Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jij de boel eruit hebt gekregen zonder het stuur eraf te plukken. Zoals ik het van jou nu begrijp lijkt het dat je de boel wat naar achte rhebt getrokken en die radiator er zo hebt uitgeplukt.  Dat verbaast me, want bij mijn weten kan dat namelijk niet.  Dat interne kachel huis moet je echt er helemaal afhalen anders krijg je dat kreng er niet uit. Vandaar de opmerking om het gelijk schoon te maken van binnen. Je hebt het immers toch al los.

Je hebt het voor elkaar gekregen, das mooi, maar ben dus wel nieuwsgierig hoe. Ik heb er in totaal den ik een stuk of 7 gedaan, vandaar.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 juni 2012 10:59 AM
  [ # 21 ]
Hilko16TZI schreef:

Voor de APK moet de kachelventilator werken. Er staat niet gemeld dat de kachel zelf (als in: warme lucht geven) het moet doen.

dat klopt idd hoor. Het is echter maar net hoe een keurmeester dat interpreteert. Puur en alleen dat dat ding moet draaien of dat de ontwasseming moet functioneren. En zonder kachel kan dat ding draaien wat hij wil maar gaat dat niet lukken.

Profiel  
 
Cor de Keijzer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-2011

Gepost: 01 juni 2012 11:44 AM
  [ # 22 ]
gompy58 schreef:

2 tioentjes voor een radiator ? Daar sta ik van te kijken, maar blij toe dat de recessie ook in de onderdeel prijzen blijkbaar slachtoffers maakt.

Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jij de boel eruit hebt gekregen zonder het stuur eraf te plukken. Zoals ik het van jou nu begrijp lijkt het dat je de boel wat naar achte rhebt getrokken en die radiator er zo hebt uitgeplukt.  Dat verbaast me, want bij mijn weten kan dat namelijk niet.  Dat interne kachel huis moet je echt er helemaal afhalen anders krijg je dat kreng er niet uit. Vandaar de opmerking om het gelijk schoon te maken van binnen. Je hebt het immers toch al los.

Je hebt het voor elkaar gekregen, das mooi, maar ben dus wel nieuwsgierig hoe. Ik heb er in totaal den ik een stuk of 7 gedaan, vandaar.

Het gehele dashboard zat wel los, maar we kregen het niet over het stuur heen.
Door de bijrijderkant omhoog te duwen en iets achterover de trekken konden we bovenop de bak kijken.
Op de rand van de radiateur zaten er (in mijn geval) twee gaatjes om aan de bak te bevestigen.  Schroefjes los en toen voorzichtig omhoog en richting bijrijderkant er uit getrokken.
En de nieuwe er natuurlijk op de omgekeerde manier er weer in Smile
Ergens vond ik het wel jammer, dat het dashboard er niet uitging, want dan had ik inderdaad die bak schoon kunnen maken;  het liep er rechts in een straaltje uit op de mat.
Maar eerlijk gezegd was ik ook wel weer blij…. wat een gemartel ook weer om alles op de plek te krijgen.

De O-ringen zaten niet bij de radiateur.. die heb ik weer gebruikt.
Ik zal goed in de gaten houden, dat het daar niet meer gaat lekken.

Het interieur ben ik nu weer aan het inbouwen en zie nu al, dat ik diverse schroefjes over houd, maar da’s bijzaak….alles zit goed vast.

Morgen maar even een ritje gaan maken en kijken of de O-ringen de boel nog afdichten…dat is eigenlijk de enige plek waar het nu nog mis kan gaan, want zoals je al zei; binnen zitten er geen slangen en komt de radiateur rechtstreeks naar buiten.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 juni 2012 12:45 PM
  [ # 23 ]

ik snap het. Dan ben je idd wel erg crea bea bezig geweest. Dat het uberhaupt op die manier er nog uit kan sta ik van te kijken Smile

Profiel  
 
Cor de Keijzer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-2011

Gepost: 05 juni 2012 02:11 PM
  [ # 24 ]

Na een 200 km te hebben gereden, staat het peil nog exact hetzelfde…geen lekkende O-ringen dus.
Als ik de kachel hoog opzet, ruik ik eigenlijk ook niets van de koelvloeistof…..  maar de bak is ws goed doorgespoeld omdat ik na de eerste constatering zeker 6 liter schoon water heb bijgevuld Smile
De vloerbedekking heb ik wel grondig schoon geschrobd.
Gelukkig zit er onder de vaste bedekking een dikke rubberlaag, dus het heeft de grondplaat niet bereikt

Allen heel erg bedankt voor het meedenken en de zeer waardevolle tips.
Wat mij betreft kan het topic worden gesloten.
Grz
Cor

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook