Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Onze blauwe Break V6 12V heeft sinds enige tijd iets raars: er jagen luchtbellen door de kachel. Soms, niet altijd. Het begint pas na een minuut of zo en is dan ook weer een tijdje weg. Het reageert niet op snelheid, toeren, vermogen, temperatuur, maar wel soms op bochten.
Na mij aanvankelijk zorgen te maken, ik ken de geschiedenis niet, het is Duitse import, dus een koppakking is niet helemaal onwaarschijnlijk, begint de rust weer te keren. Geen temperatuurproblemen en geen waterverlies. Dus eigenlijk niets aan de hand.
Maar het klinkt niet fijn, alsof iemand luidruchtig bier tussen de tanden doorslurpt. Iemand enig idee?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als `t goed is Jan zit er op 1 van je verwarmingsslangen een ontluchtingsventiel.
Althans bij mijn TCT.
Zou ik eerst eens proberen , ontluchten.
XM TCT Ambiance`94
een v6 heeft als ik me niet vergis geen onluchtingsnippels.. Daar heb je eigenlijk zo’n ongekeerde fles voor nodig om die goed te ontluchten.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
die nippels zijn er altijd wel dacht ik. Die fles is om het hoogste punt in het circuit duidelijk hoger dan de rest te leggen en zo de boel makkelijker en veel vlotter te kunnen ontluchten. Anders wil voornamelijk de kachelradiateur wel eens opspelen….
wijs de nippels bij een zpj maar aan dan. Ik heb ze iig echt nergens kunnen vinden. Heeft ws ook te maken met het gegeven dat het expansie vat niet naast de radiator zit maar boven in bij de veerpoot.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik zou ze zo niet aan kunnen wijzen, ik heb een ander V6 blok bij de mijne
Maar ook bij mij zit het expansievat naast/bij de veerpooot (ook bij de TCT en denk bij de meeste types Xm eigenlijk) en ik heb gewoon ontluchtingsnippels. Zitten op oa op de buis die langs het schutbord loopt. Een inbusboutje geloof ik….
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een ZPJ heeft geen nippels. Dit is mijn vierde ZPJ, de eerste met dat bubbelgeluid. Ik rijd wel door tot ik het echt weet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
gompy58 schreef:Heeft ws ook te maken met het gegeven dat het expansie vat niet naast de radiator zit maar boven in bij de veerpoot.
Daar zit ie bij een 2.1TD ook en die heeft wel een ontluchtingspunt op de slang naar de kachelradiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
een zpj heeft geen ontluchtings nippels, het systeem is zelf ontluchtend, maar is je kachel niet lek en ligt de koelvloestof niet rond de kachelradiator te klotsen?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het bellenprobleem werd langzaam minder (er zit een nieuwe kachelradiator in).
Ee nieuw probleem is dat het binnen niet warm wordt.
Aan de linkerkant van het verwarmingshuis dit een stelmotortje. Ik neem aan dat dat ding de luchtklep bedient die van koud naar warm laat gaan, vice versa.
Dat motortje hoor ik zoemen als ik de temperatuur van minimaal naar maximaal instel en andersom.
Het ventilatortje en de temperatuursensor loopt.
Kan het misschien zijn dat die sensor die op één van de kachelleidingen kapot is? Als dat zo is hoe merk je dat dan?
Ik zoek bij voorkeur eerst naar de simpelste oorzaken. En dan stap voor stap van simpel naar lastig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
schroef eerst je dakconsole dan maar eens open en controleer dat ventilatortje. Die dingen zijn vaak zo ranzig als wat. Even goed schoonblazen met wat perslucht MAAAAAAAR blokkeer wel dat ventilatortje tegen meedraaien op de perslucht anders gaat die kapot.
wat de verwarmingssensor betreft, dat ding is nfp maar Willem Roest (De jong Aalsmeer)schijnt daar een alternatief voor te hebben gevonden…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het moest zijn:
“Het ventilatortje in de temperatuursensor loopt.’‘
Dat was het eerste wat ik controleerde…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Komt wel voor dat het asje van de stelmotor geen grip meer heeft en de warmeluchtklep niet meer in beweging komt.
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
JanSr schreef:Kan het misschien zijn dat die sensor die op één van de kachelleidingen kapot is? Als dat zo is hoe merk je dat dan?
Die schijnt inderdaad te kunnen gaan hemelen. ‘Gelukkig’ is ‘ie NFP.
Z’n weerstand wordt oneindig waardoor de ecc denkt dat de kachel koud is. Bij Gert de Jong waren ze destijds met een alternatief bezig. Ik weet niet wat de status is.
Wim,
Disciplus Simplex