Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Deze zuigers zijn vlak ,en komen dus minder ” hoog” wat voor gevolgen heeft dat voor de compressie?
Neem aan dat dit een 2500 blok is.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Turbo2’s hebben vlakke zuigers Frank.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit is een 2500 ja. Om precies te zijn M25/662’s en M25/667’s (compressie 7.75) hebben geheel vlakke zuigers. M25/666 (compressie 8.5) heeft een zuiger met een hoedje er op. Dat zit ook op deze JE Pistons, dus de compressie is gewoon standaard.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Zou het dan echt gaan lukken voor de ICCCR? Of zal ik maar gewoon op de volgende LCP mikken voor de zekerheid?
Gewoon geen doelen stellen, dan kom je er vanzelf.
In elk geval mooie voortgang vergeleken met een stapeltje onderdelen in een doos vorige week
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach het zal ook wel lukken. Even waken voor “scope creep”. Ik heb mezelf er al op betrapt dat ik op leboncoin rond aan het kijken was voor een belastingvrije zwarte serie 2 koets… en ik ga denk ik 2 ABS sensors inbouwen voor de Tripmaster en het VEMS snelheidssignaal.
Het enige wat ik echt nog graag mee wil nemen is een equal length uitlaatspruitstuk. Met de nieuwe zuigers, nokkenas, equal length spruitstuk en electro-optische primary trigger samen moet er toch wel weer een aardige vermogenswinst te boeken zijn lijkt me. Als we wederom +50pk halen, zou dat wel heel gaaf zijn, maar misschien moeten we dit keer genoegen nemen met +20pk ofzo.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Deze wordt straks toch ook gewoon belastingvrij?
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Turbo2’s hebben vlakke zuigers Frank.
Ik heb ” nieuwe” zuigers in de handen gehad had ik eerst willen kopen maar dit paste niet omdat de “glooiing” die aan de bovenkant zit een kwartslag anders zit dan de mijne(. 2400).
Of is dit van een gewone 2500.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
S.P. is een pionier. Ik ben echt benieuwd wat die motor van hem gaat doen.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
sans-pareil schreef:Ach het zal ook wel lukken. Even waken voor “scope creep”. Ik heb mezelf er al op betrapt dat ik op leboncoin rond aan het kijken was voor een belastingvrije zwarte serie 2 koets… en ik ga denk ik 2 ABS sensors inbouwen voor de Tripmaster en het VEMS snelheidssignaal.
Het enige wat ik echt nog graag mee wil nemen is een equal length uitlaatspruitstuk. Met de nieuwe zuigers, nokkenas, equal length spruitstuk en electro-optische primary trigger samen moet er toch wel weer een aardige vermogenswinst te boeken zijn lijkt me. Als we wederom +50pk halen, zou dat wel heel gaaf zijn, maar misschien moeten we dit keer genoegen nemen met +20pk ofzo.
Wat is goedkoper? een andere koets of een beetje lassen en spuiten in Polen? Ze hebben tegenwoordig prachtige matte/satijnglans lak in anthraciet. Echt iets voor jou.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Arjan Verkade schreef:Deze wordt straks toch ook gewoon belastingvrij?
De overwegingen die meespelen blijven toch ook de mogelijkheid om belastingvrij op lpg te rijden, en wellicht ook een beetje de gedachte dat hoe ouder de auto, hoe minder gedoe je hebt met de milieuzone idiotie in duitse steden e.d.
Aan de hand van Le Citron Presse heb ik toch ook wel weer bedacht dat hij eigenlijk niet zo supermooi moet zijn. Ik hoe van rijden, en soms achteruir het struikgewas in of de auto half zandstralen op een onverharde weg zijn activiteiten die ik met m’n auto wil kunnen ontplooien zonder me druk te maken om de lak. Ik denk dat ik binnenkort weer even wat roestplekjes goed ga maken, en lekker met de roller de boel weer zwart maak, en dan voorlopig zo weer even doorga. Na deze motorupgrade raken de stappen waarmee grote vermogenswinsten behaald kunnen worden een beetje op. Eigenlijk is er dan alleen nog een grote stap te maken met het inlaatspruitstuk, dan komen we in de “tweak” fase waar de maatregelen nog maar kleine effecten hebben, of dat ze in praktische zin nogal beperkingen met zich mee gaan brengen, zoals bij waterinjectie, watermist voor de intercooler, NOS, etc. Wellicht dat ik dan eens verder kan met het lichter maken, een carputer, en nog wat andere ideeen die ik in mijn hoofd heb zwerven.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
lpg…. hoeveel km rijdt je per jaar ?? benzine brandt zo lekker in de cilinders !!
milieu zone en onze CX-en…. geeft dat problemen ?? en met LPG niet ? (heb een kort google-tje gedaan, maar kwam er zo niet uit) oudere auto’s geen sticker ? ik las iets over een grens auto´s van voor 1992. krijg je met LPG wel een sticker als je kan aantonen dat je emissies goed zijn ?
(of niet naar duitsland gaan….)
ben geen tuner, maar hoe ga je je inlaat deel upgraden, dubbele turbo of compressor ? 2 injectoren per cilinder ?
NOS wil je liever niet doen ?
wat voor trucs hebben bv. de beast en CGAT anders nog toegepast die jij nog niet gedaan hebt ?
ben benieuwd hoe je huidige upgrade uitpakt en bevalt.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Ik hoorde iemand zeggen die een break had omgebouwd naar turbo met el. motormanagement, dat ie op gas zelfs beter (=sneller en zuiniger[???]) liep dan op benzine. Het verbaast mij, maar hij beweerde bij hoog en laag dat het echt waar was. Heeft iemand enig idee hoe dat kan?
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG heeft een hoger octaan getal dan benzine volgens mij.
Het octaangetal van LPG ligt hoger dan van benzine. De brandstof is daardoor klopvaster waardoor je de compressie wat verder kunt opvoeren.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
LPG heeft een wat lagere calorische verbrandingswaarde dan benzine maar een hoger octaangetal, rond de 104. Je kan dus je turbodruk verder opvoeren op LPG, en je ontsteking agressiever instellen waardoor hij op LPG sneller kan zijn dan benzine. Verder is LPG minder kritisch wat mengsel betreft, LPG loopt eigenlijk van lambda 0.8 tot 1.4 wel, waardoor je de boel makkelijker arm af kan stellen zonder dat de boel gaat schokken. Ook is de stoichiometrische verhouding van LPG 15.8 ipv 14.7 voor benzine, oftewel het er is iets minder lpg nodig voor dezelfde hoeveelheid lucht. Als je al deze factoren bij elkaar optelt, dan is het goed mogelijk dat een auto op LPG zuiniger en sneller kan zijn dan op benzine. Dat is met conventionele gasinstallaties eigenlijk vrijwel nooit het geval omdat het management eigenlijk altijd troep is, maar het is dus met goed management wel degelijk mogelijk. Met LPi is er in principe meer vermogenswinst mogelijk omdat de vloeibare injectie minder inlaatvolume in beslag neemt dan dampgasinjectie, en bij het verdampen de inlaat-charge ook koelt.
Ik rijd nu tussen de 12 en 15 duizend km per jaar met de zwarte. Als het LPG was, was het denk ik 30-35 duizend km per jaar, want dan zou ik de diesel niet meer gebruiken. Ik zat een beetje te denken om een kunstof LPG tank onder de auto te bouwen waar de benzinetank zit en misschien een kleine benzinetank behouden voor E85 (110 octaan). Mocht ik dan ooit zonder LPG zitten kan ik op de E85 naar een benzinestation, en als ik echt hard wil, dan kan ik even over op de E85. Maar, hier ben ik allemaal nog niet over uit, het staat in ieder geval niet voor dit jaar op ‘t programma. Ik wil bij deze inbouw wel nog heel graag een equal length uitlaatspruitstuk, dat zou ook nog eens tot 30pk op kunnen leveren.
De upgrade voor de inlaat bestaat eigenlijk alleen uit een echt goed ontworpen inlaatspruitstuk. Het ontwerp van DP engineering levert zelfs in vergelijking met heel aardig ontworpen fabrieksinlaten in tests +30pk bij 1 bar turbodruk op een 2 liter motor ten opzichte van de fabrieksinlaat. Ik draai een hogere boost, en heb meer inhoud dus dat zou zelfs 45pk op kunnen leveren bij de huidige boost, en ik denk dat ik door ga tot 1.5 bar boost.
Het probleem met de dingen die beide bij The Beast en CGAT zijn gedaan is dat er van beide autos geen bank metingen zijn. Hoeveel vermogen ze echt hebben is van beide niet bekend, en welke maatregel wat voor effect heeft gehad is dus ook totaal niet te achterhalen, en de verschillende rollerbank avonturen hebben al heel duidelijk gemaakt waar de knelpunten zitten.
De emissieeisen in de duitse steden gelden volgens mij niet voor auto’s van 30 jaar of ouder op ‘t moment. En met programeerbaar motormangement op LPG valt een hele mooie uitstoot te halen. Of certificering dan nog rendabel is, is maar de vraag, maar de uitstoot kan behaald worden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!