Penny Lane schreef:Hoe groot is dat verschil tussen je TD en je HDI dan?
Ik draai betrouwbaar 1:18,3 met mijn TD. I. draaide met haar Xsara HDI 66kW (75 kilo lichter) rond de 1:19 en met de 306 Break HDI 66kW (50 kilo lichter dan de Xantia) ongeveer 1:18. Dat verschil in verbruik hoeft dus denk ik niet zo groot te zijn.
@OP: als je zelf sleutelt zou je de relatieve eenvoud van de 19TD wel eens kunnen waarderen. Alleen het onderste moertje van de inspuitpomp is monumentaal slecht te bereiken
De TD deed 1:15 met een normale rijstijl, de HDI doet 1:15 als ik het gek maak en anders 1:19.
Vorig jaar met 4 man naar Frankrijk op en neer, airco aan, gewoon 120 a 130 km/u gereden en een verbruik van 1:18, dat zou de TD echt nooit halen.
Een type-2 / 1.9TD is anders, dan een type-1, waaronder dus ook onzuiniger denk ik.
Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Met mijn ‘99er TD automaat deed ik een vrij constante 1:15…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
ZX1.4i schreef:
Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.
Te laat maar over het algemeen een rake opmerking. Hoewel XUD blokken overigens prima een ton of zes, zeven kunnen draaien als ze wél een beetje zijn onderhouden.
Overigens geeft de fabriek 1:14,2 op voor mijn TD. Ik heb het geprobeerd, maar… Niet gelukt. Nog niet meer dan een goeie 1:16 weten te verstoken - lekke inspuitpomp en al. Het andere record was zelfs beter dan 1:20,5. Maar misschien rijd ik wel enorm truttig
Wat me eraan doet denken: wanneer zijn de inspuitpompen etc. biodieselbestendig geworden? Want mijn lekkage werd volgens de revisieboer vrijwel zeker veroorzaakt door biodiesel bijmenging. Die revisies zijn duur, dus als je die moet begroten wil je dat wel weten!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb bij “ander onderwerp” eens een linkje naar een berichtje gezet dat in principe alle citroëns vóór 2000 NIET bestand zijn tegen bijgemengd spul. Alhoewel de 1.9Td prima op slaolie schijnt te lopen
Totaal aantal Berichten: 6130
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Penny Lane schreef:
Overigens geeft de fabriek 1:14,2 op voor mijn TD. Ik heb het geprobeerd, maar… Niet gelukt. Nog niet meer dan een goeie 1:16 weten te verstoken - lekke inspuitpomp en al. Het andere record was zelfs beter dan 1:20,5. Maar misschien rijd ik wel enorm truttig
Derk
Ik heb vaker dan eens gehoord dat idioot zuinig lopen bij diesels weleens door brakke verstuivers veroorzaakt kan worden. Eigenlijk gaat het blok dan te arm lopen, met mogelijk motorschade als gevolg.
Helaas ben ik te weinig een diesel-kenner om zulks te kunnen onderbouwen verder, maar ik heb het van meerdere fervente dieselaars gehoord.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-2010
- Xantia 1.9 TD Break SX
ZX1.4i schreef:Penny Lane schreef:Hoe groot is dat verschil tussen je TD en je HDI dan?
Ik draai betrouwbaar 1:18,3 met mijn TD. I. draaide met haar Xsara HDI 66kW (75 kilo lichter) rond de 1:19 en met de 306 Break HDI 66kW (50 kilo lichter dan de Xantia) ongeveer 1:18. Dat verschil in verbruik hoeft dus denk ik niet zo groot te zijn.
@OP: als je zelf sleutelt zou je de relatieve eenvoud van de 19TD wel eens kunnen waarderen. Alleen het onderste moertje van de inspuitpomp is monumentaal slecht te bereiken
De TD deed 1:15 met een normale rijstijl, de HDI doet 1:15 als ik het gek maak en anders 1:19.
Vorig jaar met 4 man naar Frankrijk op en neer, airco aan, gewoon 120 a 130 km/u gereden en een verbruik van 1:18, dat zou de TD echt nooit halen.
Een type-2 / 1.9TD is anders, dan een type-1, waaronder dus ook onzuiniger denk ik.
Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.
Ik kocht mijn type 1 td 3 weken terug met 255.000 km
Zweven is niet moeilijk
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
BX16TGI schreef:Ik heb bij “ander onderwerp” eens een linkje naar een berichtje gezet dat in principe alle citroëns vóór 2000 NIET bestand zijn tegen bijgemengd spul. Alhoewel de 1.9Td prima op slaolie schijnt te lopen
O ja. Maar hoe lang?
Wat betreft arm lopen: Met de gereviseerde dieselpomp kan ik ‘m ook weer lekker laten roeten, dus zo arm zal ‘t niet zijn denk ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Slaolie is géén biodiesel hé. Biodiesel bevat zuren die niet in slaolie zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is waar, maar ik weet nog dat ze het bij AutoBild jaren geleden eens geprobeerd hebben met een Golf II TD. In iets van 6500 km was de kop in twee verbrandingskamers gescheurd tussen in- en uitlaatklep. Als ik het me goed herinner had dat met de verbrandingswaarde van de gebruikte slaolie, visolie en afgewerkte frituurolie te maken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Mede zwevers,
bedankt voor alle info, ik heb echter toch besloten om een C5 op gas over te nemen. Ben wel een fervent dieselaar, maar deze komt van de eigenaar van mijn garage vandaan en scheelt met 40€ per maand aan wegenbelasting ... Bedankt voor de info, wie weet kom ik ook alsnog in een Xantia te rijden en heb ik alvast wat geleerd.
Nu C5 tijger…
Succes met de aankoop en ik hoop dat je er lang en veel plezier aan beleeft.
Piet.
Hilko16TZI schreef:Ik heb vaker dan eens gehoord dat idioot zuinig lopen bij diesels weleens door brakke verstuivers veroorzaakt kan worden. Eigenlijk gaat het blok dan te arm lopen, met mogelijk motorschade als gevolg.
Helaas ben ik te weinig een diesel-kenner om zulks te kunnen onderbouwen verder, maar ik heb het van meerdere fervente dieselaars gehoord.
Dit klopt, met slechte verstuivers nagelt de motor heel erg.
Mijn TD nagelde nauwelijks als de motor warm was, een enkele bijrijder dacht zelfs dat het een HDI was
Maar goed, genoeg dieselkenners lees ik hier, gelukkig ben ik maar een amateur
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Ik rijd al sinds 5 jaar een Xantia Break HDI 90. Daar staat nu 380.000 km op en daar komt elke week 1000 km bij. 6 l op 100 km (1 : 17) en ik rijdt flink door.
Olieverbruik 0 op 20.000 km.
Behalve het normale onderhoud, zoals distributieriem bij 320.000, koppeling bij 330.000 km, uitlaat (eerste!) bij 350.000 km, niets bijzonders.
Alleen de stoelen zijn beroerd, ik heb een ASS stoel op de bestuurdersplaats gezet. Nu is het echt luxe!.
Succes!
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Mijn 90 pk HDI is gechipt tot 117 pk, deze verbruikt bij normaal doorrijden rond de 1 op 18 maar dat kan met gemak beter.
Hij gaatt binnenkort helaas in de verkoop ops: mij werkgever wil me in een leasauto.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Dat is een nette Xantia, hier heb ik zelf even in proefgereden is technisch dik in orde.
Het is dat ik al zo een ding heb, anders had ik het wel geweten
Wat de stoelen betreft, ik snap dat gezeur niet, koop dan geen Xantia als je de stoelen niets vind.