Hallo,
Ik dacht zelf wel even mijn accu te vervangen zoals ik dat in het verleden ook een paar keer heb gedaan.
Maar er zijn in die jaren toch een aantal dingen veranderd.
Ik wilde de accukap er af halen om te zien wat voor accu het is, maar dat lukte me niet omdat ik dan eerst de plus-pool los moet maken.
En ik weet nog wel dat je eerst de min-pool los hoort te halen. Maar die zit achteraan onder de accu-kap verstopt.
Zie ik hier iets over het hoofd? Is de kap toch wel over de plus-kabel te schuiven? (met wat meer geweld?)
Daarbij is de accu-klem ook niet meer zoals vroeger met een bout en moer, maar met een vreemd soort klemsysteem.
Is dit zonder speciaal gereedschap los(en vast) te krijgen?
Edit: Ah, die klem is al opgelost. Gewoon omhoog duwen. Duuhh!
Ok, het is al gelukt. Je moet zoiets ook niet in de miezerregen proberen…
De min-kabel heb ik wel losgekregen, maar ik kreeg hem niet echt goed weg van de min-pool.
Daarom maar na het voorzichtig losmaken van de plus-kabel deze direct in een dikke doek gedraaid zodat ie nergens kortsluiting kon veroorzaken.
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
plus pool eraf , kap los , min pool eraf , accu losdraaien , en vice versa
vat het verhaal eerst de min pool eraf eigenlijk niet zo . . .
Dat heb ik zo in militaire dienst geleerd.
Als je eerst de plus kabel los maakt, zal hij tegen zowat alles waar hij in de motorruimte tegenaan komt kortsluiting kunnen veroorzaken.
Is best indrukwekkend als dat met zware 24v accu’s gebeurt. We hebben wel eens een landrover uit de garage geduwd waarvan de kabels in brand waren gevlogen.
Gelukkig is tegenwoordig veel in de motorruimte van kunststof.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als de plus kabel los is mag je hem gerust tegen het chassis aanleggen. Er is immers geen “kring” meer. De accu is dan al los. Wat het probleem wel is, als je de pluspool los moet halen met een sleutel, kun je dus wel sluiting maken via de sleutel.
Het zou best kunnen dat een landrover twee accu’s heeft, dan moet je wel goed uitkijken met de pluspool. Ook nadat de min los is!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Eigenlijk een beetje off topic, maar toch ..........
boukewerff schreef:Wat het probleem wel is, als je de pluspool los moet halen met een sleutel, kun je dus wel sluiting maken via de sleutel.
Juist om reden is (was) het een miltaire standaard: eerst de min los.
Deze accus’s zaten vaak in een metale accubak.
Tijdens het losschroeven, even met de achterkant van de sleutel tegen de bak aan en ....
weer een stuk uit de sleutel. Vaak heb je ook je hand precies op die plek.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt, is idd de beste volgorde. Maar ja, je moet wat.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Als de plus kabel los is mag je hem gerust tegen het chassis aanleggen. Er is immers geen “kring” meer. ...
Je hebt helemaal gelijk. Suf van me.
En het was precies zoals C4yourself zegt. Het is ook alweer 26 jaar geleden.