dag forumers,
Zodra ik mijn caravan aan mijn XM v6 12v heb gekoppeld springt de VC in de noodloop. Volgens het knipperkastje geeft ie dan telkens storing 23 aan, de stuurwielsensor. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Zonder caravan heb ik hier overigens geen last van.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Vertel eens iets meer? Zodra je de steker van de caravan op je XM aansluit? Doen deze problemen zich ook voor met andere aanhangers of bv een fietsendrager met verlichting? Of doet ze het al als je alleen de caravan op de trekhaak zet?
nee het gebeurt tijdens het rijden met de caravan en niet op het moment van aankoppelen. Als ik na het aankoppelen van de caravan de motor start licht het hydra actief lampje nog gewoon op. Zodra je na het rijden met de caravan de motor echter uitzet en weer opnieuw wil starten licht het ha lampje niet meer op. Dus kennelijk gebeurt er iets met de sensor tijdens het rijden, maar wat weet ik niet.
overigens merk ik geen verschil tijdens het rijden of de storing aan de stuurwielsensor nu al dan niet optreedt. Moet je dit merken en zo ja wat moet je dan merken
Nee dat merk je niet, stuurhoeksensor is een secundaire sensor zonder direct invloed
Ouwe mopperkont
ah, kijk nog iemand met dit fenomeen.
Ik heb precies hetzelfde met mijn 16v . Hang ik daar een aanhanger aan heb ik 100% gegarandeerd na een kort ritje een error 23.
Je hebt er geen last van dus heb ik ook nooit de moeite genomen de oorzaak op te sporen.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Massaprobleem?
Ik had met m’n Break altijd bij aangekoppelde aanhangwagen en ingeschakelde verlichting in combinatie met de richtingaanwijzer de melding dat mijn remlichten defect zouden zijn.
Als ik dan ook nog de rem intrapte, was de melding weer weg.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
nee het lijkt me geen massaprobleem anders zou de auto bij het aankoppelen in 23 apringen, maar dat doet ie niet. Maar goed er zijn dus meer XM’s die er kennelijk niet van houden om als trekpaard te worden gebruikt. Maar het stelt me gerust dat ik lees dat het met het rijden niet uitmaakt of de VC nu al dan niet in storing 23 staat. Je loopt dan natuurlijk wel het risico dat indien de VC in deze storing van de stuurwielsensor staat, andere storingen aan de VC niet worden opgemerkt. Ik zal dus na het ontkoppelen het knipperkastje erop los laten.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hmmm, beetje omslachtig gedoe, na het trekken van een aanhanger telkens de VC resetten, er moet toch een reden voor zijn dat de VC in storing gaat?
Ik ben er wel benieuwd naar! Ook ik heb problemen met de stuurhoeksensor en heb dat ding al eens schoongepoetst en de VC gereset(laten doen want ik heb geen lexia en bij mijn model wil het niet met het kastje van malle pietje), toch kreeg ik vlot weer een storing.
Ik rijd regelmatig met een aanhanger dus misschien dat dat de oorzaak bij mij ook is?
ja ik blijf het ook merkwaardig vinden. Zou het mogelijk iets te maken kunnen hebben met het op continue op juiste hoogte moeten houden van de auto ivm een belasting op de trekhaak?
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan zou het ook moeten voorkomen als je de kofferbak vol zware zaken gooit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
tja dat is ook zo, mogelijk verandert het stuurgedrag met een aanhanger?
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Pfffff die stuurhoeksensor zit onder je stuurwiel en registreert alleen hoever je stuur draait en hoe snel. Meestal veroorzaakt hij storingen omdat er vuil in zit, het is namelijk een lichtsluisje waar een schijfje met openingen doorheen draait afhankelijk van het draaien van je stuur. Als er vuil inzit worden de lichtopeningen niet goed gedetecteerd en dat veroorzaakt een storing. Ik kan met mijn eigen technisch inzicht en gezond verstand niet voorstellen wat dit nou te maken kan hebben met een aanhanger achter je auto…...
maar ja, mijn stuurwielsensor is brandschoon en hij springt nooit en dan ook nooit in de 23 storing, maar zodra ik een stuk met de caravan heb gereden springt hij er weer in. Maar goed ik laat het er maar bij. Even resetten en het is weer ok.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hmmm, ik had die van mij ook helemaal schoongepoetst en het was ook binnen 2 maanden weer een storing. Nou heb ik er natuurlijk niet op gelet of dit iets met een aanhanger te maken heeft gehad, daar dacht ik op dat moment niet aan. Raar he? Maar ik vind dit wel een interessante discussie als dit inderdaad met elkaar te maken heeft.
Mijn gezond verstand kan geen verklaring bedenken maar heeft iemand elektrische schema’s van het hele gebeuren? Dan kan ik mijn elektro oog er eens naar laten kijken?
Ik heb namelijk geen Lexia dus elke keer resetten bij de garage kost 2 tientjes….