De eerste en enige kl#%$te auto van de zaak die ik toegeschoven kreeg.
Deze Golf-3 werd in 2001 door mijn werkgever gekocht voor 22.000 gulden De auto was voorzien van:
- Verschrikkelijk luie 1.8i motor (mijn Xsara 1.9D was nog sneller )
- 80.000 km op de teller
- Bouwjaar 1996
- Airco en cruisecontrol (het enige goede )
- Geen CV en gewone raamslingers
- Veel te kleine laadruimte, harde vering en erg harde stoelen.
Na 5 weken ging er een nieuwe (revisie) versnellingsbak in (garantie)
En 3 dagen later boorde een lesauto (golf-4) zich linksvoor in de auto. Er zat geen leerling in, de instructeur reed zelf. Hij was niet aan het opletten en gooide ineens zijn stuur om toen hij zag dat de auto voor hem stilstond en op de andere weghelft reed ik dus
Maar goed, er kwam een mooie Xsara voor in de plaats terug.
Mijn baas kreeg het volledige bedrag van de verzekering terug, want dat scheen de dagwaarde te zijn : En 3500 gulden voor het wrak
En hoe is het nou met jou ?
Schijt aan originaliteit.
hoe hard reed je op dat moment????
complete veerpoot eronderuit…...moet een klap zijn geweest!
Met mij is het ok, is alweer 3 jaar geleden. Heb een tijdje last gehad van mijn nek, onverklaarbare hoofdpijn en angst om in een benzine/lpg auto te rijden. Heb namelijk vastgezeten met een motor die in brand stond (en een volle tank met 60L benzine), rook kwam onder het dashbord vandaan. Heb uiteindelijk de gordel losgekregen en heb via de bijrijderskant kunnen ontsnappen, met de angst dat de auto ieder moment de lucht in kon vliegen.
Het was min of meer een frontale aanrijding, we reden allebei 50km/uur. Ik hoorde een doffe klap en voelde ineens een harde klap in mijn gezicht, dat was dus de airbag. Wat is dat ding heet zeg als die ploft, het leek alsof iemand met een strijkbout tegen mijn gezicht aanduwde. Omdat ik de airbag snel weer van me af duwde heb ik er slechts lichte brandwonden aan mijn gezicht over gehouden. Maar ja zonder airbag had ik het waarschijnlijk niet overleefd of de rest van mijn leven in een rolstoel gezeten. Ik heb later die airbag later eruit gesneden en meegenomen, dat ding is niet te snijden met een scherp stanly mes.
Een handige vriend van mij heeft er een reconstructie (animatie) van gemaakt met 3D-Studio-Max.
De blauwe auto is mijn Golf-3, de witte auto is de les-Golf-4 en de zwarte auto is een Toyota die staat te wachten om links af te slaan en mij voorrang verleent. De les-golf-4 ziet dus veel te laat dat deze auto stilstond en gooide zijn stuur om
De animatie op zich is erg mooi. Dat met die hoofdpijn e.d. zou wel eens een wiplash kunnen zijn. Ben je daar toen ook op onderzocht ? En hoe zat je vast dan ? Was het omdat de deur niet open wou of iets anders ?
Schijt aan originaliteit.
Deur aan mijn kant zat inderdaad vast door de klap en de gordel was door de klap heel strak aangespannen en wilde niet los. Kon de ontgrendelingsknop niet meer indrukken, maar na een beetje wrikken ging dat klote ding toch los.
Ik weet niet of het een wihplash is geweest, daar heb je toch de rest van je leven last van? Foto’s van mijn nek zijn pas veel later gemaakt, dat was toen wel ok.
Uit mijn geheugen:
Wiplash kan je niet zien op een foto en je *kan* er je hele leven lang last van houden, al wordt het steeds minder.
Maar als je zekerheid wilt i.p.v. wat uit-het-geheugen-gegraafde-info-van-een-22-jarige-oververhitte-puber kan je beter ff naar de huisarts gaan.
Schijt aan originaliteit.
Thanx voor het advies, maar gelukkig heb ik er geen last meer van. Net voor het ongeluk had ik ook al enige rug/nek klachten en last van mijn pols. En dat kwam door die kl*&te; oncomfortabele golf, na een lange rit (500 a 600km) was ik echt op en stapte ik stijf uit de auto. Mijn prive auto toen, de Suzuki-Swift sedan zonder stuurbekr. voelde zelfs heerlijk aan.
Maar met de Xsara ging, nooit rugklachten of stijfheid na een lange rit
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
ZX1.4i schreef:Thanx voor het advies, maar gelukkig heb ik er geen last meer van. Net voor het ongeluk had ik ook al enige rug/nek klachten en last van mijn pols. En dat kwam door die kl*&te; oncomfortabele golf, na een lange rit (500 a 600km) was ik echt op en stapte ik stijf uit de auto. Mijn prive auto toen, de Suzuki-Swift sedan zonder stuurbekr. voelde zelfs heerlijk aan.
Maar met de Xsara ging, nooit rugklachten of stijfheid na een lange rit
Mijn vader heeft ongeveer zo’n 8 jaar in een Audi 80 gereden. Zo’n basismodel waar alleen de 5-bak en de toerenteller als optie meegeleverd waren. Een aantal jaar daarvoor was hij aangereden door een peleton wielrenners in de rug. Daar heeft hij natuurlijk veel last van gehad. Maar het bleef maar dooremmeren. Aangezien hij maar 20.000 km per jaar reed zocht niemand het achter zijn auto. Tot 1996 toen hij de Audi voor een Subaru inruilde. Na al een paar weken voelde hij zich beter! En na een jaar kon de huisarts concluderen dat het wel degelijk aan de stoel in zijn Audi heeft gelegen! Nu rijdt hij sinds 1,5 jaar een Xantia. 20.000 km rijdt hij bij lange na niet meer. Maar ik hoor hem na lange ritten niet meer zeuren over pijn in de rug, wat hij vroeger dus wel heel vaak had.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Kan je zo’n VW van de zaak niet weigeren?
Heeft mn vader eind jaren ‘60 gedaan hij had toen zelf een Ami 6 reed erg veel voor de zaak (heeft met 1 Ami 70.000 in 9 mnd gereden)waardoor hij eigenlijk een auto van de zaak moest die hij heeft geweigerd omdat hij geen VW (kever in sedan uitvoering heeft vast een andere naam). Al gauw was zn baas blij met dat besluit omdat hij een keer met een collga die er wel een VW had uit Frankfurt lading moest halen in die VW ging echter maar de helft waardoor mn vader 1 1/2 keer zoveel mee moest nemen wat zonder problemen ging doordat de achterbank en bijrijdersstoel door de week thuis in de schuur stonden.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Die golf was eigenlijk aangeschaft als een “afdelings-auto”, maar al gauw reed ik er bijna permanent in om klanten te bezoeken. Daarom heb ik na het ongeluk een eigen auto gevraagd en bij voorkeur een Citroen. Aangezien de chef zelf in een Xantia reed en een C5 had besteld, had hij geen problemen met een Xsara.
Met diezelfde Xsara heb ik een keer mijn vader toen hij ernstig ziek (buikklachten) was met spoed naar de dokter en ziekenhuis gereden. De dokter en in het ziekenhuis vroegen ze of hij ook pijn voelde bij het hobbelen (drempels) van de auto. Ja dus want het was ernstig, maar ik kon het niet laten de opmerking te maken van “Ik heb een Citroen en die hobbelt niet”
Overigens moet iemand erg blij zijn geweest met het Golf-Wrak want er is 3400 gulden voor neergeteld. Zal me niets verbazen als de motor en Airco, stoelen, etc nu dienst doen in een sjonnie-bak.