Hallo allemaal,
ik ga mijn Bx cannes uit ‘91 een lekker beurtje geven en ook maar eens de benzinefilter vervangen omdat hij soms terughoudt. Ook omdat de vulhalspijp erg verroest is en er viezigheid in de tank is gekomen. Deze ga ik ook vervangen, maar heb hier al goede tips voor (dankzij een exploded view en de site van de heer Tiemersma)
Nu de benzine filter. Heeft er iemand nog een handige tip? Ik ga zondag de bx voorzien van al dat moois en verse vloeistoffen.
Groet,
Camiel
waar hij zit (naast de tank?) en of de tank leeg moet zijn?
Zit inderdaad bij de tank. Heb dit bij een BX nog niet gedaan, maar bij m’n vorige auto was het zo: Tank hoeft niet leeg. Je kunt de ingaande leiding vanaf de tank dichtknijpen (niet te strak!) met een stevige knijper o.i.d.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Benzineslang loshalen bij de pomp, dan kan het nooit lang blijven lopen.
Als je toch bezig bent zou’k de slangen meteen ook maar vervangen. De nieuwe slang even met een stukje leiding o.i.d. aan de oude vastkoppelen en dan trekken. Zit ‘ie in een paar tellen op z’n plek.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Benzineslang loshalen bij de pomp, dan kan het nooit lang blijven lopen.
Als je toch bezig bent zou ik de slangen meteen ook maar vervangen. De nieuwe slang even met een stukje leiding o.i.d. aan de oude vastkoppelen en dan trekken. Zit ‘ie in een paar tellen op z’n plek.
Da’s idd een goede oplossing. Controleer dan meteen even de slang onder de motorkap. Bij mijn Cannetje zaten daar ook al haarscheuren in. Is simpel te vervangen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Of je leiding los moet halen bij de pomp ligt eraan waar die pomp zit, als hij in de tank zit (dacht ik wel bij de cannes), dan daar los halen.
Zit de pomp onder de auto bij het filter, dan even de leiding afknijpen, of een 10mm bout erin om het dicht te houden.
Zorg ook dat je wat brandstofleiding van 8 of 9 mm binnenmaat hebt liggen, en een stel slangenklemmen (die dingen zijn meestal helemaal vastgeroest).
De filter zit bij het rechter achterwiel in een rubber houder, evt bovenop de pomp (als die daar zit).
Ook even opletten, ik heb de brandstoffilter bij sommige 1.4i’tjes ook wel eens onder motorkap gezien tegen het schutbord aan passagierskant. Maar dat in zeldzame gevallen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het filter zit onder de auto en de pomp in de tank. Voor de slang onder de motorkap heb je slang met een binnendiameter van 8mm nodig. Succes met “la Dame Blanche”!! )
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Mighel schreef:
Ook even opletten, ik heb de brandstoffilter bij sommige 1.4i’tjes ook wel eens onder motorkap gezien tegen het schutbord aan passagierskant. Maar dat in zeldzame gevallen.
Dus ook bij een injectie? Bij mijn 1.4 met carb zit ie inderdaad daar bij het schutbord.
Felice schreef:Mighel schreef:
Ook even opletten, ik heb de brandstoffilter bij sommige 1.4i’tjes ook wel eens onder motorkap gezien tegen het schutbord aan passagierskant. Maar dat in zeldzame gevallen.
Dus ook bij een injectie? Bij mijn 1.4 met carb zit ie inderdaad daar bij het schutbord.
Dan heb ik er 2: 1 onder de auto en aan ‘t schutbord.
Is die van ‘t schutbord geen benzinedampfilter?
Hey Macnail! Het duurde even voordat ik doorhad dat jij het bent (voor de lezers thuis, Macnail is de vorige eigenaar). Ik heb hem weer veilloos door de APK gehaald, alleen nieuwe banden, brandstofvulpijp en dat was het.
Net heb ik hem een grote beurt gegeven om probleemloos van ‘haar’thuisland te genieten. Ook dus even de brandstoffilter vervangen. En uiteraard biedt het forum hier een uitstekend handje uit om te helpen.
[off topic: ik zal je wat vakantie foto’s sturen]
Marcel, dank voor de directe uitleg. Hij zit eronder, kleine griptang erop en klaar. De leidingen + klemmen waren nog helemaal in tact. Heb jij hem onlangs nog vervangen? Op naar Frankrijk!!!!
Zelf heb ik deze leiding niet vevangen bij de Witte Dame. Op vorige foto’s zag ik dat je twee ventielafdekplaatjes verloren bent. Ik heb toevallig nog twee witte liggen. Zal ik die naar je opsturen?
Mijn echtgenote is ook is ook erg blij dat het zo goed gaat met ”haar” BX-je.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.