2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
achterbollen vervangen
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 juni 2012 10:44 PM
  [ # 16 ]

Ik heb het zelf nog niet gedaan maar naar horen zeggen moet je wel opletten dat je het leidngwerk niet perongeluk sloopt in die hoek.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2012 01:13 AM
  [ # 17 ]
PieterT schreef:

Dan de auto naarbeneden, druk er af, en dan kan je ze losdraaien?

Zeg maar: loshakken met een beitel.
Daarbij underdaad zorgen dat de veercilinder niet draait (klemmen met wig of grote tang) anders grote kans op brekende leidingen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 juni 2012 05:04 PM
  [ # 18 ]

Ik snap niet waarom jullie de cylinder zo graag willen laten zitten.
Ik haal alles er uit zet de cylinder in de bankschroef bijna zonder kracht, pen in het ronde gat tegen meedraaien.
En vervolgens met een grote tang losdraaien.

Misschien iets meer werk maar je kunt wel direct alles schoonmaken, plus de connectie veerpoot cylinder in de kopervet zetten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2012 05:40 PM
  [ # 19 ]
erikkuiper schreef:

Ik snap niet waarom jullie de cylinder zo graag willen laten zitten.

Omdat er veel risico bestaat dat je de leidingwartel gaar draait als je dus die leiding los moet maken. En: omdat die splitpen er soms heeel moeilijk uit wil. Dus als het niet hoeft: gewoon stilletjes laten zitten is mijn advies aan iemand die zelf geen spullen en gereedschap heeft om bovenstaande rampjes ter plekke op te lossen. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 04 juni 2012 06:03 PM
  [ # 20 ]

Als t spul er 1 keer in de 2-3 jaar uit komt gaat het ook niet vastzitten. Maar leuk is het niet als je leiding afbreekt….. een veercilinder kan er bij een berline incl bol ook wel uit zonder de pen uit de draagarm te trekken. Is wel gekl@@t…Dat dan weer wel. Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 04 juni 2012 08:08 PM
  [ # 21 ]

De bollen zijn er recentelijk nog af geweest, dus hoop een beetje dat ze niet at vast zitten. En ik heb de bollen nog nooit zelf gedaan, dus het zit voor mij nog in de league van: 3 hail mary’s en een shot whiskey (dat eerste niet hoor haha) Dus diverse methoden aan horen is prettig!

Maar geloof dat ik het nu wel begrijp en anders… “de auto ken toch best een daggie zonder u”

Profiel  
 
Sigmund
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-2006

Gepost: 11 maart 2014 04:50 PM
  [ # 22 ]

ik heb de achterste bollen losgekregen me een hamer en eenbeitel , maar de nieuwe bollen krijg ik niet vast gedraaid , heb geprobeerd met een tang en een oliesleutel met platte riem , maar ik kan niet genoeg kracht zetten… heb cx gestart en heel de oprit lag vol hlm…


daarom denkik da ik de veerpoot los ga maken , is dit moeilijk / veel werk ? het losdraaien van de hogedruk leiding zou al wel eens een probleem kunnen vormen…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 maart 2014 04:56 PM
  [ # 23 ]

bollen hoeven niet heel vast. Handvast is voldoende normaal gezien. Weet je zeker dat de rubber afdichtring nog goed is?

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 11 maart 2014 05:02 PM
  [ # 24 ]

Met nieuwe bollen vervang je ook de O ring die in de kraag van de veercilinder zit.
Daarna inderdaad alleen handvast en de boel moet weer netjes dicht zijn.

Veercilinder verwijderen is meestal, zoals hiervoor ook al aangegeven, een uitdaging. De wartel van de veerleiding zit vaak (te) vast en die draai je dan gaar.

Succes!

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 maart 2014 05:13 PM
  [ # 25 ]

Denk er om dat je de rubber ring IN de veercilinder aanbrengt en niet om de bol. Daarna is zo vast mogelijk met de hand voldoende.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 maart 2014 05:25 PM
  [ # 26 ]

Zit ie er wel recht op?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 11 maart 2014 09:49 PM
  [ # 27 ]

95% kans dat de ring scheef zit! dus niet in de cylinder
4 % kans dat de ring weg of stuk is

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2014 09:50 PM
  [ # 28 ]

En 1 %?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 maart 2014 09:56 PM
  [ # 29 ]

Bol scheef in cilinder gefrot, scheur in cilinder

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2014 09:58 PM
  [ # 30 ]

Schroefdraad verrot… Leiding genekt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook