Hallo,
Ik had een vraag over de onderhoudsindicator op mijn DS3 E-HDI. In het boekje staat dat je de onderhoudsinterval altijd moet kunnen raadplegen via het knopje waarmee je ook je dagteller kan resetten. Wanneer ik hier 1x op druk krijg ik de hoeveelheid km te zien die ik nog kan rijden totdat ik weer moet tanken i.p.v. over hoeveel km mijn auto onderhoud nodig heeft. Heeft één van jullie hier een verklaring voor?
Daarnaast vroeg ik mij af wat nu de precieze onderhoudsinterval is. In het garantieboekje staat 20000 voor hdi fap en voor de overige modellen 30000. Onder welke categorie valt mijn DS3 E-hdi. Mijn dealer vertelde me dat de eerste keer na 20000 km onderhoud vereist was. En de daaropvolgende keer 30000 km. Ik vroeg ik mij af of dit wel correct is.
Alvast bedankt,
Bart
1.6 HDi is om de 20 klein beurtje om de 40 met filters
indien je onder zwaar onderhoud zit is het 15 en 30.000
Op tijd je onderhoud doen is belangrijk omdat de turbo’s gevoelig zijn hiervoor en mocht deze stuk gaan en je heb je onderhoud niet optijd gedaan…. daaaag garantie.
Bij de 1.6 HDI idd de servicetermijnen goed aanhouden!! Ze zijn met deze 1.6 teruggekomen van een servicetermijn van 30.000 naar 20.000 volgens mij.
Ik werk bij een bedrijf dat additieven voor motorolie (nee geen Wynns of zo maar de additieven die al in de olie zitten zoals je m koopt in de winkel) ontwikkeld en de specialisten hebben mij op t hart gedrukt de service liever eerder te doen dan later….waar ik ook dacht: ach, 5000 kilometer meer maakt niks uit….
Ondertussen weet ik beter! En zoals mijn voorganger al schreef: de service komt erg precies met die turbo van de 1.6.
Om even kort op de werking van motorolie terug te komen, id olie zoals die in je auto zit zitten dus additieven die vervuilingen in de motor opruimen. De werking van deze additieven wordt met het gebruik minder en minder. De smerende werking van olie kan dus prima langer zijn als 20000km maar de werking van de additieven ‘kan’ dan al niet meer aanwezig zijn waardoor vervuilingen optreden en oliekanalen in de motor of naar de turbo kunnen blokkeren waardoor deze laatste dus kapot gaat.
Dus, geen verkooppraatje: houd je servicetermijn nauwkeurig aan!!
DCAR en LEON75 bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag. Hebben jullie ook een antwoord op mijn 1e vraag over de onderheidsindicator?
Nee, helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik heb mijn DS3 ook nog niet dus ik kan niet ff naar mijn auto lopen en het uitproberen..
@bart89
De onderhoudsintervalindicator (mooi woord voor galgje) wordt pas zichtbaar als je 3000km of minder van je beurt verwijderd bent. Zie p. 37 van het instructieboekje.
De onderhoudsindicator wordt automatisch zichtbaar als je het contact van de wagen opzet, na enkele sec veranderd hij dan in de dagteller (zo is dit bij mijn 16HDI). De instelling (15000,20000,30000km) kan veranderd worden door je dealer indien nodig.
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 18-02-2010
- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
@ bart,
ik kwam er gisteren toevallig achter hoe het werkt,
als de motor loopt kun je met het knopje waar je de dagteller en de te rijden kilometers op de tank iets langer indrukken er komt dan een steeksleuteltje in beeld waar normaal de kilometerstand staat daarachter saat de resterende kilometers tot aann de volgende beurt na ongeveer 5 seconden komt de kilometerstand weer in beeld. dit is hetzelfde knopje waarmee je ook de dagteller op nul zet.
de info over de beurt werkt alleen maarr als het autootje en de pomp in beeld staat, dus de resterende kilometers van de tank.
als je de dagteller in beeld hebt en je houdt het knopje vast—> dagteller op nul
als je het knopje vasthoudt als de resterede kilometers in beeld staan—-> info over volgende beurt
tussen dagteller en resterende kilometers 1 x kort drukken.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-2010
- C1 ambiance 3 drs
- Xsara Picasso 1.8 16v Attraction
- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
bart89 schreef:“Daarnaast vroeg ik mij af wat nu de precieze onderhoudsinterval is. In het garantieboekje staat 20000 voor hdi fap en voor de overige modellen 30000. Onder welke categorie valt mijn DS3 E-hdi. Mijn dealer vertelde me dat de eerste keer na 20000 km onderhoud vereist was. En de daaropvolgende keer 30000 km. Ik vroeg ik mij af of dit wel correct is.
Alvast bedankt,
Bart
Verder in de Thread lees ik wel over de HDI, maar niets meer over het onderhoudsinterval van de E-HDI. De E-HDI wordt niet vermeld in het onderhoudsboekje. Weet iemand het echt, of gissen we met z’n allen wat?
http://www.ds3club.nl
2012, DS3 e-HDi Airdream So Chic, Gris Aluminium/Rouge Carmen, Pack Cuir Claudia Amarante, Pack Select MyWay Confort, Dotz Mugello
:smt224
Misschien komt het omdat het topic wat weggezakt is, maar in het tpoic “servicebeurten” hebben we met z’n allen een levendige discussie gevoerd over het onderhoudsinterval van de e-hdi (dan wel de 1.6 versie!)
Zie o.a.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215719/P105/#1594668
Omdat ik duidelijkheid wenste heb ik het van de dealer zwart op wit gevraagd en nagevraagd bij de importeur: onderhoudsinterval is 1 op 20.000 km. Dealer die je 1 op 15.000 probeert aan te smeren vlug links laten liggen en je auto bij een ander naar binnenrijden. Dan bedoel ik natuurlijk wel de werkplaats he
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik liet hem bij 15k doen. Ik rij veel korte stukken en ik rij eco unfriendly met mn auto. Iets meer zorg, al is het nieuwe olie en een filtertje. Voor een auto van zo’n bedrag maakt zo’n service beurtje ook niet meer uit.
Maar dat is een hele discussie die idd al gevoerd is.
eensling schreef:@ bart,
ik kwam er gisteren toevallig achter hoe het werkt,
als de motor loopt kun je met het knopje waar je de dagteller en de te rijden kilometers op de tank iets langer indrukken er komt dan een steeksleuteltje in beeld waar normaal de kilometerstand staat daarachter saat de resterende kilometers tot aann de volgende beurt na ongeveer 5 seconden komt de kilometerstand weer in beeld. dit is hetzelfde knopje waarmee je ook de dagteller op nul zet.
de info over de beurt werkt alleen maarr als het autootje en de pomp in beeld staat, dus de resterende kilometers van de tank.als je de dagteller in beeld hebt en je houdt het knopje vast—> dagteller op nul
als je het knopje vasthoudt als de resterede kilometers in beeld staan—-> info over volgende beurttussen dagteller en resterende kilometers 1 x kort drukken.
En als je contact aan hebt (of nog uit, weet niet meer zeker) in ieder geval voor het starten en je houdt het knopje ingedrukt begint hij af te tellen. Nieuwsgierig dat ik was heb ik het knopje vast gehouden en vervolgens wordt er weer 20.000 km afgeteld tot de volgende service beurt .