1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bx rijdt perfect, slaat na 2 sec af na starten als de motor warm is
jasper08
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 17-12-2008

Gepost: 05 juni 2012 11:52 PM

Hallo Bx vrienden,

Ik heb een onwijs appart probleem aan mijn bx, ik heb al het een en ander gezocht met de zoekfunctie maar kom er niet echt uit.

waar gaat het om:

Citroen BX chic 1.6 monopoint injectie. Bj. 1992.

Auto start sochtends (koude motor etc.) perfect! meteen lopen mooi lopen opakken in alle toeren prima Bxje dus! Maar als ik een stuk heb gereden ( 70 km) en ik zet de auto even stil of wat bij de winkel op te halen. stap in de auto, auto start perfect. Loopt 3 seconden en slaat dan af. daarna kun je starten wat je wil maar er gebeurt weinig. soms slaat de auto even aan maar ook evensnel weer af. Wacht een half uur tot een uur. En de auto start weer perfect en loopt weer perfect. En je kan er weer gewoon mee rijden zonder enig probleem. En ik snap er echt helemaal niks van.

Wat heb ik al gedaan:
-Brandstoffilter bekeken.
-Gekeken of de injector injecteerd als de auto niet wil starten = resutlaat geen brandstof uit de injector.

Verdenking:
-brandstofpomp?
-bdp sensor?

Iemand ervaring of oplossing?

Ik hoor graag van jullie!

Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juni 2012 09:01 AM
  [ # 1 ]

Probeer eens een andere bobine. Dit klinkt echt als een bobine-probleem.
Tweede optie is de ontstekingsmodule, die zijn ook vrij temperatuur gevoelig.

Als je brandstofpomp stuk is start ie helemaal niet.
Als je BDP-sensor stuk is: idem

Maar op afstand zeggen wat het is, is lastig. Wellicht dat bovenstaande je helpt.

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 06 juni 2012 12:39 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Echter, ik rijd ook in een 1.6 chic, en heb sporadisch wel eens een startprobleem in deze situatie. D.w.z. na aantal keer stoppen/starten van warme motor bijv. bij winkel in-winkel uit ritjes. Bij mij start ze dan helemaal niet, of krijg ik alleen een hapering.

Na een paar minuten rust, of in ergste geval even de accupool (-) losmaken, start ze wel weer. Ik vermoed dat het een verkeerd signaal is dat de ECU op dat moment krijgt van een van de sensors.

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 06 juni 2012 12:57 PM
  [ # 3 ]

Vapor lock?

Iedereen kent het wel of heeft ervan gehoord, vapour lock een verschijnsel wat soms optreedt maar wat zich goed laat verklaren. Wat is nu vapour lock? Vapour lock is niets anders dan lucht/dampbellen in de benzineleiding die de toevoer naar de carburateur of brandstofpomp afsluiten met als resultaat, de motor wil niet meer aanslaan. De benzine heeft dan ook een ‘kooktraject’ omdat er vele tientallen verschillende koolwaterstoffen in zitten die elk een eigen kookpunt hebben. Omdat benzine heel lichte fracties heeft, speelt daar het fenomeen vapour lock een grote rol. Juist die lichte fracties kunnen dus voor die dampbellen zorgen.
Eenvoudig verhaal, maar voor sommige mensen een hardnekkige kwaal die niet op te lossen is wat ze er ook aan doen. De benzineleiding verleggen, isoleren, elektrische pomp plaatsen, niets helpt. Het probleem blijft en het ontstaat meestal na een lange rit waarbij de motor behoorlijk warm is geworden. Na het stoppen voor een rustpauze zal de warmte die de motor uitstraalt ook de brandstofleiding verhitten met het gevolg dat minuscule dampbelletjes in de benzineleiding een grote dampbel wordt en hiermee de brandstoftoevoer naar de carburateur of brandstofpomp verhindert. Het resultaat, de mortor wil niet meer starten. Dan nu een belangrijke vraag, waarom bij de ene auto altijd dit probleem terwijl er andere auto”s zijn waar dit nooit voorkomt. Het probleem van die auto waarbij het optreedt heeft in de meeste gevallen meerdere problemen die je niet ziet. Willen we dus van die vapour lock afkomen, moeten we eerst die andere problemen oplossen. Wanneer we het brandstofcircuit bekijken dan zien we de brandstofpomp met een stukje brandstofleiding en daarna de carburateur. In dit stukje brandstofleiding ontstaat meestal het probleem. Onder normale omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is. Deze druk moet dus ergens weglekken. Dat kan dus de brandstofpomp zijn met een versleten klepje, of de carburateur die niet meer zo goed afsluit. Kunnen we dit verhelpen dan is het vapour lock probleem meestal verleden tijd. Ook in de toevoerleiding kan vapour lock ontstaan wanneer we rijden op vluchtige winterbenzine gedurende de zomer, of rijden op grote hoogte, waarbij het kookpunt van benzine daalt.
Ondanks al deze mogelijke oplossingen vereist het starten met een warme motor speciale handelingen die precies omschreven zijn in het instructieboekje van de Traction Avant. Wanneer we ons hier aan houden kunnen we onder de meeste omstandigheden starten. Zelfs met een warme motor!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 06 juni 2012 03:05 PM
  [ # 4 ]

Dit zou kunnen Beek, maar mijn ervaring met vapour lock is dat de auto dan helemaal niet wil starten. In een draadje van een Ami Super op het forum wordt dit ook zo beschreven.

De BX loopt wel een paar seconden en valt dan pas uit.Ik zou het in eerste instantie zoeken bij de mogelijkheden die Hilko oppert.

Mogelijk is er nog iemand met meer ervaring op dit gebied?

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juni 2012 03:19 PM
  [ # 5 ]

Vapour lock treedt op aan de zuigzijde van een (mechanische) pomp. Aangezien elektrische pompen zelden onder de motorkap gemonteerd worden, zal dat hier wel niet de oorzaak zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jasper08
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 17-12-2008

Gepost: 06 juni 2012 07:49 PM
  [ # 6 ]

@ Hilco,

Ik zal eens kijken, maar ik heb vorrig jaar me bobine+ alle bougiekabels + bougies vervangen. Dus ik verwacht eigenlijk niet dat deze het is.
En de ontstekingsmodule? waar zit die?
Ik dacht dat mijn chic gewoon een bdp sensor had met een bobine en een lambdasonde om de boel een beetje te managen.

Een monteur bij mij in de buurt zei dat het misschien de gasafsluiterklep problemen met zich mee bracht.

In elk geval bedankt voor jullie reacties tot zo ver.
Ik ga even kijken hoe ik aan een ruilbobine kom voor te testen. Zaterdag eerst even nieuwe bolletjes plaatsen:) ZIN!

Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 06 juni 2012 07:57 PM
  [ # 7 ]

Als de injector geen benzine inspuit op het moment van niet starten (zoals je omschrijft in je openingspost) lijkt het me niet in de bobine te zitten, maar ergens in je brandstof circuit. Loopt de pomp wel een seconde als je hem op contact zet?

Dat hij even wil starten en na een aantal seconden afslaat lijkt mij te komen door overgebleven druk op de brandstofleiding, zodra deze wegvalt slaat de motor af. Geen verse aanvoer van brandstof = niet starten…
Ik gok pomp of brandstofrelais (bruin relais naast je LHM vat)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
jasper08
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 17-12-2008

Gepost: 06 juni 2012 11:41 PM
  [ # 8 ]

Hey,

Ja de pomp loopt wel een seconde, nouja alleen bij de eerste keer starten wanneer de auto warm is en weer moet lopen. daarna hoor ik hem niet meer.
Is het niet zo dat de pomp niet meer aanslaat als het systeem op druk is?

Ga van het weekend even het volgende doen:

-sensor BDP checken+ contactsprayen.
-bougies vervangen (service)
-Die sensor in je spruitstuk ff checken.
-brandstofpomp relais checken.

nog aanvullingen? bepaalde dingen meten ofzo?

Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 07 juni 2012 06:18 PM
  [ # 9 ]

Die paar seconden dat de auto aanslaat is waarschijnlijk op de restdruk in het benzinesysteem.
Zit er een bruin dubbel relais onder de motorkap? rechts voor. Die bruine gaan wel eens kapot.
Bij de meeste bxen zijn dit trouwens 2 groene, die blijven meestal wel heel.

Dit bruine relais schakelt de brandstofpomp en de ontsteking. Kan zijn dat 1 van die functies weigert.
1992 is volgens mij met motorcode BDY (verdelerloze ontsteking) en die hebben dat volgens mij.

Als ze niet start met contact aan eenn klap op dat relais geven. Start ze daarna wel, gevonden.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 07 juni 2012 10:23 PM
  [ # 10 ]

Achterbank omhoog wippen en even een lampje parallel aansluiten met brandstofpomp…
Dan weet je veel van de stroom en je kan zelfs de pomp horen zoemen als je goed luistert. Of je moet iemand achterin laten liggen met een gevoelig oor.

Juist het vervangen van een en ander kan ook iets veroorzaken. Ik weet nog steeds als de dag van gisteren dat we ons suf gezocht hebben naar een mogelijke oorzaak van een onregelmatige loop… totdat het een draadbreuk in de stekker van de temperatuur sensor van de ECU was… vermoedelijk een knoei gekregen met het vervangen van een verdelerkap wel erboven zit

Probleem bobine / ontstekingsmodule aarden zich meer in het plots uitvallen onderweg.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
jasper08
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 17-12-2008

Gepost: 07 juni 2012 10:35 PM
  [ # 11 ]

@ Goodolddiesel,

Ik heb een externe brandstofpomp onder de auto hangen.

Als ik zo de verhalen hoor zet ik nu in op t brandstofrelais. Auto staat helaas bij mij ouders in wezep momenteel dus moet even wachten tot het weekend voordat me handen weer vuil kunnen worden!

Ik hou jullie op de hoogte,

Ohja, waar kan ik een nieuwe brandstofpomp relais scoren?

Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 07 juni 2012 10:57 PM
  [ # 12 ]
GoodOldDiesel schreef:

Achterbank omhoog wippen en even een lampje parallel aansluiten met brandstofpomp…
Dan weet je veel van de stroom en je kan zelfs de pomp horen zoemen als je goed luistert. Of je moet iemand achterin laten liggen met een gevoelig oor.

Een chic heeft de pomp naast het achterwiel hangen he Wink Maar inderdaad, meten of de pomp 12v krijgt (dit is te meten vlak naast de ecu, daar zit een stekkerverbinding van de bekabeling naar de pomp, dikke gele draad met bruine stekkers geloof ik) is een goed idee.

Dat relais kan je vaak op de sloop wel krijgen voor weinig, zit ook in zx-en en peugeots uit het zelfde tijdperk.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Moerland
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 25-11-2009

- C4 (2004-heden) Tendance 1.6 VTI
Gepost: 08 juni 2012 12:47 AM
  [ # 13 ]

Dit probleem ook gehad. Alle kabel verbindingen (stekkers) onder de motorkap loshalen en inspuiten met contactspray en de stekkers een paar keer heen en weer halen voor ze je definiteif in elkaar steekt. Het zijn er behoor;ijk wat. Daarna is het probleem opgelost. Gezien de leeftijd van de BX komt er wat corrosie op de verbindingen (slecht contact)en gaan er problemen komen.Laat even wat van je horen als het probleem opgelost is. !! Dit laat wel eens te wensen over , na goede respons. SUC6

 

 

 

 


0

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 08 juni 2012 01:41 PM
  [ # 14 ]

Ja, die suggestie van Moerland kan sowieso geen kwaad. Ik heb laatst uitvoerig alle contacten onder de motorkap van m’n Chic schoongemaakt en ingespoten en daarmee een curieus (en best vervelend) koude startprobleem opgelost.

Profiel  
 
jasper08
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 17-12-2008

Gepost: 11 juni 2012 09:26 PM
  [ # 15 ]

Zo het is weekend geweest en de handen waren weer zwart.
Veerbollen zijn vervangen. (wat een beunklus) maar wat een heerlijk resultaat is dat toch ook he bij een citroen.

Elk kontakt onder de motor ingespoten en meerdere malen losgemaakt en in elkaar geschoven. ik heb het brandstofpomp relais gezien en ben vandaag bij de sloop geweest en heb iets wat er op lijkt:P uit een peugeot geplukt. morgen even langs de bx om te kijken of de relais hetzelfde zijn. zo ja dan ga ik vandeweek met de bx naar me werk (70 km heen en 70km terug) dus kan ik mooi even testrijden!

Vrienden, ik houd jullie op de hoogte!

Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook