Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat bedoel je met uitwisselbaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik ervan heb begrepen, is er een nauwelijks zichtbaar verschil in aanduiding van de linker en rechter nokkenassen. Dat verschil zit ‘m slechts in een aanduiding met streepjes. Voor de rest schijnen ze identiek te zijn en dus uitwisselbaar. Je hebt dus qua vorm slechts verschil tussen inlaat- en uitlaat nokkenassen en dat dus voor zowel carburateur als voor injectie.
Met het voorbehoud van een jurist die zich bezondigt aan techniek, het schijnt zo te zijn gemaakt vanwege het verschil in uitklokken tussen links en rechts en om zo vergissingen te voorkomen bij montage in de fabriek. Ik heb de streepjes niet op de foto gezet, omdat het niet interessant schijnt te zijn. Als je een blok opnieuw opbouwt, plaats je of alles hetzelfde terug of je klokt opnieuw uit als je nieuwe onderdelen monteert. UIteraard kun je het ook standaard eerst nameten bij opnieuw monteren.
Helaas ben ik niet instaat verdere uitleg te geven. Daar schiet mijn technische inzicht voor tekort. Toch dacht ik dat het wel nuttig zou zijn voor Leo en anderen om dit even te weten bij de revisie van het blok. Leo kan nu meten of er een beetje leuk resultaat is te boeken met de onderdelen die ze heeft of beter op zoek gaat andere nokkenassen om een beetje mee te kunnen komen in het verkeer.
Oh ja, hoe was het ook weer ? Meten is weten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hey Robin,
Mooie foto en interessante info. Dank daarvoor!
Ik ga straks die kop weer ophalen voor nader onderzoek alhier maar meen me te herinneren dat er bij mij ‘carburateur’ tekentjes opstonden. Dus: Een V-teken en twee versprongen I-tekens.
Dus toch carburateur nokkenassen misschien?
Zal straks eens kijken! To be continued!
Aan de experts: kun je een injectie cilinderkop ook aan tekens herkennen t.o.v. een carburateur cilinderkop. Vast wel, maar waaraan dan?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Betekent dit dat er ook geen verschil inzit?
Dat lijkt me toch niet, of….?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Het plan met mijn gereviseerde carburateur blok is om er recht toe recht an de injecttie nokkenassen in te zetten en alles opnieuw af te stellen. Dat zou er volgens mij op duiden dat er geen principieel verschil is tussen de koppen van de carburateur- en van de injectiemotoren.
Als het zo is wat betreft het type dat je hebt, wees blij met je carburateur nokkenassen. Je wil de auto toch als carburateur terugbouwen ? Ik denk dat Alfieri er wel een gedachte bij heeft gehad bij de vorm van de nokkenassen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat alfieri een goed lopende carbu heeft gemaakt die voor die tijd erg veel PK’s had. Pas leter zijn ze het blok verder gaan tunen: injectie erop. 3 liter versie, merak koppen. Met als topper de merak SS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ff wat info ongesnord over koppen enzo.
1) IE nokkenassen kunnen alleen in een carbu kop als je ook de klepveren overzet. Anders breken de klepveren.
2) de IE koppen hebben grotere inlaat kanalen.
3) Een 3 liter heeft carbu’s EN IE nokkenassen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kortom, slechts de nokkenassen overzetten zou voor mijn project kunnen, maar beter zou het dus zijn ook de koppen om te zetten. Dat betekent dus weer een koprevisie erbij…. Nou ja, dat schept weer de kans titanium kleppen te laten monteren.
En voor Leo, die kan dus even aan de bak om te kijken wat er nu allemaal op zit op het blok en wat ze erop wil.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké terug van het revisiebedrijf.
De boel lag netjes uitgespreid op een tafel. Even gekeken, toch een Omega en een streepje op de assen, dus wel degelijk injectienokkenassen.
Inlaatkleppen helemaal krom plus één van uitlaatkleppen. Ik moet dus sowieso nieuw kleppen, want de uitlaatkleppen waren nauwelijks magnetisch en dus waarschijnlijk hol/natrium.
De nokkenas was aalglad maar het gekwetste lager was wat ‘geput’ doordat er wat materiaal was weggehaald.
Meneer Broos Senior had naar eigen zeggen vroeger genoeg van deze soort motoren onder handen gehad en verzekerde mij dat de speling van het lager binnen de toleranties viel en dat de putjes geen kwaad konden, omdat die toch vollopen met olie.
Er moeten wel twee nieuwe klepgeleiders in (scheurtje) en natuurlijk andere kleppen.
Schatting was dat, indien ik zelf de onderdelen breng, het werk aan de kop inclusief kleppen stellen en (extreem licht) vlakken op maximaal 250-300 ex BTW. zou komen.
Reëel?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reëel? GOEDKOOP! Ik vind dat echt geen geld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ze goed zijn, en dat neem ik aan anders zou je er niet heen gaan, is dit erg goedkoop. Doen dus
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoho… da’s dus alleen de arbeid hè, niet inclusief de kleppen en geleiders.
Of is het dan nog steeds goedkoop?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja natuurlijk. Ik durf bijna niet te zeggen wat ik betaald heb…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sluit me bij Yuri aan
Groetjes Harry