distributieriem-spanner
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 06 juni 2012 10:17 AM

Hallo,

Ik wil zelf mijn distributieriem vervangen (ZX 1.8, 1994, XU-blok).

Nou heb ik volgens de Haynes een instrument nodig om de riem op de juiste spanning te brengen. Helaas is dit zo’n blok zonder zelfspanner.

Is dit een tool die ik eigenlijk allang in mijn gereedschapskist had moeten hebben, of is dit zo’n Citroën-ding die duurder is dan de auto zelf en je kan het ook prima zonder?

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juni 2012 05:33 PM
  [ # 1 ]

Je kunt prima zonder. Monteer de riem, gebruik een nieuwe spanrol en voila, als het goed is spant het boeltje zichzelf (want automatische spanner). Controleren doe je daarna door aan de lange zijde van de riem, de riem te draaien. Dit moet/mag maximaal een kwartslag kunnen.

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 06 juni 2012 07:32 PM
  [ # 2 ]
raoel schreef:

Helaas is dit zo’n blok zonder zelfspanner.

Smile

Ik heb al gecheckt en zoals de riem er nu op zit kan ik hem makkelijk een rondje draaien….

2CV 1985

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 06 juni 2012 07:39 PM
  [ # 3 ]

Je bedoelt waarschijnlijk de SEEM meter. Inderdaad kun je ook best zonder. Het kwartslag kunnen draaien van de riem aan de langste kant is een goede leidraad.

Leg de riem niet te strak, want dan krijg je een jankend geluid. Maar ook zeker niet te los. Zonder de SEEM meter is het ene beetje een gevoelskwestie waar ervaring ook een belangrijke factor is.

Het al dan niet ronddraaien van de motor zegt niets over de riemspanning, maar alleen iets over de timing. Ik neem aan dat je de krukas en de nokkenas gefixeerd hebt zoals aangegeven in de documentatie? Wanneer de riem eenmaal gemonteerd is kan de timing niet mee verspringen. Maar daar vroeg je verder ook niet om.

Succes met de werkzaamheden!

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 06 juni 2012 07:46 PM
  [ # 4 ]
raoel schreef:
raoel schreef:

Helaas is dit zo’n blok zonder zelfspanner.

Smile

Ik heb al gecheckt en zoals de riem er nu op zit kan ik hem makkelijk een rondje draaien….

Das nie goe nie. Moet strakker anders springt hij een keer een paar tanden over met alle gevolgen van dien.

Groetjes Harry

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 06 juni 2012 08:02 PM
  [ # 5 ]

Die losse riem> zo zit ie er al sinds ik hem gekocht heb. Tot nu toe een kilometer of 2000 geleden. Blijkbaar kan dat wel Smile (zit aan de spanner-kant).


Mijn status tot nu toe is: bovenste kapje verwijderd en al een uur met een zaklamp gekeken.

We gaan maar es verder Smile

2CV 1985

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 06 juni 2012 08:12 PM
  [ # 6 ]

Als je een rustige rijder bent gaat het misschien maar ik zou hem zo snel mogelijk vervangen. Vergeet ook de waterpomp niet.

Groetjes Harry

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 10 juni 2012 02:07 PM
  [ # 7 ]

Vervanging is ondertussen gelukt.

Je moet hem nog best wel los spannen vind ik, na een 1e poging piepte ie nogal omdat ie toch te strak stond. Ik heb hem nog een kwart losser gemaakt en nu is ie goed.

2CV 1985

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook