1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
aanschaf CX TRD Turbo1
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 06 juni 2012 09:00 PM

beste,

ik ben al een tijdje op zoek naar een wat zuinigere CX dan mijn Prestige met automaat, en heb mijn oog laten vallen op een CX TRD Turbo van ‘86. Nu heb ik al wat zitten snuisteren op het forum hier voor de verschillen tussen de Turbo (1) en de Turbo2, maar nu zegt een vriend van me (die een ongeblazen 2,5 diesel rijd) dat je moet opletten met de Turbo (1) blokken, omdat daar gen intercooler aanwezig zijn, en dat ze daardaar sneller stuk gaan dan de 2. (terwijl ik altijd dacht dat de Turbo2 blokken juist berucht waren?)

nu, ik rij al 11 CX, altijd benzines, dus als er nog tips zijn waar ik zeker moet op letten bij Diesels, dan hoor ik het graag. De CX heeft trouwens 340000km, nieuwe keerringen aan de motor, nieuwe motorsteunen, koppeling, gereviseerde V-bak, nieuwe accu, nieuwe hemel, 6 veerbollen,kortom, hij lijkt me wel onderhouden, maar ik wil toch wel wat zekerheid ivm de motor…

(De Prestige zou dan eventueel verkocht worden)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 06 juni 2012 09:30 PM
  [ # 1 ]

Heb je de zoekfunctie op het forum al gebruikt? Er is in de loop der jaren een hoop geschreven over turbo 1 en 2 en de verschillen daaromtrent…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 06 juni 2012 09:34 PM
  [ # 2 ]

ja dus, al een uurtje of twee (zie hierboven), maar dat ging vooral over ombouwen van een Turbo naar een Turbo2 en een hoop gedoe dat je van een Turbo blok niet zomaar de Turbo 2 kan maken ivm compressieverhouding en weet ik veel wat…

maar echte ‘aankooptips’ heb ik (nog) niet gevonden

dat de olie geen mayo mag zijn enzo weet ik ook, maar misschien zijn er nog andere zwakke plekken?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 06 juni 2012 11:07 PM
  [ # 3 ]

Nou ik zou lekker voor een Turbo 1 gaan als je een betrouwbare auto wilt, onderhoudshistorie even daargelaten. Turbo 2 is veel gevoeliger, wat ik aan den lijve ondervonden heb. Als een turbo 1 lekker afgesteld is, doet die zeker niet onder voor een 2. Plus dat het soepeler rijdt door de overbrengingsverhouding van de bak. Klein nadeel (maar goed, dan moet je ook geen auto van 25 jaar oud rijden) is dat een turbo 1 iets gehoriger is. Turbo 2 geeft net wat meer rust in de keet. Problemen turbo 2, zjn met name koeling i.c.m. cilinderkoppen, maar dat is ook maar net hoe je haar gebruikt. En natuurlijk de wegenbelasting, die je sowieso op een turbo 2 (mits originele auto) gaat betalen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 06 juni 2012 11:50 PM
  [ # 4 ]

Turbo2 is wel rustiger, dit komt met name door minder toeren bij dezelfde snelheid.
Ook zuiniger.
Qua betrouwbaarheid zou ik me niet al te druk maken, beide zijn waanzinnig goede motoren.
Wel belangrijk is de auto rustig warm te rijden, en het voorgeschreven onderhoud te plegen.
Met name kapotte verstuivers kunnen veel vervolgschade veroorzaken.

Succes met je keuze!

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 07 juni 2012 01:02 AM
  [ # 5 ]
erikkuiper schreef:

Qua betrouwbaarheid zou ik me niet al te druk maken, beide zijn waanzinnig goede motoren.

Nou, Turbo 1 motoren en vooral de koppen gaan toch heel wat minder vaak kapot is mijn ervaring.
Minder problemen met gescheurde koppen en lekke voetpakkingen (en ik kan het weten!!)


Alleen… met een Turbo 2 heb je beduidend meer Powerrrr!  Cool


Overigens zijn de koppen uitwisselbaar, maar de warmteontwikkeling is gewoon groter bij de Turbo 2.
Turbo 2 heeft wel extra oliekanalen rond de krukas voor verbeterde spatsmering.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 juni 2012 09:43 AM
  [ # 6 ]

Voetpakkingen?

Het klopt wat leo zegt, de koppen kunnen scheuren bij turbo 2 ,maar bij turbo1 ook wel hoor, maar minder snel.
Belangrijkste is de auto met respect behandelen, dan kun je prima een paar ton rijden met een kop.
Ik blijf erbij dat het geen zwak punt is.
Bij moderne motoren is tegen de tijd dat een cx diesel kop gescheurd is de hele motor op.

Ik denk ook dat het wel in verhouding ligt met hoeveel vermogen er per kg motor geleverd wordt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 juni 2012 09:54 AM
  [ # 7 ]

Koppakkingen.

turbo 2 is gewoon op het randje kwa vermogen icm het motorontwerp icm inferieure staalkwaliteit. Idd mits een goed exemplaar en mits normaal rijgedrag en onderhoud kunnen ze ook wel oud worden.

Op een T1 kun je ook een intercooler plaatsen, is niet eens zoveel werk. (bij een serie 1 ziet het er iets apart uit misschien).

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 juni 2012 10:34 AM
  [ # 8 ]
erikkuiper schreef:

Ik blijf erbij dat het geen zwak punt is..

Laughing Ik heb vroeger onder garantie koppen mogen wisselen. En ook motoren omdat ze koelvloeistof bleven zuipen. Bleken de cilindervoeringen lek… cavitatie van de voeringen. Koppen gaan niet veel langer dan 150k mee op zo’n ding.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 07 juni 2012 11:28 AM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Bleken de cilindervoeringen lek…

O ja dát was het. Ik zei voetpakkingen.  stupid


Je mag anders mijn Turbo 2 Break weleens lenen. Alleen moet je als je verder dan 200 km wilt rijden wel een colafles koelwater meenemen anders gaat het lampje branden. En nee, hij lekt niets!  Laughing


Ik vermoed trouwens dat mijn motor er ooit gewoon is ingeploft zonder kop of wat dan ook te controleren. Het was vroeger een 25 IE Break….

Nu moet er dus een ander blok in.  hmz

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 07 juni 2012 12:22 PM
  [ # 10 ]

ik denk wel dat het gros van de turbo2 (diesels) die nu nog rondrijden wel de nodige reparaties hebben gehad… Ik heb er een stuk of 4 gehad en wat er ook mis mee was, motorisch bleven ze allemaal gaan, kmstanden van 3 tot tot bijna 6 ton.

Maar ja, als je belastingvrij wilt rijden, zal je niet anders dan turbo1’s tegenkomen op die enkele speld in de hooiberg na, dus behalve als je zelf wat wilt modificeren of een gemodificeerd exemplaar koopt, lijkt me de keuze tussen turbo1 en 2 snel gemaakt, toch? Wink

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 juni 2012 12:50 PM
  [ # 11 ]

In Belgie is dat vermoedelijk anders geregeld Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 07 juni 2012 12:59 PM
  [ # 12 ]

Da’s waar, in Ierland ook cry

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 juni 2012 01:42 PM
  [ # 13 ]

Dan zal ik altijd wel geluk gehad hebben   Smile
Heb ca 500000 turbo 2 gereden en ca 100000 turbo 1
Van beide types 1 keer een kop gescheurd gehad, die van die turbo 1 was overigens nog niet merkbaar, kwam het toevallig tegen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 juni 2012 01:43 PM
  [ # 14 ]

Had je die auto’s nieuw gekocht?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 juni 2012 01:57 PM
  [ # 15 ]

Nee hoor, ik heb een keer een nieuwe auto gekocht.
Was eens maar nooit weer.

Met cx en veel zakelijk gereden, ik had er dan meestal wel een reserve naast.
Omdat ik het onderrhoud zelf doe en dus niet altijd voldoende tijd had.
Voordeel is op die manier dat het ook Onderhoud ook best geld mag kosten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook