Trillende auto bij koude start
knert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-2012

Gepost: 06 juni 2012 12:05 PM

Hallo,

Even voorstellen. Ik ben Boudi en ben sinds vorige week eigenaar van een bijna nieuwe C1. Rood, 5 drs, airco en van eind 2010. Nog geen 18.000 op de teller en de auto is als nieuw. Ben ook erg tevreden.

Enige punt van aandacht die ik heb is als ik de auto heb gestart met een koude motor de hele auto trilt. Als de motor eenmaal warm is is er niets meer aan de hand en is het stationaire toerental zo rond de 800.

Mijn vraag is hoe ik dit op kan lossen? Ligt dit aan de afstelling van het stationaire toerental? Kan ik dit (eenvoudig) zelf aanpassen?

Hopend op een reactie.

Met vriendelijke groet,

Boudi

Profiel  
 
Boofle
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011

- C3 Puretech 68 Collection
Gepost: 06 juni 2012 11:02 PM
  [ # 1 ]

800 toeren lijkt mij wat weinig , het is normaal dat de auto als hij koud is zwaarder klinkt en of trilt
meestal gaat dat idd weg als de auto warm is.

voor de zekerheid mee naar een dealer zodat ze even kunnen kijken wat de normale leegloop moet zijn (stationair toerental)

gelukkignheb ik geen micky mouse oor in mijn c1 anders kon ik kijken wat de mijne doet

het beste is niet direct na de start de verwarming en airco hoog te zetten dat belast de motor extra.
ik heb hiervoor een 107 gehad in de lease maar die trilde pas echt flink dat soms de tom tom van het raam af trilde .

in mijn c1 trilt er weinig hooguit bij flinke vrieskou klinkt ie wat rauwer , maar dat is volgens mij heel normaal

geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !

Profiel  
 
knert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-2012

Gepost: 06 juni 2012 11:33 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie.

Ik zal ook zeker een dezer dagen heen naar een dealer. Als je bv de achterdeur open hebt terwijl hij net is gestart zie je echt de deur hevig trillen.

Wat betreft die 800 toeren. Dat is bij een reeds opgewarmde motor. Dit lijkt mij zelfs dan nog aan de hoge kant bij een warme motor? (bij mijn andere auto -Lexus- is het 600 tpm bij een warme motor)

Enfin, nogmaals dank en ik zal naar de dealer hiervoor. Heb tenslotte nog bedrijfsgarantie.

Mvg,

Boudi

Profiel  
 
Boofle
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011

- C3 Puretech 68 Collection
Gepost: 07 juni 2012 09:35 AM
  [ # 3 ]

vergeet niet dat lexus een heel andere klasse is , onze driepitters komen af van daihatsu
maar een trillende deur hooguit als de muziek te hard staat Wink

geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !

Profiel  
 
knert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-2012

Gepost: 07 juni 2012 10:28 AM
  [ # 4 ]

Ik dacht dat het Toyota blokken waren Wink

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 juni 2012 02:45 PM
  [ # 5 ]

Ding van mijn moeder trilt ook. Het is ook maar een driepitter, en het ding hangt in rubbers, niet iets van hydrolische demping.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Boofle
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011

- C3 Puretech 68 Collection
Gepost: 07 juni 2012 06:36 PM
  [ # 6 ]
knert schreef:

Ik dacht dat het Toyota blokken waren Wink

uit wikipedia :

De auto

De auto is een 4-zitter in 3- of 5-deursuitvoering. De lengte is minder dan 3,5 m. Hij is in beginsel beschikbaar met benzine- en dieselmotor. De benzinemotor is een 1-liter-, 3-cilindermotor, die oorspronkelijk van Daihatsu komt, een dochteronderneming van Toyota. Deze motor en de versnellingsbak worden gebouwd door Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) in Wałbrzych in Polen, waar ook de versnellingsbakken van o.a. de Auris, de Avensis en de Yaris worden gebouwd. In totaal komt ca. 80% van de onderdelen uit Tsjechië en ca. 11% uit Polen[1] De 1,4-liter 4-cilinder HDI-dieselmotor is een PSA-product. De dieselversie wordt in Nederland niet meer verkocht, aangezien de benzinemotor reeds zo zuinig is dat de dieselversie in Nederland pas loont als er per jaar vele tienduizenden kilometers mee worden gereden.

De modellen zijn in Nederland een verkoopsucces geworden, mede geholpen door de markttrend naar steeds kleinere auto’s. De Aygo staat qua verkoopcijfers aan de top van het drietal, gevolgd door de 107. Over de eerste zes maanden van 2010 stonden in Nederland de Toyota Aygo met 9115 stuks en de Peugeot 107 met 8772 stuks bovenaan de lijst van de meestverkochte nieuwe auto’s; de Citroën C1 stond met 5971 stuks op de achtste plaats. Totaal dus 23858 stuks. (Ter vergelijking: Van de hele top-10 zijn er in dezelfde periode 71.945 stuks verkocht.)[4]

[bewerken] Typebenamingen

De aanduidingen 107 en C1 van Peugeot resp. Citroën passen in de bestaande reeksen typeaanduidingen van deze merken. De naam Aygo komt van de Engelse uitdrukking ‘I go’.

[bewerken] Facelift

Begin 2009 ondergingen de drie modellen een facelift. Het uiterlijk werd gewijzigd en de motor werd iets aangepast om het verbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. De dieselmotor verdween uit het leveringsprogramma.

[bewerken] Milieu

Wegens de lage CO2-uitstoot (< 110 g/km) van dit type is in Nederland sinds 1 januari 2009 bij de aanschaf geen BPM meer verschuldigd en is per 1 januari 2010 de motorrijtuigenbelasting op € 0 gesteld.

[bewerken] Terugroepactie begin 2010

In januari 2010 kondigde Toyota een wereldwijde terugroepactie aan voor verschillende van hun modellen, waaronder de Aygo. Reden was een mogelijk blijven hangen van het gaspedaal. Onder bepaalde omstandigheden kan het pedaal ergens halverwege blijven hangen of slechts langzaam terugveren.[5][6] Ook PSA Peugeot Citroën riep om dezelfde reden de 107 resp. de C1 terug, waarbij het volgens zeggen in Nederland uiteindelijk om 2.184 Citroëns C1 en 2.486 Peugeots 107 ging, en dan nog alleen om de versie met automatische transmissie, en niet om de handgeschakelde uitvoering.[7][8]

[bewerken] Zie ook

Voor merkspecifieke informatie, zoals de plaats van deze auto in de totale modellenreeks van het betreffende merk, zie de afzonderlijke artikelen:
Citroën C1
Peugeot 107
Toyota Aygo

[bewerken] Externe links
(en) http://www.tpca-cz.com/en/: Website TPCA
http://www.citybugclub.nl/: Website met o.a. discussieforum over aanpassingen, accessoires, etc.

 

 

 

Zie de categorie Citroën C1 van Wikimedia Commons voor meer mediabestanden.

 

 

 


Zie de categorie Peugeot 107 van Wikimedia Commons voor meer mediabestanden.

 

 

 


Zie de categorie Toyota Aygo van Wikimedia Commons voor meer mediabestanden.

 

Bronnen
1.↑ a b Dieter Korp: Jetzt helfe ich mir selbst - Toyota Aygo, Peugeot 107 und Citroën C1, pag. 25. Motorbuch Verlag,Stuttgart. ISBN 978-3-613-02890-6.
2.↑ (en) TPCA - about us
3.↑ http://www.citybugclub.nl/
4.↑ http://www.autozine.nl/enquete_verkoop.html, op basis van de kentekenregistraties
5.↑ http://www.toyota.nl: Terugroepactie Toyota Aygo
6.↑ http://www.anwb.nl: Terugroepactie Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1
7.↑ http://www.telegraaf.nl Terugroepactie Peugeot 107 en Citroën C1
8.↑ http://blog.toyota.nl: Overizcht van de Totota-terugroepactie

geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook