Daar ben ik weer. Martijn, met de regenwaterdoorlatende en niet werkende koelfan BX.
Vandaag APK laten keuren en helaasch, de BX is afgekeurd, en volledig terecht denk ik.
Nu heb ik een paar opties.
- De bx fixen
- BX naar de sloop brengen
- BX verkopen voor de liefhebber/opknapper/persoon die nog onderdelen moet.
De eerste optie valt af. Ik wilde de auto al verkopen omdat ik er te weinig in rij en het me als studentje teveel geld kost (motorrijden is veul goedkoper). Ik heb ook geen tijd om hem te maken en er geen zin in. (en geen geld om het te laten doen).
BX naar de sloop brengen kan. Dan is er alleen geen kans meer dat dit leuke eerste model ooit nog op de weg komt. En ik heb zelfs kans dat ik moet betalen om dat ding kwijt te raken.
Daarom dit topic maar. Even wat over de BX:
Grijze BX 14RE uit 1986 (model met talbot 1.4 blok, geen hendels en wel een ‘glazen oog’).
APK tot 6 januari 2006 ops:
Er zit in de linker deur een deukje, verder is alles eigenlijk nog best mooi (mooi is een verkeerd woord maar het is niet beschadigd of roestig).
Waarop is ie afgekeurd?
- Gordel links achter rolt niet goed op (zit wat vuil of schimmel binnenin geloof ik)
- Remschijven achter zijn verroest (remt maar op een klein randje van het schijfoppervlak)
- Remleidingen achter en voor vertonen wat roest (linksachter vrij ernstig)
- Handremkabel LV en RV is de buitenkabel van gescheurd en ligt de binnenkabel dus wat bloot.
- Stuurhuisrubber is ingescheurd
- Koplamp rechtsvoor mist 25% van het reflecterende materiaal.
Dat zijn de punten waarop ie is afgekeurd.
Verder laat ie dus wat regenwater door, ben er nog steeds niet achter waar (ja ergens voor achter het dashboard).
Hij verbruikt wat koelvloeistof (ik denk dat het de koppakking is)
Remschijven voor zijn trouwens krom, schokt tijdens het remmen.
Geen olieverbruik
Goed…dat is wat me te binnen schiet, zijn jammere puntjes.
Dan de leukere dingen.
Er zit een nieuwe uitlaat onder (paar maanden oud, ziet er nog perfect uit zag ik net onder de brug)
Er zitten nieuwe veerbollen voor op.
De voorraadbol is voor de zomer tegelijk met de uitlaat vervangen.
Banden zijn nog goed en er zit een extra reservewiel bij (dus in totaal wel 6 wielen! )
Goed…hij moet dus sowieso voor 6 januari weg. Je kunt er nog makkelijk mee de weg op en dus mee naar huis rijden.
De reden dat ik hem hier dus neerzet is omdat er misschien een liefhebber is die de BX van de ondergang wil redden (misschien wat onderdelen thuis heeft liggen die mijn bx nodig heeft om streetlegal te worden). Ik vind het zo’n naar idee om hem naar de sloop te brengen…dat is net zoiets als je ouders in een bejaardentehuis stoppen terwijl ze alleen wat lastig lopen.
Ik rij een dezer dagen langs de sloop, om te vragen wat het me kost of oplevert als ze em willen.
Ik hoop liever dat iemand hier em meeneemt en hem desnoods voor onderdelen gebruikt (wie wil er geen mooie bodypanels, ruiten, deuren of wat dan ook van zo’n model? .....idd..vast niemand…maargoed)
Vind het ook zo jammer van de uitlaat en de veerbollen…das mooi spul.
(bedenk me net. Zit een nieuwe verdelerkap op en rotor).
Dus: Wie heeft er interesse, en wat zou je er voor willen geven? dan komen we er wel uit. Als het me allemaal te lang duurt en de sloop wil er niets voor geven dan rag ik em af en breng ik em alsnog naar de sloop.
foto’s :
foto 1
wie die vrouw is weet ik niet…foto’s heb ik zelf niet gemaakt
foto 2
bedenk me nu ook net. de bekleding. Daar zitten nu Lidl hoezen overheen dus dat ziet er opzich nog redelijk uit. Wat eronder zit is niet gaaf meer.
foto 3
je ziet hier ook het deukje in de linkerdeur.
dat was het…
edit: ik heb hier dus alles neergezet wat ik weet en ik kan er niet tegen om gebreken achter te houden omdat ik het zelf ook niet leuk vindt als ik met gezeik kom achteraf (is me al te vaak gebeurd).
vandaar dat ik hier dus eerlijk zeg wat er mee aan de hand is zodat mensen weten wat ze kopen…als me nog iets te binnen schiet wat positief of negatief is dan zal ik het zeker nog hierbij zetten.
Edit by M&M : linkjes v/d foto’s gemaakt wegens langzaam openen ...
BX-loos
Re: Wie redt mijn BX van de sloop?
Martijnus schreef:Grijze BX 14RE uit 1986 (model met talbot 1.4 blok, geen hendels en wel een ‘glazen oog’).
Even wat recht zetten. Dit blok (ik neem aan dat je de 150 motor bedoelt) heeft niks maar dan ook helemaal NIKS met Talbot te maken.
Re: Wie redt mijn BX van de sloop?
mpostma schreef:Martijnus schreef:Grijze BX 14RE uit 1986 (model met talbot 1.4 blok, geen hendels en wel een ‘glazen oog’).
Even wat recht zetten. Dit blok (ik neem aan dat je de 150 motor bedoelt) heeft niks maar dan ook helemaal NIKS met Talbot te maken.
euhh geen idee of het een 150 blok is…maar er is mij hier ooit verteld dat het hetzelfde blok is wat in een talbot lag….maar ik kan het inderdaad mishebben.
in ieder geval is het het blok wat in de breedte ligt, en achterovergekanteld is.
BX-loos
Het is volgens mij een zelfde soort blok als mijn visa. Alleen dan de 1400 uitvoering ervan. Schattig karretje en inderdaad zonde om te slopen. Zoveel zijn er niet meer van denk ik.
Als je hem weg doet, denk aan mij :love1 ops:
Ik ga hem dan weer 100% maken, slopen is voor mij geen optie… das eeuwig zonde.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Banzer, jij staat bovenaan de lijst ...heb liever dat ie weer opgeknapt wordt dan gesloopt…heb toch een beetje het BX virus gekregen.
Heb me heel erg vermaakt in deze auto (erg leuke eerste auto) en vond hem heel speciaal vanwege dat dashboard enzo.
Toen de voorvering het weer goed deed (nieuwe bollen) was ik helemaal blij, want hij is echt smooth
Heb mn lesje ook weer geleerd…tank je auto nooit nokvol als ie nog gekeurd moet worden… ops:
in die paar weken zal ik er denk ik trouwens dat er niet enorm veel over is in die tank dus dat maakt niet uit.
BX-loos
Re: Wie redt mijn BX van de sloop?
Martijnus schreef:euhh geen idee of het een 150 blok is…maar er is mij hier ooit verteld dat het hetzelfde blok is wat in een talbot lag….maar ik kan het inderdaad mishebben.
Sja, ze zeggen wel meer.
Dit blok heeft helemaal niks met Talbot. Nja, misschien heeft ie in de Talbot Samba gelegen, maar het is van oorsprong een Peugeot blok (vroeger met onderliggende nokkenas en stoterstangen) dat samen met Renault is aangepast (bovenliggennde nokkenas enzo) tot een modern blok (voor begin jaren 80). Daarna is het toegepast in de Peugeot 104, Renault 14, later in de Citroen Visa, Citroen LNA en nog later de Citroen BX en Peugeot 205.
Megoed, leuk karretje, heeft idd wel wat werk, maar niets onoverkomelijks voor een redelijke sleutelaar. Als het koetsje verder nog mooi is moet ie gewoon gered wordenn en als ik het goed begrijp is daar al animo voor
Re: Wie redt mijn BX van de sloop?
Even off-topic:
mpostma schreef:...maar het is van oorsprong een Peugeot blok (vroeger met onderliggende nokkenas en stoterstangen) dat samen met Renault is aangepast (bovenliggennde nokkenas enzo) tot een modern blok (voor begin jaren 80). Daarna is het toegepast in de Peugeot 104, Renault 14, later in de Citroen Visa, Citroen LNA en nog later de Citroen BX en Peugeot 205.
Say what? In de 104 (van 72) maakte deze motorenserie toch zijn debuut met een OHC opstelling? Waar is die dan van afgeleid? Niet van de 204 / 304/305 blokken (trouwens ook OHC-opstelling).
Ik kan me overigens weinig motoren (PSA of niet) herinneren die én een samengebouwde bak hadden én een onderliggende nokkenstok.
BTW: om off-topic te voorkomen, stuur anders even een PB of ik fout zit of niet.
On-topic: niet naar de sloop ermee!
Re: Wie redt mijn BX van de sloop?
rb schreef:Even off-topic:
BTW: om off-topic te voorkomen, stuur anders even een PB of ik fout zit of niet.
Zie PB! En idd. niet slopen, dat zou zonde zijn. Als ie voor noppes weggaat, wil ik em nog wel ff ergens veilig stellen.
gene die er het meest voor biedt mag em meenemen.
Ik rij binnenkort toch nog even langs de sloop om te vragen of ze er iets voor geven. Ik denk van niet maar als ze er opeens 200 euro voor willen geven (wheheh )...
BX-loos
Martijnus schreef:gene die er het meest voor biedt mag em meenemen.
Ik rij binnenkort toch nog even langs de sloop om te vragen of ze er iets voor geven. Ik denk van niet maar als ze er opeens 200 euro voor willen geven (wheheh )...
Haha, sloperijen die geld geven voor een BX? Ik zal ff flauw doen. Ik denk dat het je 50 EUR kost om em af te laten voeren, maar ik wil hem tegen 25 EUR kosten wel van je overnemen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Als ik het lijstje zo lees is deze BX er nog niet zo beroerd aan toe. De leiding linksachter is inderdaad een van de weinige leidingen die nog wel eens op den langen duur de geest wil geven, dus dat is ook niet eens zo ongebruikelijk (had het ook met mijn 87er GTI, toen is me dat verteld).
Doe ons een lol: breng ‘r niet naar de sloop, zo’n type 1 wordt al wat zeldzamer en deze ziet er nog best goed uit. Ik denk dat er velen zijn die rustig hetzelfde willen geven als wat je er op de sloop voor zou krijgen.
En het inderdaad een leuke auto om mee te starten, heel wat beter dan een Kadettje!!
Wat voor versie is het eigenlijk? Die zwarte raamomlijsting intrigeert me… Is het soms een Leader die van haar stickers is ontdaan? Eventueel ook herkenbaar aan de ruitjesbekleding op de stoelen.
winnetou schreef:
Wat voor versie is het eigenlijk? Die zwarte raamomlijsting intrigeert me… Is het soms een Leader die van haar stickers is ontdaan? Eventueel ook herkenbaar aan de ruitjesbekleding op de stoelen.
14 RE heeft ook zwarte raamlijsten, toch.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, kan best, ik denk dat je er meer van weet dan ik. Ik dacht dat de RE meegespoten raamlijsten had, vandaar. Maar misschien is dat bij type 1 niet het geval.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Oooo wat een leuke auto jammer dat ik er al 3 heb D D
Maar de garage is binnenkort wel weer leeg D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pffff…. zelfs ik word knap hebberig als ik dit zie. [gewetenmode]Nee….af!!!! Je hebt al een BX![/gewetenmode]