Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké maar ze gaan niet alle geleiders doen hè, en ook niet de zetels.
Alleen dus lichtjes vlakken, 2x nieuwe geleiders, nieuwe kleppen er weer in en kleppen stellen.
Die ouwe Broos is wel een ervaren vent, die vertrouw ik wel qua inzicht dat het goed gaat met dat lager.
Heb hem specifiek gezegd: het is mijn eigen wagen en ik wil NIET dat ik er de boel er straks weer uit kan gaan halen en hij verzekerde me dat het geen probleem was.
Nu dus klepjes ritselen en twee geleiders.
Als ik de geleiders niet kan vinden, konden ze zelf ook iets vinden of pas maken eventueel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Luister: het is ook helemaal niet nodig om gelijk alles te vervangen. Als het goed is dan blijft het nog wel een ton goed. En goed = goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad goed is goed. Als hij de zetels niet goed genoeg had gevonden zou hij dat dan ook gezegd hebben. Genoeg “vlees"om de kleppen opnieuw er in te slijpen dus.
Groetjes Harry
Ik heb voor 2 koppen exclusief de uitlaatkleppen €750 (incl. BTW) betaald. Alle geleiders en zittingen waren nog ruimschoots binnen de normen. Verder is er ook en scheutje voor dichtgelast, beide koppen gevlakt en zijn de kleppen gesteld. Dus een prijsindicatie van €250 tot €300 lijkt mij niet raar.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
andiamo con quella banana!
(gaan met die banaan)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:andiamo con quella banana!
(gaan met die banaan)
Hold your horses !!
Eerst wil ik weten hoe ze de schade in de lagerkappen gaan herstellen .
Dan ook nog niet vlakken indien niet echt nodig .
En dan het allerbelangrijkste , eerst kijken welke schade er verder nog in dit motorblok zit voor we dingen gaan laten herstellen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Die ouwe Broos is wel een ervaren vent, die vertrouw ik wel qua inzicht dat het goed gaat met dat lager.
Heb hem specifiek gezegd: het is mijn eigen wagen en ik wil NIET dat ik er de boel er straks weer uit kan gaan halen en hij verzekerde me dat het geen probleem was..
Het revisie bedrijf denkt dat de lagerschaal nog goed genoeg is.
Maar WB heeft wel een punt Leo! Eerst het hele blok checken. Dus tussenas lagers en krukaslagering. Daarna big-end en small-end speling (of hopelijk het ontbreken ervan) checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lagerkap heeft nu in het midden wat putjes/kratertjes, waar dus ooit het weggesmolten aluminium zat.
Volgens Broos draagt hij aan weerszijden echter nog voldoende en zullen de putjes zich met olie vullen. Klonk heel plausibel.
Voor wat betreft de rest van de motor: natuurlijk moeten we dat ook bekijken, maar dan moet die kop toch sowieso gedaan? Het houdt natuurlijk wel verband, maar hoe de rest van de lagers zijn… dan moet ik toch nog steeds andere geleiders en kleppen?
Ik ga overigens die andere kop er -hopelijk- vandaag afhalen als ik eraan toe kom (telefoon gaat steeds).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vlakken, moet dat niet sowieso? Ik zag toch hier en daar wat krasjes…
Volgens hem gaat er dan nauwelijks wat vanaf. Een schilfertje haast.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet de kop mooi schoon maken en dan met een rei controleren of ie krom is. Anders niet vlakken. Leg de kop maar op een glasplaat met waterproof schuurpapier 400 erop. Even rond halen… dan meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Vlakken, moet dat niet sowieso? Ik zag toch hier en daar wat krasjes…
Volgens hem gaat er dan nauwelijks wat vanaf. Een schilfertje haast.
Je hebt vlakken om de kop vlak te krijgen en vlakken om de kop schoon en glad te krijgen. Het laatste kan geen kwaad omdat er dan nauwelijks materiaal wordt weggenomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De vlakheidseisen en de minimum kophoogte staan in service bulletin S100-3 op blz 18. Minstens zo belangrijk zijn echter de vlakheid van de pasvlakken van het cilinderblok en de hoogte van de cilinders (blz 9). Bij mijn motor was dat allemaal bagger waardoor men in het verleden het vermoedelijk heeft opgegeven. Ik moest dus de hele boel uit elkaar halen. Gelukkig was de voetboring nog prima. Ik sta tzt nog voor een aardige uitdaging. M.i. is het plaatsen van bussen in dit soort motoren bijna niet zelf te doen, maar ben reuze benieuwd hoe het jou vergaat.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het plaatsen van bussen is best wel zelf te doen als je het blok zelf maar genoeg kunt verwarmen ik heb het destijds allemaal laten doen. Bussen laten verwijderen, blok laten vlakken, bussen terug laten plaatsen en op de juiste hoogte laten zetten, daarna de drukplaat er op en de boel naar de 1e overmaat laten boren en honen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou ik ga de bussen er niet uithalen hoor. Met die cilinders is volgens mij niets mis!
En inderdaad: het gaat om vlakken om de kop schoon en glad te krijgen. Dat kan dus geen kwaad.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat hij krom is. Al ga ik dat heus wel opmeten.
Kijk, ze is vastgelopen tijdens stationair draaien in de garage, vlák na koudstart. Daarna direct binnen 5 seconden uitgezet. Ik ga dus niet uit van ernstige motorschade, al weet je dat natuurlijk nooit.
Een week daarvoor knalde ze nog het industrieterrein rond op volle kracht, dus tja…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Trouwens, leuk bericht: er komt een artikeltje over mij in vakkrant AutoKompas!
In het kader van vrouw & techniek.
Ik kon alleen niet opnieuw die leuke foto bij de SM gebruiken, omdat die al eerder in het concurrerende krantje ‘Automobiel Management’ stond. Heb dus maar weer die ‘vieze’ foto in de motorruimte van de CX Pallas genomen, die met de remaccu.
Werd tevens uitgenodigd mee te strijden voor de titel “Miss Mechanic 2012-2013” maar heb angst om deel te nemen omdat er dan natuurlijk een VW Passat HDi staat waarvan ik een diagnose moet uitlezen en oplossen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D