dan heb ik nieuws voor u. Koelvloeistof komt in verschillende kleuren en smaken , door verschillende samenstellingen.
Product A. voldoet aan Volkswagennorm: TL-VW 774 C (G12+)
( http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/koelvloeistof/108475 )
en
product B. niet.
( http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/koelvloeistof/108474 )
En hier staat het nog eens uitgelegd
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/verschil-tussen-rode-blauwe-koelvloeistof.81180
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
P.S me auto lekt NIET en er zit al 5w40 Castrol in (volledig synthetisch )
Gelieve topic te sluiten , probleem opgelost.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vincecarlos schreef:Door “eenvoudige” koelvloeistof was het rubber opgezwollen van de thermostaat. Kortom motor krijgt te weinig koel vloeistof, wordt dus niet goed gekoeld en loopt dus warm..
Sorry, maar dit is helaas echt een broodje aap verhaal van de garagist. Natuurlijk fijn dat jouw probleem is opgelost, maar de uitleg klopt niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
verschil in koelvloeistof ken ik al lang.
Maar dit doet echt niets aan de rubbers en het koelsysteem zelf. (oldtimers kan een uitzondering zijn) Enkel zal je bij a na 2 jaar alles moeten aftappen en terug vullen en bij de ander na 5 jaar.
idd bizarre uitleg, in principe zou soort koelvloeistof weinig invloed mogen hebben… maar bon, ben blij voor jou dat het probleem opgelost is.
over je foto: ...nog een verdomd knappe saxo ook zeg, mooi kleurtje en niet té getjoend wat vaak het geval is bij saxo’s… en zie ik daar xenons?! knap man, verdient kudo’s! en die kleur heb ik altijd knap gevonden, de mijne was gewoon metallic… helaas van voor het tijdperk van digitale fotografie dus heb er geen foto’s van.
Nobody expects the Spanish Inquisition!