Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Ik zie regelmatig op marktplaats hele mooie aanbiedingen van een Xsara VTS (lederen interieur, PHII, regensensoren, etc. etc.) voorbijkomen.
Nu rijd ik zelf een Xsara 1.6i uit 99 en ik ben ontzettend gecharmeerd van het model en mijn volgende auto zal waarschijnlijk een Xsara uit 2003 of jonger worden.
Omdat ik student ben zijn kosten erg belangrijk. Mijn huidige Xsara is goed te doen met regulier onderhoud. Bandjes, remmerij, olie, uitlaat etc.
Zijn hier mensen die mij inzicht kunnen geven in de kosten die je hebt aan een jonger model VTS? Ik bedoel hiermee dan:
- Wat is het verbruik ongeveer met ‘het nieuwe rijden’ of juist doorgassen?
- Wat zijn zwakke punten van de VTS en wat kost onderhoud hieraan?
- Is de motor net zo betrouwbaar als de TU blokjes in de oude Xsara?
- (Vul hier nuttige info in)?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Hi Gniels,
Wat voor motor ligt er in die Xsara die je voorbij ziet komen, een 167 pk of al zo’n nieuwere, ietwat tammere…
Ik heb zelf een 98-er Xsara VTS 167pk. Topauto, maarrrr niet de goedkoopste voor wat betreft vaste lasten. Nu weet ik niet hoe oud (of jong, zo u wilt) je bent, maar houd er rekening mee dat de verzekering niet echt gratis zal zijn. Wegenbelasting betaal ik voor mijn Xsara hier in Zuid Holland 51 euro per maand voor. Voor wat aangaat het gebruik, dit is uiteraard geheel en al aan je rechtervoet, maar, ik houd zelf best van een potje gasgeven. Desalnietemin kom ik uit op een gemiddelde van 1 op 11,5. De laatste tank “deed"de Xsaar zelfs 1 op 13,46 (!!).
Zoals met alles blijft ook deze auto heel zolang je hem met zorg behandeld. Ik heb de pech gehad dat de flens van de kat kapot ging en dat de condensor lek ging en de kachelmotor solidair was met de airco condensor. Dat koste me met twee nieuwe leidingen op het front en een fluor vulling toch een goeie 1000 zuurverdiende euri’s. Verder heb ik nog geen hele gekke dingen meegemaakt. Ik heb hiervoor een ZX 16v gehad, en die blokken zijn enorm sterk, maar zoals al gezegd, het ligt wel aan je zelf, maar dat is met elke auto en elke motor zo.
Ik heb op mijn Xsaar Michelin Pilot Exalto’s liggen in de standaard 15” maat. Deze gaan nu zo’n 20.000 km mee, en zullen het nog wel een zelfde aantal kilometers volhouden.
Als je handig bent, kan je het basis onderhoud wel zelf doen bij een Xsara. Olie, filters, bougies et cetera zijn prima zelf te doen. Ook een stabilisator stangetje en remmenwerk is prima zelf te doen. Ik heb er alleen zelf geen zin meer in en laat het daarom doen, en ja, dat kost wat meer…
Als ik toch een zwak punt zou moeten noemen van mijn motorisatie, dan zou ik net als bij de ZX de bobines noemen. Die willen nog wel eens gaan, en zijn best “aan de prijs” zeg maar.
Dus feitelijk komt het erop neer, hoeveel heb je er voor over om een fijne auto te rijden, want een Xsara, ook een VTS, hoeft niet duur te zijn, maar een potje voor het geval dat is echter wel aan te raden…
Groet,
Paul
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
APvD schreef:Wat voor motor ligt er in die Xsara die je voorbij ziet komen, een 167 pk of al zo’n nieuwere, ietwat tammere…
Die 167 pk uitvoering hebben ze ook in de latere types geleverd.
Zelfs met het laatste front (2003 mistlampen onderin de bumper) is de 167 pk motor geleverd, je ziet ze maar zeer zelden maar ze zijn er wel.
Vanaf rond 2002 hebben ze zowel de 137 pk en de 167 pk dus geleverd, en later de 167 pk dus maar heel weinig.
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En ik heb dus sinds een maandje of twee zo’n ‘tammere’ VTS, die nog altijd in 8,6 naar de honderd gaat en aftopt tegen de 210, en dus helemaal geen stakker is. Koppel is vergelijkbaar maar komt al wat lager in het toerenbereik vrij, zodat je best schakellui kunt rijden. De ‘tammere’ versie pakt ook echt zonder bokken of morren op als je 1000 toeren draait in 4 of 5 en gas geeft. De 167 is wat dat betreft wel een stukje nerveuzer denk ik. De ‘137’ draait in vijfde versnelling iets minder toeren.
Hier wat meer over mijn auto: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216351/
Gemiddeld verbruik tot nu to exact 8 liter op 100km dus 1 op 12,5 - gemeten over 3000 kilometer onder zeer diverse omstandigheden: rustig rijden over langere afstanden, maar ook aardig wat stadswerk, vlotte snelwegritten, airco aan, airco uit. 1 op 13,5 à 1 op 14 moet haalbaar zijn maar ik heb daar geen zin in
Wegenbelasting is op zich te doen. Een 167pk-versie is echter een categorie duurder dan een 137pk-versie (want 1167kg vs 1148kg).
Qua onderhoud, tja. Ik denk dat het wel te overzien valt. Remmen van elke VTS zijn groter en dus duurder, maar gaan waarschijnlijk wel wat langer mee dan de remmen van lichter gemotoriseerde Xsara’s. Tenzij je ze gaat gebruiken waar ze voor zijn natuurlijk. Wat hierboven ook al gemeld wordt, standaardonderhoud is goed zelf te doen. Koop vooral een auto die in de basis goed is, dus ook goed (aantoonbaar) onderhouden. Liever een iets hogere kilometerstand met onderhoudshistorie dan een lage kilometerstand met hogere leeftijd. En geen verbouwde petjesauto kopen, hier wordt meestal niet netjes mee gereden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Over het onderhoud van de 167 pk uitvoering moet wel de d-riem om de 80.000 km, terwijl bij elke andere benzine uitvoering dit om de 120.000 km is. Dat is wel even een puntje om mee te nemen.
Qua snelheid doet die 137 pk uitvoering het idd prima, maar die 167 pk die klinkt vooral veel beter
Voorgaande reacties: helemaal waar, een tammere is alles behalve een straf, heb ik ook meerdere malen in mogen rijden toen ik nog in de auto-sector werkte. Wat betreft de onderhoudshistorie, daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn!
Die D-riem heb ik laten vervangen voor aflevering, dat is iets wat je altijd zou moeten bedingen, dan weet je zeker dar je voorlopig goed zit, lijkt me!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb de auto gekocht ‘as-is’, dus zonder distributie. Ik kan op papier nog 15 duizend kilometer rijden, maar ik denk dat hij deze zomer nog vervangen zal worden.
Zijn allemaal zaken die voor elke auto gelden trouwens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
APvD schreef:Hi Gniels,
Wat voor motor ligt er in die Xsara die je voorbij ziet komen, een 167 pk of al zo’n nieuwere, ietwat tammere…
Ik heb zelf een 98-er Xsara VTS 167pk. Topauto, maarrrr niet de goedkoopste voor wat betreft vaste lasten. Nu weet ik niet hoe oud (of jong, zo u wilt) je bent, maar houd er rekening mee dat de verzekering niet echt gratis zal zijn. Wegenbelasting betaal ik voor mijn Xsara hier in Zuid Holland 51 euro per maand voor. Voor wat aangaat het gebruik, dit is uiteraard geheel en al aan je rechtervoet, maar, ik houd zelf best van een potje gasgeven. Desalnietemin kom ik uit op een gemiddelde van 1 op 11,5. De laatste tank “deed"de Xsaar zelfs 1 op 13,46 (!!).
De ‘167’ en ‘137’ verschillen volgens mij niet heel erg veel, heb ik hier gelezen. Behalve dat de 137 voor mij misschien een betere auto zou kunnen zijn, evenveel koppel als de 167, stiller, iets minder dure onderdelen en wat zuiniger. Correct me if I’m wrong!
Ik ben nu 21 en heb 3 schadevrije jaren op mijn huidige Xsara, verzekering is niet heel duur (ZLM, Zeeuwse verzekeraar. Hoop alleen dat de verzekeraar niet moeilijk gaat doen over een auto met veel vermogen, maar hier heb ik geen ervaring mee. Ik woon echter als student in Rotterdam, dus betaal dan weer wegenbelasting voor Zuid Holland. (43 euro p/m voor 1053 kilo) Dat tientje extra heb ik er wel voor over.
Ik moet zeggen dat ik 1 op 13,46 heel goed vind voor een tweeliter! Al doe ik op dit moment soms 1 op 16,5 met de mijne, ook lekker.
APvD schreef:
Zoals met alles blijft ook deze auto heel zolang je hem met zorg behandeld. Ik heb de pech gehad dat de flens van de kat kapot ging en dat de condensor lek ging en de kachelmotor solidair was met de airco condensor. Dat koste me met twee nieuwe leidingen op het front en een fluor vulling toch een goeie 1000 zuurverdiende euri’s. Verder heb ik nog geen hele gekke dingen meegemaakt. Ik heb hiervoor een ZX 16v gehad, en die blokken zijn enorm sterk, maar zoals al gezegd, het ligt wel aan je zelf, maar dat is met elke auto en elke motor zo.
Oei, dat is wel een pijnlijke uitgave.. Maargoed, dit kun je denk ik wel bij elke auto krijgen met een beetje pech. Ik ben eigenlijk heel zuinig op mijn auto. Ik houd wel van doorrijden af en toe, maar rag hem zeker niet af. (Remschijven gaan al 10.000 km mee zonder zichbare groef :-p )
APvD schreef:
Als je handig bent, kan je het basis onderhoud wel zelf doen bij een Xsara. Olie, filters, bougies et cetera zijn prima zelf te doen. Ook een stabilisator stangetje en remmenwerk is prima zelf te doen. Ik heb er alleen zelf geen zin meer in en laat het daarom doen, en ja, dat kost wat meer…
Als ik toch een zwak punt zou moeten noemen van mijn motorisatie, dan zou ik net als bij de ZX de bobines noemen. Die willen nog wel eens gaan, en zijn best “aan de prijs” zeg maar.
Dus feitelijk komt het erop neer, hoeveel heb je er voor over om een fijne auto te rijden, want een Xsara, ook een VTS, hoeft niet duur te zijn, maar een potje voor het geval dat is echter wel aan te raden…
Mijn vader en ik kunnen aardig wat afklussen aan de Xsara. De motor van de VTS is mijn vader echter onbekend en dan worden reparaties en onderhoud aan de motor wel wat moeilijk. Basis onderhoud kunnen we wel.
2d schreef:
En ik heb dus sinds een maandje of twee zo’n ‘tammere’ VTS, die nog altijd in 8,6 naar de honderd gaat en aftopt tegen de 210, en dus helemaal geen stakker is. Koppel is vergelijkbaar maar komt al wat lager in het toerenbereik vrij, zodat je best schakellui kunt rijden. De ‘tammere’ versie pakt ook echt zonder bokken of morren op als je 1000 toeren draait in 4 of 5 en gas geeft. De 167 is wat dat betreft wel een stukje nerveuzer denk ik. De ‘137’ draait in vijfde versnelling iets minder toeren.
Klinkt goed! Ik vind het geluid van de Xsara heel goed uit te houden, behalve als je boven de 130 komt, want dan gaat het toerental naar 4000 en dan is het echt te hard. Ik vind een stille auto wel heel comfortabel omdat ik veel muziek luister in de auto. Een ‘schakelluie’ auto die vroeg oppakt zoals jij zegt lijkt me echt perfect, ik houd van vlot optrekken met snel schakelen.
2d schreef:
Qua onderhoud, tja. Ik denk dat het wel te overzien valt. Remmen van elke VTS zijn groter en dus duurder, maar gaan waarschijnlijk wel wat langer mee dan de remmen van lichter gemotoriseerde Xsara’s. Tenzij je ze gaat gebruiken waar ze voor zijn natuurlijk. Wat hierboven ook al gemeld wordt, standaardonderhoud is goed zelf te doen. Koop vooral een auto die in de basis goed is, dus ook goed (aantoonbaar) onderhouden. Liever een iets hogere kilometerstand met onderhoudshistorie dan een lage kilometerstand met hogere leeftijd. En geen verbouwde petjesauto kopen, hier wordt meestal niet netjes mee gereden.
Zoals ik hierboven al schreef, ik ga best zuinig om met mijn auto. Ik zoek ook een auto waar niemand aan heeft gekloot (bumpertjes, tupperware rommel, gespoten dashboards etc.) Op marktplaats staat op dit moment een hele mooie: http://link.marktplaats.nl/559653638
Denk alleen niet dat het autobedrijf graag heeft dat deze Xsara verruild wordt met een andere Xsara, haha. Wat vinden jullie ervan?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
das geen “tamme” VTS he, das gewoon een 120kw…. En dat is een feest! Want in de praktijk ook schakellui te rijden, en klinkt fabuleus!
Verder: ziet er netjes uit, zo op het eerste gezicht. Leder interieur is erg mooi en erg fijn (heb ik zelf ook). Zwart vind ik niet veel doen voor een Xsara en ik ben nooit echt kapot geweest van de facelifts van de Xsara, maar das persoonlijk natuurlijk. Ik zou zeggen, ga kijken en vooral rijden, dan kan je er pas iets zinnigs over zeggen!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Waarom zit daar een nieuw kenteken op? Import schade auto?
Dan extra attent zijn natuurlijk….
(maar dat voegt op zich niets toe aan de discussie natuurlijk).
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die 1 op 13.47 lijkt me niet logisch om daar vanuit te gaan, maar het blijkt dus wel mogelijk.
Zeker die 167 pk uitvoering mag je bij een beetje doorrijden 1 op 9 a 10 verwachten.
Zelf reed ik met een 1.6 16v op benzine al 1 op 13.5 ongeveer. (er zijn er ook bij die 1 op 14 a 16 kunnen halen…)
Op LPG is dat inmiddels wat hoger.
Het voordeel van het 137 pk blok is dat die motor eigenlijk in alles geleverd is. (C5, Xsara, Xsara Picasso, en diverse peugeoet modellen).
Arjan Verkade schreef:Die 1 op 13.47 lijkt me niet logisch om daar vanuit te gaan, maar het blijkt dus wel mogelijk.
Zeker die 167 pk uitvoering mag je bij een beetje doorrijden 1 op 9 a 10 verwachten.
Ik hou van best stevig doorrijden en doe dit ook best regelmatig, maar zelfs met veel korte stukjes rijden en regelmatig “de pin op de bodem” leggen ben ik toch nog niet onder de 1 op 10,5 geraakt…
Dus je hoeft echt geen extra moeite te doen om 1 op 10 te halen, tenzij mijn exemplaar gewoon toevallig erg goed is en daarmee de uitzondering die de regel bevestigd…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb toch ook wel verhalen gelezen dat 1 op 8 best mogelijk is, dus toch nog wat beter je best doen
Dat zou mij ook niets verbazen want op benzine heb ik het met mijn relatief zuinige 1.6 16v ook 1 op 12 gereden soms. En dan rijdt ik op elke tank nog best wat snelweg kms.
Als je echt een hele tank flink gaat trappen dan gaat het best hard.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Ik zal toch inderdaad maar eens een proefritje in een dergelijke auto moet aanvragen voordat ik er iets over kan zeggen. Ben erg benieuwd of het me bevalt. (Eerst maar even een zomertje sparen en dan beslissen of het ‘t waard is )
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Niet in zo’n auto, maar in DIE auto die je wil hebben. De auto van iemand anders is leuk, maar uiteindelijk gaat het om de auto die JIJ wil kopen… Enne, waard? Das relatief, ik ben daarnaast ook nog eens enorm bevooroordeeld, maar ik zeg, elke cent. Tot op de allerlaatste. Iedere druppel brandstof, olie, alles. Wereldauto. Vooral het voor het stoplicht staan naast bij voorkeur Golf GTI of soortgelijke. Vooral dan is ie het waard als het licht op groen gaat…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Haha, mooie reactie. Ik ben het wel met je eens! Lijkt me heerlijk.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5