Hallo, ‘n andere XM heeft nieuwe remklauwen, de vorige zaten vast, doch nu remt ie heel hard en heb ik ‘t gevoel dat ze niet echt “grijpen”; k moet wel nog ontluchten doch vermoed dat er iets anders aan ‘t handje is daar ik eerder “sponsremmen” verwacht had wegens nog niet ontlucht.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Eerst ontluchten, dan verder praten. Waarom vervang je de remklauwen en ga je dan eerst proefrijden zonder te ontluchten? Dat volg ik even niet. Is ook gewoon gevaarlijk.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Je moet eerst ontluchten, levens gevaarlijk wat je nu doet.
En spons remmen heb je bij de xm niet.
Dat gevoel heb je inderdaad bij gewone autos maar bij een xm niet dat werkt compleet anders.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Je moet eerst ontluchten, levens gevaarlijk wat je nu doet.
En spons remmen heb je bij de xm niet.
Dat gevoel heb je inderdaad bij gewone autos maar bij een xm niet dat werkt compleet anders.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hallo, bedankt voor de reaktie’s; ‘t klopt dat ik eerst moet ontluchten en dat hadden we over ‘t hoofd gezien. Onze proefsnelheid kwam echter niet boven 15/u daar ‘k zeker geen enkel risico wilde nemen. Ontluchten zal ik zowiezo eerst doen doch ‘k vroeg me af of het harde gevoel niet van de servorem kon komen (of ‘t uitblijven ervan).
Bij een gewone auto zit er een directe verbinding tussen je rempendaal en de remklauw.
Als je je rempendaal in drukt, wordt de remvloeistof dus tegen je zuiger van de remklauw geduwd en gaat deze bewegen.
Wanneer er nu lucht in de remklauw zit en je trapt je rem in dan duw je met je voet dus de lucht in elkaar en heb je spons remmen.
Bij de XM is dat heel anders, als jeje rem indrukt zet je eigenlijk een klep open en komt de druk van de LHM pomp op je remklauw.
Je rempendaal is meer een soort kraan die op en draait. Als er dus lucht in klauw zit of niets merk je dus niet van.
Als bij de XM de motor niet loopt kun je 3 keer remmen daarna doet is niets meer! Echt niets.
Bij gewone autos heb je dat dus niet remt altijd wel wat.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daarom geeft lucht in de remmen altijd een vertraagde reactie. Ondertussen ben je harder op het pedaal gaan duwen waardoor op het moment dat ze gaat remmen dat ook gelijk erg hard gaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bedankt heren ! eerst had ik ‘n sponsgevoel verwacht doch ‘k wist helemaal niet dat bij ‘n xm net ‘n hard gevoel zich opwerpt. Morgen ontlucht ik en laat ik zeker iets weten over de eerste echte testrit. Verder is deze wagen echt wel ‘n waar plezier ! groetjes
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
verkuilm schreef:Bij een gewone auto zit er een directe verbinding tussen je rempendaal en de remklauw.
Als je je rempendaal in drukt, wordt de remvloeistof dus tegen je zuiger van de remklauw geduwd en gaat deze bewegen.
Wanneer er nu lucht in de remklauw zit en je trapt je rem in dan duw je met je voet dus de lucht in elkaar en heb je spons remmen.Bij de XM is dat heel anders, als jeje rem indrukt zet je eigenlijk een klep open en komt de druk van de LHM pomp op je remklauw.
Je rempendaal is meer een soort kraan die op en draait. Als er dus lucht in klauw zit of niets merk je dus niet van.Als bij de XM de motor niet loopt kun je 3 keer remmen daarna doet is niets meer! Echt niets.
Bij gewone autos heb je dat dus niet remt altijd wel wat.
Echt al na 3 keer? Bij een ds of sm met goede voorraadbol en remaccu kun je nog wel 20 keer remmen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bij een XM ook.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een XM heeft alleen een voorraadbol, geen remaccu.
De modellen met Diravi hebben wel daarvoor een extra bol.
Echte remaccu’s kom je alleen tegen op DS, SM en CX.
Blijft het feit dat je met een goede voorraadbol wel ca. 20 keer kan remmen zonder dat de motor loopt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
jantje1948 schreef:
Echt al na 3 keer? Bij een ds of sm met goede voorraadbol en remaccu kun je nog wel 20 keer remmen!
Een XM heeft GEEN remaccu ( enkel de V6 versie met diravi stuur ).
Ik wilde dat ook eerst niet geloven , maar op mijn vier XM’s nog nergen een gevonden , en ook geen remreserve .
Een keer is de spanrol van de multiriem er af gelopen , en na één stop op de pechstrook was alle druk op !!!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
hallo, intussen is de boel ontlucht en remt ie als nooit tevoren !! Iedereen van harte bedankt voor de reaktie’s en de nuttige info ! groetjes, Jos