14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Hilko’s Besje 2.0: Charlie!
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 08 juni 2012 05:01 PM
  [ # 196 ]

Yep, vandaar mijn knipoog, dealer onderhouden??

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 juni 2012 05:04 PM
  [ # 197 ]

In één keer goed Very Happy

Om dat aan te vullen: Charlie had, volgens de vorige eigenaar, last van hoge benen als ze lang stilgestaan had. In plaats van in rijstand schoot ze aan de voorkant meteen door naar de hoogste stand. Daarnaast had ze digitale remmen, oftewel: I/0, alles of niks.
Dat duidt op aardige vervuiling van het hydraulisch systeem en vraagt dus (tenminste) om een rondje schone LHM, maar nee, de dealer smeerde de vorige eigenaar een nieuwe hoogteregelaar aan… hetgeen uiteraard de problemen niet oploste.

En ik ben al wel meer zaken tegengekomen, maar goed.

Profiel  
 
baksteen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 09 juni 2012 02:14 PM
  [ # 198 ]

Ik ben het helemaal eens met Bertje.
De vorige eigenaar ben ik dus, en ik had, als volslagen leek, het volste vertrouwen in mijn dealer, Het Motorhuis. Ik ben benieuwd wat ze me nog meer geleverd hebben SadSad

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 juni 2012 10:57 AM
  [ # 199 ]

Tja sommige garage kun je beter niet meer komen….

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 juni 2012 06:47 PM
  [ # 200 ]

@ Baksteen: beste meneer D ( Wink ), ik begrijp uw frustratie in deze, maar het is niet erg chique om de dealer met naam te noemen…

Charlie is verder schoon, het interieur is nu ook weer zodanig dat er geen hond meer in zit Laughing Niets tegen Zorro, maar de haren had ie mogen houden Very Happy

Eerstvolgende stap is de distributieriem, want die zit er, voor zover ik heb kunnen uitvinden, al 12 jaar op Shocked . In kilometers is ie nog lang niet aan de beurt, maar dit is wel erg het noodlot tarten. En ja, dat had ook eerder door de garage moeten zijn vervangen tijdens regulier onderhoud.
Verder moeten de draagamlagers vervangen worden, moet ik de remmen voor nog schoonmaken en beter gangbaar maken, wil ik gaan zien of ik de remleidingen achter nog kan spoelen (nippels zaten vast), wil ik nog een keer voor LHM spoelen, en dan zien we wel weer. Werk zat nog.

Overigens veert ze al veel beter en reageert nu ook goed op gymnastieken, dus de verse LHM doet wat ik ervan verwachtte. Maar het kan nog veeeeel beter!

Profiel  
 
Rex
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 07-12-2011

- BX Cannes
Gepost: 10 juni 2012 10:20 PM
  [ # 201 ]
Hilko16TZI schreef:

@ Baksteen: beste meneer D ( Wink ), ik begrijp uw frustratie in deze, maar het is niet erg chique om de dealer met naam te noemen…

Waarom een dealer niet bij de naam noemen? Wij noemen Hegru en Duckservice [tegenwoordig SAS klassiekers] toch ook bij de naam. Ik persoonlijk heb daar niet zo moeite mee.

Citroën BX Cannes // 1991

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 juni 2012 11:15 PM
  [ # 202 ]

Tot voor een jaar of drie terug zou ik het met je eens zijn.

Echter vind ik dat je een dealer (of welke garage dan ook) niet zomaar in diskrediet mag brengen. Een goede reputatie is sneller gesloopt dan gemaakt, en vanuit mijn eigen werk weet ik hoe kwetsbaar je kunt zijn als je in onderhoudswerk zit.

Ik geef zelf ook aan dat de nieuwe hoogteregelaar “aangesmeerd” is, maar laat daarbij de naam van de garage buiten schot.
En dat heeft een reden. Als je met je BX van minimaal 18 jaar oud bij de dealer komt moet je niet raar opkijken als er niet een monteur is die weet hoe zo’n ding nou precies in elkaar zit. In de basis weten ze het natuurlijk wel, en vanuit die basis geredeneerd is het logisch dat men op de hoogteregelaar komt als oorzaak van het doorschieten. Dat er nog een paar stappen voor zitten weten wij, als liefhebbers, en de oudgediende monteurs weten het ook wel, maar die werken vaak niet meer bij de dealers (want duur).

Mijn punt is, dat als je een oude auto zoals de BX rijdt en goed onderhouden wilt hebben, dat je dit in principe zelf moet doen (want dan weet je wat je doet en sloop je iets dan heb je het ook zelf gedaan Very Happy ), of dat je met de auto naar een type-specifieke specialist moet gaan. De dealer is goed voor nieuwe auto’s en dan tot een jaar of 5 oud. Daarvoor is er de kennis en de boeken dan aanwezig. Citroën is in het algemeen niet zo sterk met haar eigen historie, evenals de onderdelenvoorziening en het op peil houden van oude werkplaatskennis.

Dat alles gezegd hebbende, kunnen we nu weer verder met Charlie Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juni 2012 11:33 PM
  [ # 203 ]
Rex schreef:

Waarom een dealer niet bij de naam noemen? Ik persoonlijk heb daar niet zo moeite mee.

Wij wel als het om een negatief geluid gaat. Daarom stel ik voor die discussie nu te sluiten en lekker verder te kletsen over Hilko z’n nieuwe bak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
baksteen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 11 juni 2012 07:30 PM
  [ # 204 ]

Sorry .... zal niet meer gebeuren.

@ moderator:  a.u.b. naam dealer verwijderen

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 juni 2012 10:06 PM
  [ # 205 ]

Charlie heeft zin in bollen. Geen oliebollen, maar veerbollen. Twee om precies te zijn, voor de voorkant. Het lijstje groeit gestaag Laughing

Afgelopen weekend ben ik met Edith op pad geweest, even van Den Haag naar omgeving Arnhem en weer terug. En Edith veert nieuw, in vergelijking met Charlie. Terwijl de bollen van Charlie zo oud nog niet zijn en al helemaal niet veel kilometers achter de kiezen hebben. Blijkbaar is stilstand, ook voor veerbollen, achteruitgang.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 juni 2012 06:18 PM
  [ # 206 ]

Hm.

Nog een keer de remmen gespoeld, en nu ook achter. Daar kwam eerst niets, toen asfalt met bagger, en toen pas weer LHM uit. Nu remt Charlie weer echt zoals het hoort bij een BX. Ook het veergedrag verbetert nog steeds. Zelfs voor is weer iets dat lijkt op comfort te bespeuren. Maar nieuwe bollen zullen toch wel nodig zijn, denk ik. Verder springt ze nog steeds een beetje door bij het op rijhoogte komen, maar de hoogteregelaar regelt het al steeds sneller bij. In ieder geval hoeft Charlie niet meer te gymnastieken voordat je gaat rijden, dat scheelt al aardig wat tijd.

Ik heb ook de koppeling gesteld. Helaas moest ik tot het eind van de kabel gaan met stellen, dus nu is die uitgesteld; de koppeling staat dus op de nominatie om vervangen te worden. Maar goed, dat kan nog jaren weg zijn, zoveel zal Charlie nou ook weer niet rijden.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2012 09:06 PM
  [ # 207 ]

En de draagarmlager-setjes zijn ook aanwezig. Morgen maar eens gaan monteren.

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 22 juni 2012 09:33 PM
  [ # 208 ]

U heeft pb Hilko Smile.

Doe je die draagarmlagers zelf? Heb je daar gee brug en enorme persapparaat voor nodig?

Gr Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2012 10:04 PM
  [ # 209 ]

Zelf maar wel met hulp, en met een brug. Die is niet strikt noodzakelijk maar wel erg handig. Een pers heb je niet nodig, wel een grote bankschroef.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 juni 2012 04:26 PM
  [ # 210 ]

Zo, Charlie heeft nieuwe draagarmlagers.

Was dat nodig dan? Wel, kijk en oordeel zelf Very Happy

Alles bij elkaar een beste klus, ook met hulp van een ervaren monteur en een volledige garage-uitrusting. Op straat zou dit me niet gelukt zijn. Ik ben erg blij met de hulp bij het uithalen van de oude lagers en het inzetten van de nieuwe. Het de- en monteren van de draagarmen an sich is zo’n karwei nog niet.

Het verschil is duidelijk te merken in weggedrag, en m’n stuur staat ook weer recht Cool

Profiel  
 
 
14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook