Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En dat is precies waar ik bij de XM club op hamer.
Het bestuur is nog niet zover, maar dat is een kwestie van tijd.
In je eentje lukt zo iets niet, wel als een merkenclub dat wil.
Feit is wel dat Duitsers kennelijk trots zijn op wat zij voortbrachten, Fransen hebben daar meer moeite mee.
Zeker na de DS zou Citroen en omstreken verdacht moeten worden van historisch besef.
BMW noch Mercedes zijn er nooit in geslaagd zo’n monument aan de autohistorie toe te voegen.
Zelfs een statement als een XM hebben die huizen nooit neergezet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6157
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maar toch.
Als je niet zelf kunt of wilt sleutelen, en je bent echt afhankelijk van de dealer (of welke garage dan ook), dan kan ik me wel indenken dat je een punt achter een auto gaat zetten.
Voor mij is het zelf sleutelen uit nood geboren. Als taxichauffeur met een bedroevend salaris moest ik wel zelf kunnen sleutelen, ik had domweg geen geld om voor iedere reparatie naar de garage te gaan. Simpel begonnen met een Fiesta, Escort, Golf en Kadett kwam er daarna een BX op mijn pad. En daar is het lieve leven pas echt begonnen. Niet dat die BX-en zo slecht zijn (...), maar wel omdat de eigenaren voor mij ook geen geld hadden & helemaal niet konden sleutelen . Het karakter van de BX overtuigde me al snel, en dus zijn er inmiddels al meer dan 11 BX-en kortere of langere tijd van mij geweest.
Gaandeweg ben ik het sleutelen steeds leuker gaan vinden, het is nu zelfs zo erg dat, als een auto eenmaal in orde is, ik hem vaak weer verkoop om een ander barrel op te scharrelen… Goed, dat is het andere uiterste. In ieder geval ben je dan wel afhankelijk van de juiste contacten, ook bij dealers maar vooral bij autoclubs en fora als deze, om zo’n auto rijdbaar te houden. En wat Waterman zegt is natuurlijk helemaal waar, Citroën heeft sch*t aan haar verleden. Des te belangrijker dus de clubs, en ik durf te zeggen dat ik voor willekeurig welke BX dan ook elk onderdeel binnen 48 uur in huis kan hebben, indien nodig. Maar dat komt dus allemaal vanuit het zelf sleutelen, uren spitten op internet en veel contacten. En dan nog ben ik het niet eens met mensen die zeggen dat (Franse auto’s) Citroëns per saldo onbetrouwbaar zijn. Maar ik moet wel zo eerlijk zijn om te zeggen, dat de gemiddelde citrofiel enorm vergevensgezind is naar zijn of haar auto toe.
Wil je een auto die alleen maar goed en betrouwbaar rijdt, tja… Zet dan voor het mooie maar een XM, CX of DS in de tuin
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
marxandjacx schreef:“Die van mij die zogezegd prima reed volgens de dealer rijdt eens te meer alsof er vierkante wielen onder staan.”
Ik zou toch eens kijken naar je MAP sensor, zit onder je inlaatspruitstuk, deze gaan bij LPG gevoerde motoren nogal eens stuk, wellicht een backfire gehad?
Ik heb er bij mij 3 verbruikt in 8 jaar (LPG) tijd.Als de MAP sensor kapot was, was het rijden uitermate beroerd.
Vandaag de Xm terug van bij de dealer. Hij rijdt weer schokvrij na het veranderen van de bobinerail. Begrijpe wie kan… een paar maand geleden was er pas een nagelnieuwe ingezet. Die was wel niet origineel van Citroën, misschien ligt het daaraan. Maar ok, hij rijdt weer goed, da’s het voornaamste. (afkloppen op hout zou ik zo zeggen)
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:BMW noch Mercedes zijn er nooit in geslaagd zo’n monument aan de autohistorie toe te voegen.
Zelfs een statement als een XM hebben die huizen nooit neergezet.
Nee, de Duitsers maakten auto’s als de Gullwing 300sl die nu zo’n 5 ton waard is, de BMW 507 ( goed voor rond de 9 ton), de grote mb 600, de audi quattro enz enz.
Wat de Fransen daar tegen over hadden staan was een DS met een 75 pk gietijzeren motorblok, een rottende GS, Renaults met de motor een meter achter de achterwielen, bx’en van plastic en een xm die de eerste jaren compleet dood viel als je onder een hoogspanningsmast doorreed.
Een XM een statement? Ja, van ultiem slechte ontwikkeling. Het duurde maarliefst tot 1993 voor die auto een beetje betrouwbaar was…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Beste Waterman,ik begin me nu toch werkelijk af te vragen of jij hier wel op het juiste forum bent :
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat een onzin Kornstra.
Er wordt hier beweerd dat geen van de Duitse ‘huizen’ ooit en monument aan de autohistorie heeft weten toe te voegen zoals de DS. En zelfs niet zo’n ‘statement’ als de XM.
Waterman bestrijdt dit door een aantal -voor de autohistorie zeer belangrijke- Duitse wagens te noemen die ook nog eens een veelvoud van een DS opleveren op (internationale) veilingen.
En dat de XM -zeker de eerste modellen- gewoon een drama van een auto is, die zijn geld absoluut niet waard was in technisch opzicht én qua betrouwbaarheid.
En dat mag hier gewoon gerust gezegd worden!
Sterker nog: de meeste XM-bezitters zullen dit gewoon toegeven. Die arrogante Fransen hebben willen besparen op deugdelijk materiaal tijdens het ontwikkelen van die auto en dáárom hebben die dingen altijd vreemde (elektronische) storingen. Hetzelfde geld voor de Peugeot 605 met…. precies dezelfde techniek aan boord!
Maar dit deuntje ken ik allang, want ik was ooit lid van de Cadillac Club en waagde het dan te zeggen dat Cadillacs vanaf 1978 wanproducten waren, bedoeld om zo snel mogelijk de zakken van GM te vullen (terwijl ik zelf zo’n ding had). Nou dat kon écht niet hoor!
Maar het wás gewoon zo!
En ik kon het weten!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:
Nee, de Duitsers maakten auto’s als de Gullwing 300sl die nu zo’n 5 ton waard is, de BMW 507 ( goed voor rond de 9 ton), de grote mb 600, de audi quattro enz enz.
Wat een auto op een veiling doet lijkt mij geen maatstaf voor de doorsnee gebruiker en youngtime gek.
Van die 300 SL zijn er 1400 gemaakt, het ding had x-benen achter en geen nulradius sturing, het kreng was slechts door professionele rijders op de weg te houden.
Vergelijk dat met de Citroen SM, daarvan zijn er tienmaal zoveel gemaakt, het ding rijdt vorstelijk, zelfs voor doorsnee chauffeurs gemakkelijk te besturen.
Als ik goed ben ingelicht rijd je zelf SM. Waarom geen Gullwing?
De andere auto’s die je noemt waren en zijn slechts bereikbaar voor de top 100 van de wereld en daarmee niet interessant.
De Audi Quattro rijdt lekker en blijft ook nog heel, maar hobbelt als een vrachtwagen. En het vervangen van de regelmatig bezwijkende stuurbekrachtiging zit ergens rond de € 1500 als ik het wel heb. Van de oerquattro zijn er maar 12.000 gebouwd.
Zo is van elke auto wel iets te zeggen.
330.000 XM’s verlieten de fabriek. Die zijn in jouw optiek dus allemaal in handen gevallen van idioten. Waaronder ik. Kan mij lekker niks schelen. Ik rijd als een vorst en mijn vrouw ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ongelofelijk al doe nonsense over slecht ontwerp.
Citroen had voor de XM juist gekozen voor veel
onderdelen die ook in Mercedes zaten zoals de kachel.
Het bleken allemaal de zwakste schakels te zijn.
Blijkbaar klaagden de bezitters van een Mercedes of
BMW nooit.
Alle drie de XM’s die ik gehad hebben het allemaal
foutloos gedaan de eerste als crashtest (auto heeft
het niet overleeft - inzittende wel). De tweede heeft
240 000 km voortreffelijk werk geleverd ook als reis
auto in de USA voor 3 jaar (onder verzengende hitte).
Mijn derde is na 220 000 km ook nog steeds in perfekte
staat. Je zult ze natuurlijk wel moeten onderhouden.
Mijn slechtse auto ervaring in mijn 40 jarige auto
historie is met geen van mijn 25 Citroens maar wel met
de slechtste auto ooit een volkswagen corrado VR6.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ah, dus de storingen in een XM, -áls ze al voorkomen natuurlijk- komen door het gebruik van Duitse onderdelen?
Nee, het is inderdaad een fantastisch ontworpen auto die XM. Alles zit top-notch in elkaar, er breekt nooit iets af, vooral geen dashboardkastjes, pompjes van ruitensproeiers werken altijd en als ze al stuk gaan zijn ze binnen 5 minuten vervangen door een nieuw exemplaar dat direct vanaf de dealer leverbaar is.
En stekkers in de motorruimte maken allemaal prima contact en massa. Die veercomputers die er ineens onderweg mee kappen, dat zit tussen onze oren en die geweldige raammechnieken…. vast ook afkomstig uit een BMW, want zwakke zooi, net als die kachel van Mercedes.
Sorry mensen, het is niet mijn bedoeling om de XM af te kraken, maar er wordt hier gewoon ronduit gezegd wat de praktijkervaringen met die auto’s zijn!
De SM zat wel éffe wat beter in elkaar, dat merk je als je eraan werkt en daar hebben we het dus ook niet over.
Kijk, ik heb ook een Daimler, ben er ooit mee gecrashed ook toen had ik geen schrammetje, dus dat is geen indicatie voor hoe goed een auto is. Niets is foutloos, maar sommige ontwerpfouten zijn gewoon heel duidelijk. En niet alleen bij de XM hoor.
Want waarom stopten ze bij de CX de meest cruciale relais achter de koplampen, een plek waar het altijd vochtig is?? De ‘oplossing’ hiervoor van die maffe Fransen is een soort plastic condoompje dat met een elastiekje om dat relais heen getrokken werd!
Toegegeven: de relais zitten bij de XM tenminste wel in een kunststof kastje op een hoger punt!
JanSr schreef:Als ik goed ben ingelicht rijd je zelf SM. Waarom geen Gullwing?
Omdat die wagens 5x zo duur in aanschaf zijn misschien??
Plus, je moet ervan houden… een SM is een heel andere verschijning en qua stijl niet echt te vergelijken.
JanSr schreef:De andere auto’s die je noemt waren en zijn slechts bereikbaar voor de top 100 van de wereld en daarmee niet interessant.
Hoe bereikbaar een auto is, doet er noch niet toe? Je vergeet hier wat de stelling was: namelijk dat geen van de Duitse huizen ooit een monument hebben gebouwd zoals de DS en (dus?) niet zo’n grote bijdrage hebben geleverd aan de automobielhistorie zoals Citroën dit wel gedaan heeft.
Mensen, wie zijn wij om hiervoor de spelregels te bepalen wanneer iets historisch belangrijk of interessant is? Daar kun je eindeloos over hakketakken..zonde van de tijd.
Kijk, iedere liefhebber zal zijn of haar auto liefst ophemelen en storingen en tekortkomingen (of zoals het hier genoemd wordt: “Karakter”) een beetje met de mantel der liefde bedekken of er gewoon overheen stappen omdat het het goede het onaangename overschaduwt, maar soms moet je gewoon realistisch zijn, zoals onze topic starter, die zijn XM dus aan de wilgen heeft gehangen. Met bloedend hart, en dat laatste snap ik heel goed!
Ik persoonlijk vind de XM een mooie verschijning, een gedurfd, strak en eigenzinnig ontwerp met heerlijke rij-eigenschappen!!
Maar als ik zie wat je daarvoor betaalt (om het op de weg te houden) en vooral de irritatie en teleurstelling die ik soms zie bij mensen (klanten dus) als de boel weer eens dienst weigert….. dat is gewoon heel spijtig.
En dan doen wij wat we kunnen, maar als er geen onderdelen meer zijn….houdt het op!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
La Léo,het is blijkbaar niet duidelijk geweest voor je,het ging mij om het afzeiken:
Wat de Fransen daar tegen over hadden staan was een DS met een 75 pk gietijzeren motorblok, een rottende GS, Renaults met de motor een meter achter de achterwielen, bx’en van plastic en een xm die de eerste jaren compleet dood viel als je onder een hoogspanningsmast doorreed.
Een XM een statement? Ja, van ultiem slechte ontwikkeling. Het duurde maarliefst tot 1993 voor die auto een beetje betrouwbaar was…
Als je toch zo’n aversie hebt tegen de Franse merken ga ik me toch afvragen of je niet moderater had moeten zijn op het BMW-forum.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Niet alle Franse auto’s waren zo verschrikkelijk. Net zoals er ongetwijfeld Duitsers zijn die wél slecht waren.
Maar het zou toch vreemd zijn blind te zijn voor kritiek op de slechte appels. We zijn allemaal liefhebbers hier, maar moderator zijn op een forum wil niet zeggen dat je alleen voor eigen kerk mag prediken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Da’s geen “aversie tegen”, volgens mij hoor. En ook geen afzeiken.
Wat ik daar lees zijn gewoon bewezen feiten!
Wat de Fransen daar tegen over hadden staan was
een DS met een 75 pk gietijzeren motorblok
Klopt, zo’n blok zit erin.
een rottende GS
Eeeh…. klopt helaas ook, binnen 4 jaar keek je door de bodem op straat. Dit heb ik uit de eerste hand vernomen van een man die dit fenomeen als kind ervaren had bij de auto die Papa nieuw gekocht had.
Renaults met de motor een meter achter de achterwielen
Klopt ook! Was het geval bij de Dauphine, de 8, de 10 de 4CV en bij alle Alpines.
bx’en van plastic
Check!
en een xm die de eerste jaren compleet dood viel als je onder een hoogspanningsmast doorreed.
Nooit persoonlijk ervaren, maar dat die elektronica regelmatig spookte was toch algemeen bekend.
Een XM een statement? Ja, van ultiem slechte ontwikkeling. Het duurde maar liefst tot 1993 voor die auto een beetje betrouwbaar was…
Sorry, maar ook dit is gewoon waar. Zie ook de Peugeot 605.
Inderdaad niet het leukste rijtje wapenfeiten en er zijn ook ontelbare hoogtepunten in de Franse automobielhistorie, maar veel zaken hadden ze simpelweg niet goed voor elkaar.
En als je dan ook nog eens nergens meer onderdelen kunt kopen wordt het wel heel zuur allemaal.
Dus of je het weten wilt of niet: Franse autofabrikanten zijn de laatste 30 jaar druk bezig geweest met hun zakken vullen en met korte-termijn politiek.
En liefhebbers zoals wij betalen daar de prijs voor.
En je kunt van Duitsers vinden wat je wilt, maar die gaan dus doorgaans wel voor duurzaam en historisch besef, onder andere door onderdelen continu te blijven leveren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik betwijfel eerlijk gezegd of alleen die Fransen bezig waren hun zakken te vullen want dat doen alle goede fabrikanten.
Ik hou het op een verschil in bedrijfspolitiek: je koopt een Citroën om daar een jaar of 5 min of meer probleemloos mee te rijden en dan hoor je ‘m weg te flikkeren in plaats van er mee te blijven doorrijden. Als je er zo tegenaan kijkt is een Troen helemaal geen slechte auto.
En Duitsers willen wel dat hun producten blijven rijden. Tja, dat is gewoon een andere productfilosofie. Dus niet beter of slechter.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Denk je echt dat er nog een volkswagen golf uit 1974 leeft,
zijn ook allemaal weggerot. Was de technologie uit de 70 er jaren.
Het zelfdragende chassis met de enorme flexibele carrosserie
heeft zijn kinderziektes gehad speciaal op het gebied van de lak.
Het heeft wel 15 jaar geduurd voor dat de auto industie,
dat onder de knie heeft gekregen. Een voorbeel was de anodische roest-
bescherming die de roest gratis inbakte.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Dat is jou interpretatie La Léo.
Zo was er eens een Belg op het forum,`Citroenmechanieker´ was zijn naam volgens mij. Hij postte vaak negatieve feiten over ons merk en bij mijn weten is de man verbannen hierom.
Het in vergelijking trekken van Duitse auto´s (wat de Fransen daar tegen over hadden staan was…),met Franse auto’s,en je komt aan met “feiten” dat een DS een 75 pk gietijzeren motorblok heeft,een BX van plastic is en een XM een ultiem slechte ontwikkeling is die stopt na het onderdoorrijden van een hoogspannings-kabel dan ben je in mijn ogen aan het afzeiken.
En uiteraard mag je ook als mod. kritiek hebben,maar waarom de Franse auto-industrie als geheel op een hoop vegen?
Met z’n vieren in je Eendje.