C-matic probleem na keerringen vervangen
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 08 juni 2012 10:38 PM

Hallo,

vandaag hebben we twaalf uur gesleuteld aan de GS.  Heel leuk; maar op het einde een lichte domper op de vreugde. We hebben de keerringen van de aandrijfassen vervangen.  Dus die asjes zijn uit de bak geweest enz…
Nadat de motor en de bak er mooi terug inzaten, de aandrijfassen weer vastgemaakt, wielen erop en dan :

blijkt dat het linkervoorwiel mooi rond draait, maar het rechterwiel stopt na een halve draai.  Wanneer we nu forceren, dan draait het wiel wel door, maar beweegt het ensemble motor-bak een centimeter of wat naar links.  Dus er zit “een serieuze slag” in .

Trouwens, wanneer je aan het linkerwiel draait, dan draait het andere wel netjes de andere kant op , of hoort dat helemaal niet ?

Er is niets met grote kracht of veel problemen gemonteerd, alles ging mooi vlot en soepel.  Hoe zou dit nu kunnen komen ?  Misschien heb ik binnenin de bak iets scheefgeklopt ??

Iemnd enig idee ?  Alvast bedankt,

Jozef

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juni 2012 11:58 PM
  [ # 1 ]

Zit de tripoide wel goed in elkaar? Assen verwisseld? (ik weet niet of die bij een GS even lang zijn, maar bij een DS in ieder geval niet)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 09 juni 2012 12:32 AM
  [ # 2 ]

Ik zit er nu al een uurtje of twee over te denken, en inderdaad, zelfs al er iets mis is gegaan in de bak dan zou die nog niet kunnen bewegen bij het ronddraaien van het wiel.  Aangezien de remschijf onbeweeglijk tegen de bak zit en dus geen kant op kan, moet het probleem dus wel buiten de bak zitten.
Morgenvroeg zal ik de aandrijfas nog eens loskoppelen om deze denkpiste in de praktijk eens na te gaan.
De tripoides zijn niet uit elkaar gewees, maar misschien is er tijdens de demontage wel één van die bollen eraf gevallen binnenin de rubberen hoes.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juni 2012 01:13 AM
  [ # 3 ]

Ja, dat laatste is heel goed mogelijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 09 juni 2012 10:54 AM
  [ # 4 ]

Om twaalf uur beginnen we er terug aan, iemand nog enige suggestie ?  Klopt mijn theorie over “de onmogelijkheid van de fout binnenin de bak” eigenlijk ?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juni 2012 11:14 AM
  [ # 5 ]

Is die open geweest dan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 11 juni 2012 10:20 PM
  [ # 6 ]

Hallo; de bak is niet open geweest.  Inmiddels is het probleem ook opgelost, het was één van de “bollen” die van de aandrijfas was gevallen is de ashoes tijdens de demontage.

Maar nu is alles dus mooi weer klaar buiten één detail:  de koppelomvormer lekt nog steeds olie. Ik vermoed dat die olie dus uit de bak komt door de as waarop de koppelomvormer zit.

Kan dit ?  En zoja, kan ik de keerring die daar hoort te zitten gewoon vervangen ?  De maat blijkt 42-56-7 te zijn.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 juni 2012 08:28 AM
  [ # 7 ]
jef scholliers schreef:

Kan dit ?  En zoja, kan ik de keerring die daar hoort te zitten gewoon vervangen ?  De maat blijkt 42-56-7 te zijn.

Ja, dat kan en heb ik je voor gewaarschuwd dat je die ook vervangen moet.
Nu moet je nog een keer de bak eruit halen.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 12 juni 2012 05:45 PM
  [ # 8 ]

Oeiooeioei !
Maar ik vind het helemaal niet erg hoor.  Iedere keer een plezier om aan die auto te werken.
Ik zou echter wel denken dat het voor deze keerring volstaat om de motor van de bak te halen , niet ?
Bovendien is de keerring in kwestie nog ergens verkrijgbaar ?

Trouwens inderdaad Frank, ik heb m’n berichten even nagelezen en het stond er zeker bij, van die derde dichting.  Alleen zie ik ze nergens aangeboden via de bekende leveranciers.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 juni 2012 06:18 PM
  [ # 9 ]

Geen idee welke maat keerring daar zit en of die nog leverbaar is.
Vind het altijd zonde van de moeite , doe alles liever in 1 keer.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 12 juni 2012 08:09 PM
  [ # 10 ]

Ik heb wel eens de voorste keerring van een halfautomaat vervangen door een keerring van de groothandel, en toen lekte de bak nog na vervanging. Vervolgens een originele ergens gescoord, die erin gezet en euvel was verholpen. Let op kwaliteit en op de diepte van de keerring bij montage!

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 12 juni 2012 09:07 PM
  [ # 11 ]

Ik ben op mijn hoede !  Maar de maat 42-56-7 staat vermeld op de duitse gs/gsa site, en zal vermoedelijk dus wel kloppen.
De zoektocht is begonnen, maar op een origineel stuk durf ik amper hopen.  Tenzij hier iemand ...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook