Ach als het geruststelt.
90 graden is bij mij normale rijtemperatuur en bij file rijden loopt het op tot iets van 100-105 graden ofzo waarna de fan aanslaat en het gedoe weer zakt tot 95 graden ofzo.
Even rijden en het staat weer op 90.
Was tot nu toe bij elke citroen zo die ik had, alleen bij de vorige bx niet (die kwam niet boven de 70 graden maar dat was ook niet helemaal goed )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bij de TZD Turbo idem dito (fijn toch, zo’n koelvloeistoftemperatuurmetertje!).
We hebben het er al eens over gehad dat de metertjes van Citroën ten minste bewegen…Wat mij wel zorgen baarden is dat ik geen fan’s hoorden draaien, maar ik heb er niet erg op gelet..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
winnetou schreef:Bij de TZD Turbo idem dito (fijn toch, zo’n koelvloeistoftemperatuurmetertje!).
Bij mijn beide turbodieselblokken reageer(d)en de meters veel langzamer (nja, behalve de turbodrukmeter). Koelwater heb ik nog nooit boven de 90 graden gezien met het turbo D12 blok. Ik heb ook nog nooit de tweede stand van de fan horen draaien. Het ding komt gewoon niet voorbij een punt vlak voor het 90 graden streepje. Of het nu in in de Italiaanse Dolomieten was met zwaar klimmen bij 30 graden, of 200 blazen op de duitse autobahn. Olie max. 110 graden bij dit blok.
BxBandit schreef:metro2005 schreef:Zit er wel genoeg koelvloeistof in dan
Hm ik dacht van wel… toch maar weer even checken strakjes
Ja, plenty (ik ging toch aan mezelf twijfelen :p)
Ik heb vandaag weer eens gereden…olietempmeter werkt, en de koelfan ook, dus geen zorgjes verder…van de zomer even preventief koppeling en klepsteelrubbers vervangen en dan moet ze goed zijn….en heel eventueel een Turbo D versnellingsbak eronder…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:....en heel eventueel een Turbo D versnellingsbak eronder…
Ik zou het laten bij een standaard dieseldiff., dan zit je aan 36,2km/u per 1000 toeren in 5e.
TurboD lijkt me met 41,7 km/u per 1000 toeren in 5e een beetje te lang voor een 16V. Volgens mij is de 4e(!) versnelling van een TurboD al langer uitgelegd is dan de 5e van een 16V.
rb schreef:Simpele Ziel schreef:....en heel eventueel een Turbo D versnellingsbak eronder…
Ik zou het laten bij een standaard dieseldiff., dan zit je aan 36,2km/u per 1000 toeren in 5e.
TurboD lijkt me met 41,7 km/u per 1000 toeren in 5e een beetje te lang voor een 16V. Volgens mij is de 4e(!) versnelling van een TurboD al langer uitgelegd is dan de 5e van een 16V.
Haha, laat maar lekker zitten die dieselbak. of diff.
Een 16v heeft een 62/14 eindreductie, een diesel een 63/16. Dat is een behoorlijk verschil.(ong. 13 %)
verder heeft een 16v als 5 een 0.757 en een turbo diesel een 25/38 (0.658) ook nog een verschil van 15 %. bij elkaar opgeteld, dus een
verschil van 29,4 %
Een 16v maakt gewoon ontzettend veel toeren, maar dat is ook de karakteristiek van die auto. Hij trekt pas echt lekker boven de 4500 toeren. Met 4500 draait ie ong. 145 en dan begint ie dus pas echt goed te trekken. Bij 7000 draait ie theoretisch 227 km/h. Die verhouding is dus perfect uitgekiend op topsnelheid.
Ik zou er dus echt niks aan doen. Een turbodiesel is gewoon “gestoord"qua verhoudingen. Dat matcht gewoon echt voor geen meter. Alleen een (turbo)diesel diff zou kunnen, dan draait ie minder toeren wat misschien wat rustiger is op de snelweg, maar je knijpt em dan al teveel om dan nog dezelfde prestaties te kunnen verwachten..
Mijn advies: niks doen aan die bak.
ZX-Cruiser schreef:Damn… die kar is echt ugly, die einddemper, BRRR..
Maareh des te mooier wordtie als ie weer ok is!
En jij maakt je al druk om 1 keer gas boven de 5000RPM?
1x boven de 5000? Arme auto is de afgelopen 2 dagen amper onder de 5000 geweest
Ik heb een langer stuk weg nodig…mijn huidige racebaan is net lang genoeg om veilig van 0-145 te gaan…net onder de 4500rpm dus ops:
En inderdaad, die auto is ontzettend fout…maakt het wel weer een leuk ding
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:rb schreef:Ik zou het laten bij een standaard dieseldiff., dan zit je aan 36,2km/u per 1000 toeren in 5e.
TurboD lijkt me met 41,7 km/u per 1000 toeren in 5e een beetje te lang voor een 16V. Volgens mij is de 4e(!) versnelling van een TurboD al langer uitgelegd is dan de 5e van een 16V.Haha, laat maar lekker zitten die dieselbak. of diff.
Een 16v heeft een 62/14 eindreductie, een diesel een 63/16. Dat is een behoorlijk verschil.(ong. 13 %)
verder heeft een 16v als 5 een 0.757 en een turbo diesel een 25/38 (0.658) ook nog een verschil van 15 %. bij elkaar opgeteld, dus een
verschil van 29,4 %Een 16v maakt gewoon ontzettend veel toeren, maar dat is ook de karakteristiek van die auto. Hij trekt pas echt lekker boven de 4500 toeren. Met 4500 draait ie ong. 145 en dan begint ie dus pas echt goed te trekken. Bij 7000 draait ie theoretisch 227 km/h. Die verhouding is dus perfect uitgekiend op topsnelheid.
Ik zou er dus echt niks aan doen. Een turbodiesel is gewoon “gestoord"qua verhoudingen. Dat matcht gewoon echt voor geen meter. Alleen een (turbo)diesel diff zou kunnen, dan draait ie minder toeren wat misschien wat rustiger is op de snelweg, maar je knijpt em dan al teveel om dan nog dezelfde prestaties te kunnen verwachten..
Mijn advies: niks doen aan die bak.
Op het Duitse Citroën forum had iemand het dieseldiff eronder gezet: 4000 toeren bij 145 (150 klok) en toppen over 230, terwijl het rumoer en de 3500-4000 toeren ‘dreun’ net verder weg liggen zodat je bij snelheidsbeperkingen er niet mee wordt geconfronteerd.
Dieseldiff is naast airco IMHO een ‘must have’ op 16v. Ieder zijn smaak .
TD bak is het weer net niet .
rb schreef:
Op het Duitse Citroën forum had iemand het dieseldiff eronder gezet: 4000 toeren bij 145 (150 klok) en toppen over 230, terwijl het rumoer en de 3500-4000 toeren ‘dreun’ net verder weg liggen zodat je bij snelheidsbeperkingen er niet mee wordt geconfronteerd.
Dieseldiff is naast airco IMHO een ‘must have’ op 16v. Ieder zijn smaak .
TD bak is het weer net niet .
Sja, je zult met een dieseldiff echt langer in de 4 moeten blijven hangen voor een beetje prestaties bij NL snelheden. 120 in de 2? Ik reed een keer mee met iemand met 16v mk1 naar Frankrijk. Opvallend was dat de motor (met Sebring) bij 110/120 een hele nare brom had, maar bij 180 fluisterstil als een turbine draaide. 3 maal raden wat de kruissnelheid was.
mpostma schreef:Sja, je zult met een dieseldiff echt langer in de 4 moeten blijven hangen voor een beetje prestaties bij NL snelheden. 120 in de 2? Ik reed een keer mee met iemand met 16v mk1 naar Frankrijk. Opvallend was dat de motor (met Sebring) bij 110/120 een hele nare brom had, maar bij 180 fluisterstil als een turbine draaide. 3 maal raden wat de kruissnelheid was.
Ach alles is relatief m.b.t. de snelheid en acceleratie en ieder heeft zijn eigen prioriteit daarin (en van terugschakelen wordt ik niet ziek). De mijne ligt meer op het ‘GT’ dan het ‘GTI’ gevoel. Een Sebring (of Devil of Remus) is voor mij dus een NOT.
BTW: 120 in 2? Een diesel doet 14,nogwat km/u per 1000 toeren in 2e, dus 7000 toeren kom je net richting 100.
Ik neem aan dat jullie in Frankrijk heel netjes de toegestane 130* hebben gereden
*per 40 minuten
rb schreef:Ach alles is relatief m.b.t. de snelheid en acceleratie en ieder heeft zijn eigen prioriteit daarin (en van terugschakelen wordt ik niet ziek). De mijne ligt meer op het ‘GT’ dan het ‘GTI’ gevoel. Een Sebring (of Devil of Remus) is voor mij dus een NOT.
BTW: 120 in 2? Een diesel doet 14,nogwat km/u per 1000 toeren in 2e, dus 7000 toeren kom je net richting 100.
Ik neem aan dat jullie in Frankrijk heel netjes de toegestane 130* hebben gereden
*per 40 minuten
Voor mij is Sebring ook een duidelijk not (en niet alleen vanwege de afzichtelijke looks). Ik wil een snelle EN comfortabele auto waarbij Comfort wel met een hoofdletter wordt geschreven.
120 in 2 voor de 16v. Met de diesel redt ik net 120 in de 3. Moet ik trouwens ff in mijn excel sheet nakijken hoe het nu zit. De 5 is een 25/38 en de E een 59/17. Levert bij 4300 een theoretische 212 km/h. en bij 120 2450 toeren (ong.). Ik heb ook geen standaard turbodieselbak, vergeet dat niet