Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Even de tussenstand van het to-do-lijstje:
Technisch:
- HD-pomp vervangen
- Achterste hoogteregelaar schoonmaken
- Hoogte afstellen
- V-snaar vervangen
- Weigerende mistlamp fixen
Cosmetisch:
- Uitlaat eindstukje netjes hangen
- Ander stuur
- Andere pookknop
- Naad stoel vast zetten
- Kofferbak beplating vast zetten
- Hoedenplank zonder gaten
- Kapje ontvanger centrale vergendeling
- Andere antenne/sleuf dicht maken
- Rubbertjes om de richtingaanwijzers op de spatborden
- Voorbumper vast zetten
- Hoofdsteunen op de achterbank geplaatst
- Morettes geplaatst
- Uitgedeukt
Het schuin/vetgedrukte is al gedaan, chiet dus al aardig op zo Het technische verhaal had ik gepland voor de BX Clubmeeting van 3 juni, maar dat gaat ivm wat andere aankopen voor de BX en de 106 Rallye even niet door. Gelukkig staat er tegen het einde van het jaar weer zo’n technische meeting gepland, dan komt dat verhaal wel weer.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Goed bezig! Nog een paar weken / maanden en NL is weer twee strakke 16v’s rijker.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Vandaag is de 2e 16V opgehaald! Forummer aeternus liet weten er nog 1 te hebben staan die voor het einde van mei weg moest zijn ivm een verhuizing (en ook nog 2 16V’s ). Aangezien ik wel wat reserveonderdelen op voorraad wil gaan leggen, met name specifiek 16V (MK2) spul, kwam deze 16V wel erg goed uit.
Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag dus met het trekkende voertuig (ga ik verder niet op in hier…) en de ambulance richting het zuiden van het land gereden:
Daar aangekomen stond de 16V al netjes klaar, naast de schitterende MK2 van aeternus met slechts 90.000 kilometer! Kort daarna de auto opgeladen en vast gezet (wat zijn die spanbanden toch ondingen):
Onderweg nog even de lading gecontroleerd:
Aangekomen en afgeladen bij de stalling:
Wat is nu precies de bedoeling met deze 16V? Voorlopig even niets, heb nu niet de ruimte om er iets mee te doen en er staat nog een auto te wachten op een andere motor… Ik verwacht na de zomer de auto uit de stalling op te halen en dan denk ik dat ik de auto maar eens langzaam ga demonteren. Op zich is het nog best een strak ding van buiten, maar de tranen schieten je in de ogen als je de kofferbak en de dorpels ziet, daar is echt niets van over.
Nog een leuk iets waar ik achter kwam bij de stalling: de kleur is toevallig exact hetzelfde als mijn MK2 (Gris Axinité), wel zo makkelijk met het eventueel ooit overhangen van onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Afgelopen week is het dan eindelijk gelukt om een goede pookknop te vinden:
De verkoper en ik zijn overigens wel benieuwd naar het ‘mysterie’ rondom de pookknoppen. Hij had er 2 te koop met een rood randje, die er aan de binnenkant als volgt uit zagen:
Aangezien die in mijn 16V zat ook een witte binnenkant heeft, maar voor de onderste op de foto gegaan. Deze bleek niet te passen, die was van binnen een stukje breder dan die in de 16V zat. Dus alsnog maar die met de zwarte binnenkant geprobeerd en die paste dus wel.
Hoe dan ook, ik heb er weer een mooi pookknopje in zitten
Tussen BE1 (achteruit naast de 1 met een vergrendeling) en BE3 zit sowieso al verschil.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Diegene met bredere binnenkant is denk ik voor een BE1 versnellingsbak waar je de pook omhoog moet trekken om hem in zijn achteruit te kunnen rammen.
Edit: Dat zeg ik; Gamma.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Daar dachten wij ook dat het verschil in zat. Maar de verkoper heeft die nu in mijn 16V zit nog in een Sport geprobeerd en daar paste die ook in…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sommige AXen en de CX Turbo hebben ook deze pook, dus ook daar kan verschil in zitten betreft de schroefdraad. Maar wat nu precies uitwisselbaar is is mij ook nog niet duidelijk…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bij een BE3-bak zit er op de plek van de veer een rubbertje in de pookkknop, de knoppen zijn hetzelfde.
Eveneens ben ik tevens ook.
AX en CX hebben bij mijn weten dikker schroefdraad. Een BX zonder achteruit naast de 1 heeft een rubbertje in de pookknop zitten die er voor zorgt dat je de kraag niet op kunt tillen.
Een CX of AX pookknop in een BX wil wel, maar dan moet je wat creatief zijn met kit en plakband…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Als 1e stap in het oplossen van het af en toe slecht willen starten van de 16V, maar eens de bougies vervangen. Was het nodig? Oordeel zelf:
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Direct voor een ander type bougie gekozen zo te zien?
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ja, eigenlijk horen er Eyquem’s in met 3 electrodes. Daar kon de dealer niet aankomen, dus ik ga het eerst maar eens met deze NGK’s proberen. Qua electrodes zit ik in ieder geval goed nu, maar eens zien wat dat uithaalt
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Vanavond tijdens een stukje rijden ook mogen ondervinden dat de BX af en toe slecht start. Symptomen:
- Bij warme motor
- Na een paar minuten niet starten/afkoelen pakt ie weer aan
- Klokje in de auto begint steeds verder achter te lopen qua tijd (niet per sé tijdens het rijden, niet op gelet, maar vooral na wat langere stilstand).
Wellicht een brakke accu? Dit komt in mij op omdat het klokje steeds verder achter begint te lopen, dus wellicht dat accu af en toe geen stroom geeft o.i.d.?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Denk eerder dat je klokje brak wordt.