storing display xsara picasso 2004
Bruud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 08 mei 2012 08:18 PM

Sinds een paar weken geeft het display van mijn xsara picasso storing.
De snelheidsaanduiding/brandstofniveau/motortemperatuur/buitentemperatuur valt dan uit en de waarschuwingslampjes gaan dan branden.
Dit komt soms voor tijdens het rijden, en dan hersteld het zich vaak na een kwartiertje. De auto blijft gewoon rijden, verlichting enz blijft gewoon functioneren.
Ook kan het probleem zicht voordoen nadat de auto wordt ontgrendeld of geopend. In dat geval lijkt de klacht hardnekkiger te zijn dan wanneer het tijdend het rijden voordoet. Soms wordt het probleem ‘opgelost’ als ik de koffer open doe. (display komt dan ook in ecomodus)
Storing kan dagen aanhouden, en soms duurt het maar een kwartiertje.
Als de storing zich voordoet, dan blijft deze ook actief als het contact is uitgezet. Dat is nogal irritant, omdat dan de radio dan ook blijft spelen als ie aan stond..
In dat geval haal ik de SH zekering even los op de BSI.

In eerste instantie is het probleem ‘opgelost’ door het vervangen van een paar zekeringen (garagist weet niet meer welke het waren) en met een software update. Maar na een paar dagen begon de ellende weer.
De BSI is recentelijk vervangen door de citroengarage, maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Ook is er een module bijgeplaatst in het display, welke problemen met het display (niet dit probleem) moest verhelpen bij een terugroepactie. Ook dit gaf geen verbetering

Heb twijfels aan het slotcircuit, omdat het zich het vaakst voordoet na het openen van de auto. schakelaar in de achterklep is gecontroleerd. Daar lijkt niets mis mee te zijn.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

ter info:
De auto heeft een originele radio en is voorzien van een trekhaak ( destijds gemonteerd door citroengarage). Bediening van de boardcomputer (verbruik enzo) is al jaren defect.

Alvast bedankt
Ruud

Profiel  

Bruud
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 mei 2012 06:59 PM
  [ # 1 ]

Korte update:
vandaag 3x storing gehad. Nu doet ie het weer (even) naar behoren. Nadat het display zich ‘hersteld’ had, heb ik geconstateerd dat symbool ‘deuren op slot’ nog brandde, terwijl dat niet het geval was…
Mocht iemand nog suggesties hebben…..

Groet
Ruud

Profiel  

Bruud
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 mei 2012 10:57 AM
  [ # 2 ]

update 31 mei:
De afgelopen weken geen enkele storing gehad. Was droog en warm weer.
Sinds vanmorgen weer storing. Is weer wat frisser en vooral vochtig (2 kleine buitjes). Maar het lijkt me stug dat dit kleine beetje water al zoiets teweeg kan brengen…. of toch wel?
Ruud

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 04 juni 2012 09:15 PM
  [ # 3 ]

Tenzij regenwater via de voorruit of afwaterbak naar binnen lekt bij het dashboard?
Zitten de afwatergaten dicht aan de zijkanten aan de binnekanten van de spatborden? Deze moeten open zijn natuurlijk en te testen door water in de afwaterbak te gooien. Stort het water niet meteen onderuit de auto dan zit er wat verstopt waardoor je een zwembad krijgt in de afwaterbak en als deze overstroomt zou deze de auto in kunnen lopen bij sommige auto’s.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

Bruud
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 juni 2012 09:26 PM
  [ # 4 ]

Beste Grijzemuis,

Heb daar geen water in zien staan.
Recentelijk wat aan de bedrading zitten rommelen bij de achterlichten, en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.Heb voor de zekerheid de bedrading van de trekhaak ertussenuit gehaald. Die gebruik ik voorlopig toch niet, dus dat kan ik wel even missen. Of dit echt de oorzaak is? Heb er mijn twijfels bij, maar de tijd zal het leren.
Momenteel regent het flink. Dus als het inderdaad een vocht-gerelateerd probleem is, dan merken we dat waarschijnlijk heel snel. Smile

Wordt vervolgd….

Groet
Ruud

Profiel  

Bruud
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 september 2012 05:31 PM
  [ # 5 ]

De klacht is bijna 3 maanden weggeweest. Heb destijds de bedrading van de trekhaak losgekoppeld, en de contacten van het achterlicht met contactspray behandeld. Weer en wind en geen enkele klacht gehad.

Vanmorgen weer dezelfde storing als voorheen, maar nu inclusief en toeterend geluidssignaal…
zekeringetje loshalen (SH) reset de boel en dan doet alles het weer.
Enig idee iemand?

Groet
Ruud

Profiel  

PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 15 september 2012 09:45 PM
  [ # 6 ]

Hallo Ruud,

Ik heb ook af en toe problemen met het display. Een beetje vergelijkbaar met wat je omschrijft. Op een zeker moment bleef de km teller op 107 km/h staan. Na de auto aan en uit te zetten was dit weg. Je hebt het over een unit die vervangen is. Is dat de teller unit? Die zou ik als eerste verdenken. Als je die eens los op het dashboard laat en als er storing optreedt eens aan de stekker en de draden in de stekker trekken? Ik zou ‘em niet te snel vervangen, tenzij je zeker bent. Omruilen met een andere, zodat jou teller in een andere auto zit? Is dat een optie?

Leuk hoor die elektronica. maar als het niet werkt, of erger nog af en toe niet werkt, wordt het leuk.
Ik woon in de buurt van Nijmegen, mocht je het willen uitproberen.

—Paul

Profiel  

Bruud
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 januari 2013 09:53 AM
  [ # 7 ]

Even een update;

De storing kwam sinds de post op dit forum af en toe voor, en dan heel kosrtstondig.
Wel kreeg ik sinds het gerommel bij het achterlicht de opmerking dat het LA-licht wat ‘flikkerde’. En niet veel later een vreemde storing met het achterlicht: De LA remlicht deed het niet, en bij remmen ging het LA-licht uit. Niet erg handig en veilig in de donkere wintermaanden..
Dus weer aan het rommelen bij het LA-achterlicht, en het bleek dat het achterlicht (duplo) intern een sluiting maakte. Lamp vervangen en er was weer licht natuurlijk, maar de computerstoring heeft zich niet meer voorgedaan….Afkloppen natuurlijk, maar het lijkt er toch echt op dat het probleem de oorsprong heeft in het linkerachterlicht. We hebben bakken water gehad deze herfst en winter, en dat is niet van invloed gebleken op de storing.

mocht ik wat meer nieuws hebben, dan meld ik me weer.

R

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook