Ik wil -naast 80.000 andere onderdelen- het spruitstuk van m’n Eend laten verzinken (thermisch verzinken dus in een bak met gesmolten zink flikkeren). Voor het kromtrekken ben ik niet bang. M’n koeltunnel trok n.l. ook niet krom (foto’s komen nog). Waar ik wel bang voor ben dat er kleine gaatjes in zitten die verstopt kunnen raken. Dus wie kan mij vertellen of er inderdaad van die kleine gaatjes in zitten ?
Schijt aan originaliteit.
André schreef:In de onderzijde, onder de carburateur zit een gaatje.
Als je de diameter opmeet kan je het later weer opboren tot de juiste maat.
Overigens houdt de zink niet bij de temperaturen die een spruitstuk kan krijgen.
Verchromen is dan een betere maar duurdere oplossing.
dan zou ik voor nikkel gaan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor de tips !
Ff over nadenken en wat prijzen opzoeken dus ...
Schijt aan originaliteit.
Wat zou het efect zijn als ik m’n spruitstuk toch laat verzinken en het wordt nadien loeiheet ?
Overigens, dat gaatje is een gemeen rotgaatje. Eerst is de diameter 3,5mm, daarna 1mm. Ik moest het opmeten door een stukje ijzerdraad in de boormachine te klemmen en rondom dunner te schuren. Daarna er in steken (kijken of het past) en dan de dikte van het vermaledijde ijzerdraadje opmeten.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gaatje is puur om verzuipen tegen te gaan. Als het dicht is werkt het ook!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het zou zelfs zuiniger moeten rijden omdat er minder benzinedamp via dat gaatje verdwijnt
Nog 2 vraagjes:
Hoe krijg ik alle kool uit de binnenkant van het spruitstuk ? Is er een middeltje wat dat spul oplost ?
En kan ik het spruitstuk aan de voorkant ook vastzetten met 4 boutjes in plaats van 4 tapeinden + moeren ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lelijke Eend schreef:Het zou zelfs zuiniger moeten rijden omdat er minder benzinedamp via dat gaatje verdwijnt
Nog 2 vraagjes:
Hoe krijg ik alle kool uit de binnenkant van het spruitstuk ? Is er een middeltje wat dat spul oplost ?
En kan ik het spruitstuk aan de voorkant ook vastzetten met 4 boutjes in plaats van 4 tapeinden + moeren ?
Vuurtje stoken, en je spruitstuk erin duwen, dan brand alles schoon binnen in het spuitstuk. Net als met je brommer vroeger!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Brommer vroeger ? Ik heb allen een rottige rotskoter en die haal ik niet uit elkaar.
Maar ik vraag me af of dat vuur wel diep genoeg komt. Het spruitstuk is iets van 40 tot 50 cm breed.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Wasbenzine erin en dit aansteken. Zo doe je het bij en brommer tenminste.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:En kan ik het spruitstuk aan de voorkant ook vastzetten met 4 boutjes in plaats van 4 tapeinden + moeren ?
Waarom zou je dat willen? Daar onder is het niet echt handig om met een sleutel bij te komen.
Als je te weinig vlees in het blok hebt, dan kan je er altijd nog M8 in tappen. (heb ik ook gedaan) Die M8-jes passen nog precies door de gaten van je spruitstuk.
Hoef ik geen tapeinden te kopen En of je nou een moer of een bout losdraait, maakt niets uit lijkt me.
Punky, bedankt !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Oh, sorry. Ik dacht dat je ze wilde vast maken met bout + moer. Maar het kan. Ik heb namelijk ook gewoon boutjes geplaatst.
Ok, gaan er boutjes in
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Hoef ik geen tapeinden te kopen En of je nou een moer of een bout losdraait, maakt niets uit lijkt me.
Punky, bedankt !
tapeinden worden gebruikt om een betere hittescheiding te krijgen, bouten leiden de hitte direct in de alu kopjes, .daarnaast is de krachtenverdeling van tapeinden beter dan bouten welke dus door hitte meer uitzetten,en dan los kunnen trillen.
niet doen dus.
kool verweideren middels de spruitstukken een dag of wat in de petroleum te laten weken, dan uitbranden,dan uitkloppen.
tot zover ff.
greets wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nooit aan gedacht Wupke!
Klinkt alsof je er verstand van hebt
Ik ga op zoek naar tapeinden en ga fikkie stoken. Dankje !
Schijt aan originaliteit.