Nou vandaag kon ik dan mijn nieuwe auto ophalen. Na jaren gereden te hebben in een AX daarna een ZX dacht ik aan een nieuwe waardige opvolger de Citroen Xsare Coupe 1.6 VTR. Sportief maar toch een beetje degelijk.
Eenmaal thuis had ik met mijn vriend er over dat een andere autoradio geen luxe zou zijn. Mijn andere autoradio die ik gekocht had voor de ZX is namelijk stukken nieuwer dan die hier in zat. Het was trouwens geen originele autoradio die in de Xsara zat.
Met volle moed is mijn vriend dus vanavond begonnen om de autoradio te verwijderen en de mijne aan te sluiten. Hij had het vaker gedaan en zo moeilijk kon het niet zijn. Wat kabeltjes aansluiten enzo.
Nu het euvel we krijgen de auto niet meer aan de praat.
De accu is niet leeg dat is zeker. Het rare is toen de auto op contact ging, gingen ineens de ruiten wissers aan, de lampen aan terwijl deze niet eens aan stonden. De boordcomputer en de lampjes op het dashboard doen ook niks wanneer je hem op het contact hebt zelfs de claxon doet niks.
Hoe kan dit?? Is het echt zo slecht gesteld met nieuwe auto’s en hun elektronica?
Wie kan mij uitleg geven wat er fout is gegaan?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geen zekering kapot gesprongen tijdens werkzaamheden aan de radio?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Waarschijnlijk heb je het CAN bus systeem dat de originele radio nodig heeft doorverbonden met je aftermarket radio. Hierdoor gaat de boordcomputer en andere elektronica raar doen.
Als ik me niet vergis is dit pennetje 2 en 3 op de ISO stekker (check het even)
Het makkelijkste is - ik heb dit ook gedaan - een verkoopstekker kopen specifiek voor jou model van radio.
Succes
De auto is nu gesleept naar de dealer. Wij zelf konden niks vinden alles nagegaan,zekeringen, gereset door de accuklem los te halen. De dealer zegt dat het eigenlijk niet kan komen door de autoradio dat moest zo kunnen zei hij. Nu de auto maar aan de computer en kijken of er ergens een storing zit. Flink balen wanneer je nog niet eens 5 km gereden hebt!
Ja dat is balen, houdt ons op de hoogte!
Toen ik bij mn (inmiddels ex-) Xsara VTR de Blaupunkt radio om wilde wisselen voor een Sony radio met 10 CD-wisselaar heb ik bij aflevering vd auto dit meteen aangegeven. Ik hoefde alleen zelf de bedrading voor/naar de wisselaar in de kofferbak te verzorgen, de dealer zou ervoor zorgen dat de radio werdt aangesloten in het dashboard en ze moesten ook iets van codes (specifiek voor Sony) ingeven in de BSI om dat anders de auto storingen zou gaan krijgen…
Inmiddels staat mn ex- al een klein maandje te wachten op een nwe eigenaar…
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV
Hij is inmiddels weer gemaakt! En het was inderdaad een zekering (BSI). Alleen zaten deze zekeringen verstopt onder de andere zekeringen. Moet je ook maar net weten. Voor de volgende keer! Dank voor de reacties
Nu nog de autoradio zo krijgen dat hij uitgaat wanneer de auto van contact is. Nu blijft die eerst 2 minuten aan voordat die uit gaat. En ook kunnen we elke keer weer de radiozender programmeren.
Het zit dus nog niet goed!!!!
Je krijgt zo weer pech als je lekker met 120km/u je radio hard zet.
De zekering zal klappen. Er moet een tussenstekker tussen om er voor te zorgen dat de spanning NIET uit de BSI wordt gehaald.
Wat voor tussen stekker dan?
De kabels die erin zitten zijn gewoon de ISO kabels werd ons gezegd. We hebben wel gehoord dat het mogelijk is dat wij in de ISO stekker de rode en gele draad moeten omdraaien (de constante stroom toevoer en de stroom toevoer bij contact? )
Die moet je omdraaien omdat anders de radio zijn stroom uit de BSI haalt, en deze valt uit als het contact niet opstaat zodat je al je instellingen van je radio kwijt bent. Mij hebben ze vertelt dat het het beste is om af te takken van de sigaretten aansteker, deze kan een groot vermogen aan.
Ik heb nu een adapter gekocht waarbij de gele en rode draad in het adapter zelf zijn omgedraaid. En tot nu toe werkt dit perfect. Hij slaat alles nu goed op. Dus geen geknipt in de originele draden.
Hartelijk dank voor de tip van het omdraaien van de rode en gele draad, zojuist zelf toegepast bij mijn radio en werkt perfect! Bedankt!!