8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De GTI T2 van Freek: weer 2 jaar APK
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 31 mei 2012 12:33 AM
  [ # 106 ]

Ik dacht pas later aan CX Basis. En inderdaad: zij kunnen deze ook leveren maar wel weer een stukje duurder en dan komt het verzenden er nog bij. RDN is inderdaad prima: super vriendelijk en ze doen echt veel moeite voor deze incourante onderdelen. En slangen op maat maken kan ook niet iedereen. Overigens: ik googlede ‘filter/droger Citroen CX’en toen kwam ik op de site van de radiateurshop.nl Dat zag er aantrekkelijk uit: het goede type en voor maar 37,50 en op voorraad. Toch maar even gebeld: de site klopte niet en hij was niet meer leverbaar…
Mbt de benzine: ik geloof ook niet in een lek waar de benzine uitstroomt; ik heb het nog niet gezien en dat maakt het des te moeilijker. Maar als je bij warm weer schudt en je hoofd in de wielkast steekt ruik je het duidelijk.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 10 juni 2012 11:15 PM
  [ # 107 ]

afgelopen week de nieuwe slang gemonteerd en vast de droger geplaatst maar deze nog niet aangesloten omdat de droger anders met vocht verzadigd raakt en dus waardeloos wordt. Afgelopen vrijdag naar de airco-specialist waar het systeem eerst onder druk is gezet om te controleren op dichtheid waarna het systeem is gedroogd en gevuld met 850 gram r134a.
Hij koelt weer fantastisch: in de uitstroomopening daalde de temperatuur vrijdag tot 8 gr.
Hopelijk kan ik nu weer een paar jaar vooruit maar je weet nooit of bijv een andere slang gaat lekken.
Ook de V-snaar van de dynamo vervangen: deze was duidelijk op en krijste bij gasgeven met de airco aan.
Het spannen vereist inderdaad wat handigheid (zoals al in een eerder topic ter sprake kwam). Het lukte mij goed door met een breekijzer tussen de dynamo en de waterpomp de dynamo naar beneden te drukken en tegelijkertijd de zaak vast te zetten. De snaren over de spanrollen kan je gemakkelijk spannnen door een oog van een grote ringsleutel over een uisteeksel van zo’n spamrol te zetten waarna de ringsleutel als hefboom kan worden gebruikt. (op een zelfde manier kan je overigens de hefboom van een steeksleutel (of ring-steeksleutel) vergroten door de ring in de bek van de steeksleutel te zetten).

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 12 juni 2012 08:03 PM
  [ # 108 ]

goed dat ie weer koel is !

klopt het dat de airco vulling 850 gram moet zijn ?  ik weet niet waar ik dat kan terug kan vinden in documentatie…..

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 13 juni 2012 12:17 AM
  [ # 109 ]

tja, eerlijk gezegd weet ik ook niet wat citroen ooit opgaf. Toen ik de airco in 2006 liet ‘retrofitten’ met behulp van de ‘retrostick’ bij autoairco wilp is de aircoman op zijn ervaring afgegaan en ik denk dat hij goed gegokt heeft: in die 6 jaar was de werking uitstekend (tot de slang ging lekken). En natuurlijk heeft hij de drukken gemeten na het vullen.
Teveel is slecht voor de compressor en minder vulling krijgt het systeem vanzelf in de loop van de tijd door normale lekkages (men zegt wel 10% per jaar). Maar het is altijd leuk om toch de officiele fabrieksopgave te weten. Wie?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 23 juni 2012 06:12 PM
  [ # 110 ]

vanmiddag even de voorveerbollen vervangen. Was dit al langer van plan want ik vond hem bij drempels wat stug worden (voor een cx dan). Donderdag via internet bij Citroworld in Heeze besteld en vanmiddag werd het pakketje al bezorgd. Voor de prijs hoef je het niet te laten: voor minder dan 90,- heb je 2 splinternieuwe (productiedatum 2/12_ incl. verzenden). 
Dus meteen op straat ze er maar even op gezet. Dat is een fluitje van een cent; binnen 15 minuten veerde hij weer als nieuw.
Recept: zet de auto in de rijstand met draaiende motor en neem een steenbeitel en een vuistje. Geef hiermee de bol een flinke tik in de goede richting. Hierna motor uit, auto in laagste stand en draai het ontluchtboutje iets los (tot je sissen hoort). Met een oliefiltersleutel (ik heb er een met een kettinkje) kan je de bollen nu gewoon met de hand losdraaien. Bij de nieuwe zit ook een nieuw pakkingringetje. Deze even insmeren met LHM, netjes in de zitting leggen en de nieuwe bollen er op schroeven. Eh voila. Soms is sleutelen aan een cx helemaal niet zo ingewikkeld!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 juni 2012 06:30 PM
  [ # 111 ]
Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 23 juni 2012 07:13 PM
  [ # 112 ]

miischien wel. De oude waren uit 2003 en had ik al eens laten vullen. Het is ook een beetje luiheid: voor vullen moet ik naar een specialist en de nieuwe worden gewoon thuisbezorgd. En dat scheelt ook zo’n 15,- benzine Smile . Eerlijk gezegd ben ik vergeten wat vullen kost. 25,- per bol? Het verschil tussen vullen en nieuwe is dus niet schrikbarend.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 29 november 2012 03:27 PM
  [ # 113 ]

Vandaag maar eens nieuwe TRX-voorbanden laten monteren. Ik vond het toch niet meer helemaal verantwoord om met mijn oude banden (vermoedelijk uit 1992 gulp) door te rijden. Alhoewel ik nog nooit een geklapte TRX heb gehad en wel ervaring heb met een geklapte Kleber van 6 jaar oud die al duidelijk was uitgedroogd. Omdat ik vermoedelijk langs de velgrand ook wat lekkage had heb ik eerst de banden eraf laten halen en de rand van de velg goed schoongeschuurd en in de primer gezet. Op enkele plaatsen was het aluminium aan de binnenzijde sterk gecorrodeerd en hierdoor was de aansluiting van de band op de velg niet meer optimaal. Tevens ook even nieuwe metalen ventielen gemonteerd, want de rubberringetjes hiervan waren ook al minimaal 12 jaar oud.
De banden heb ik bij Classictire gekocht omdat mij eerder al was gebleken dat zij het goedkoopst zijn. Bij de relatief dure TRX’en scheelt het dan gauw tientallen euro’s per band en dus honderden voor een set van 4.
Classistire rekent 287,- per band incl btw en de firma die je als eerste vindt met googlen 370,-...
Ze kwamen vers van Michelin: productiedatum week 16 2012. Ik kan dus weer even vooruit.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 november 2012 06:22 PM
  [ # 114 ]

Betekent dit dat jij de TRX-en ook ‘s winters wel vertrouwd? Sommigen hier vinden ze niet fijn bij nat en koud weer. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen omdat ik sterk overweeg om een keer over te stappen naar TRX.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2012 06:38 PM
  [ # 115 ]

Heb je voor dat bedrag maatje 190 of 210?

Zo kan je in elk geval weer even voorruit Smile

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 29 november 2012 10:34 PM
  [ # 116 ]

Voor dat bedrag heb je de voor de turbo2 originele 210/55 R390. Ik moet zeggen dat het nieuwe rubber wel veel soepeler is dan het oude en het lijkt ook wel of het beter rijdt, maar dat kan ook illusie zijn. Ik reed er vanavond voor het eerst weer in na ruim een maand en dan is de CX sowieso weer even een feest….. Mijn kilometrage is de laatste tijd ook dusdanig dat ik banden amper nog slijt. En over het gebruik in de winter: van het weekend zet ik op onze dagelijkse T4 weer de velgen met winterbanden; ik zou niet meer anders willen. De CX ontzie ik zoveel mogelijk en gebruik ik tegenwoordig zelfs het liefst niet met regen. Op die manier hoop ik een grondige reparatie of zelfs restauratie nog jaren uit te stellen. Ten aanzien van de reputatie van de TRX bij regen: ik heb mijn CX nu 12 jaar en heb ongeveer de helft van de jaren zelfs op 2e hands TRX’en gereden van onbekende leeftijd. En hiermee ook Noorwegen en Engeland doorgekart. Nooit een lekke band gehad en nooit het gevoel gehad van onveiligheid (nb zonder winterse gladheid wel te verstaan) en toch ook wel af en toe met een rijstijl waartoe een gti turbo uitnodigt. Ik kan die slechte reputatie dan ook niet bevestigen. De Klebers van de T4 daarentegen waren dus wel slechte banden. Notabene nieuw gekocht in 2006 en na ene paar jaar forse droogtescheuren hetgeen na 4 (!) jaar eindigde langs de duitse snelweg met een band aan flarden. Volgens Classis Tire heeft de mate van uitdroging te maken met de hoeveelheid natuurrubber en natuurlijk de omstandigheden waaronder banden worden bewaard. En een CX in een donkere garage bij kamertemperatuur is dan wel een voordeel.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2012 11:16 PM
  [ # 117 ]

Voor het gebruik wat je nu beschrijft gebruik ik de CX ook zo’n beetje, dan voldoen de TRXen idd prima.
Ik moet wel zegen dat ik blij ben dat ik van de 190ers af ben, want met de 220’s die ik nu heb rijdt het allemaal een stuk beter.

Profiel  
 
Gepost: 30 november 2012 12:49 AM
  [ # 118 ]
freek schreef:

Ten aanzien van de reputatie van de TRX bij regen: ik heb mijn CX nu 12 jaar en heb ongeveer de helft van de jaren zelfs op 2e hands TRX’en gereden van onbekende leeftijd. En hiermee ook Noorwegen en Engeland doorgekart. Nooit een lekke band gehad en nooit het gevoel gehad van onveiligheid (nb zonder winterse gladheid wel te verstaan) en toch ook wel af en toe met een rijstijl waartoe een gti turbo uitnodigt. Ik kan die slechte reputatie dan ook niet bevestigen.

De ouderdom van de banden heeft er dan ook weinig mee van doen. Lekrijden is evenmin iets waar ze om bekend staan.
Het is het rijden op minder dan 4 mm profiel wat bij gladheid en nat wegdek funest is bij die TRX-banden.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 november 2012 12:51 AM
  [ # 119 ]

Dat laatst geld bijna voor ieder band.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 30 november 2012 10:18 AM
  [ # 120 ]
La Léo schreef:

Lekrijden is evenmin iets waar ze om bekend staan.
Het is het rijden op minder dan 4 mm profiel wat bij gladheid en nat wegdek funest is bij die TRX-banden.

Met lekrijden bedoel ik een klapband door ouderdom. Ik wil alleen maar aangeven dat de maximaal veilige leeftijd van een band een zeer rekbaar begrip is en afhankelijk is van hoe de banden bewaard worden en van de fabrikant/type band. Met de TRX heb ik op dit punt dus zeer positieve ervaringen. De klapband met de kleber van 4/5 jaar oud had ik ongeveer voorspeld (maar ging er toch eigenwijs mee rijden..) en ook een klapband met een trailertje had ik tot op de dag nauwkeurig voorspeld (zonder hierop dus te anticiperen…)
Let wel: ik houd dus geen pleidooi om helemaal niet op de leeftijd en staat van de banden te letten.
Het zou goed kunnen dat de TRX bij gladheid slecht presteert, maar die combinatie wil ik (met iedere zomerband) voorkomen. Het slechte gedrag bij regen/natheid en <4 mm herken ik niet. Dat kan komen door mijn rijstijl. Wel heeft de ABS mij een keer gered bij een noodstop maar het is de vraag of andere banden dan niet waren geblokkeerd.
Ik zeg overigens niet dat ik perse TRX banden wil om wille van de kwaliteit: de hoge prijs en de wellicht mindere eigenschappen neem ik graag voor lief om met de Turbo-velgen te kunnen blijven rijden.

Profiel  
 
 
8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook