Dat opbokken met draaiende wielen zou ik niet doen, moet er niet aan denken dat dat fout gaat.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Kilometerteller werkt, zij het een beetje bibberend.
Hoe check je anders of de kabel werkelijk draait?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Te spannend om te rijden was het zeker niet tijdens de testrit. Het was m’n 2de Cx ritje en wel had ik meer moeite aan deze diravi te wennen dan aan die in je Gti. Het was prima te doen, maar inderdaad wat minder stabiel, maar niet nerveus oid….
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Het is iets waar ik niet direct de oorzaak van kan vinden. Dus een aantal zaken nalopen en uitsluiten is the way to go.
Om relatie met oude banden uit te sluiten heb ik er afgelopen weekend maar eens TRX-en onder geschroefd.
Het resultaat van het stuurgedrag is hetzelfde.
Vandaar nu de diravi regeling. Die regelaar kan toch ook zomaar een beetje zijn werk doen misschien?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Als je het blokje losneemt van de bak en de km kabel en die naar de bol eruit haalt kun je wel bekijken of dit goed werkt.
Het is in feite een overbrenging van een op twee met tandwieltjes binnenin.
Als de bakkant gedraait wordt moeten beide uitgangen ook draaien.
Dit moet spoepel draaien.
Als dat zo is ligt daar niet het probleem.
Ik heb die bol nog nooit stuk gehad, maar dat zou misschien wel kunnen.
Wel vaak stuurkogels en fusees stuk gehad.
Stuurkogels te controleren met opgekrikt wiel en draaiende motor.
Fusees ook opgekrikt maar dan hydraulisch drukloos.
Vooral de bovenste is Met hydrauliek druk niet goed te voelen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Kogelspeling aan alle kanten gechecked en daar lijkt het niet te zitten.
Nog maar eens gereden, nog maar eens gekeken en verdenking gaat nu meer naar het stuurhuis zelf.
Morgen middag eerst maar eens met TReeSke naar de RDW voor een kenteken.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Stuurhuis zou natuurlijk ook nog kunnen.
Toevallig heb ik net een stuurhuis gewisseld vanwegen lekkage, ik heb zelf niet met dit stuurhuis gereden.
Maar kan me niet voorstellen dat dit goed gestuurd heeft.
De nieuwe kan ik met twee vingers draaien.
De oude is met een tang wel te draaien, maar wel heel hakkerig.
Stuk kan dus ongeveer alles!
Succes bij de rdw
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik denk eerder aan het stuurcommando eigenlijk.
Als dat kapot is, krijg je zoekerig rijgedrag dat lijkt op speling. Je kunt de auto dan nauwelijks recht houden op de snelweg, hij blijft ‘weven’ van een kant naar de andere.
Vervangen is dan de enige optie, maar dat is minder werk dan het stuurhuis uitbouwen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Wat bedoel je precies met het stuurcommando?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marcelka schreef:Kogelspeling aan alle kanten gechecked en daar lijkt het niet te zitten.
Nog maar eens gereden, nog maar eens gekeken en verdenking gaat nu meer naar het stuurhuis zelf.Morgen middag eerst maar eens met TReeSke naar de RDW voor een kenteken.
Check nou eerst even of de kabel die de regelaar in gaat wel draait! Kabel losnemen uit de regelaar, auto met een kant op de krik, motor draaien, in z’n 4 zetten en kijken of de kabel draait. Het komt best vaak voor dat het verdeelstuk stukgaat namelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat kunnen we anders morgenavond wel even samen doen Marcel. Moet toch nog wat gereedschap komen brengen….
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Wat bedoel je precies met het stuurcommando?
Dat deel waaraan het stuurwiel vastzit, en wat door het schutbord gaat en waar als die HD-leidingen daar op aangesloten worden. Dit dus:
Als die splitter stuk is, gaat de auto heel eng sturen op de snelweg, extreem licht, en dat proef ik niet echt uit jullie relaas. Marcel heeft het meer over een gevoel van speling, toch?
Maar inderdaad gaat die splitter weleens stuk en die centrifugaalbol ook.
Dus wat waterman zegt: dit eerst goed checken en eventueel uitsluiten! Daarna pas verder kijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Dat is toch gewoon de diravi? Dacht dat je wat anders bedoelde
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
‘t is inderdaad meer een gevoel van speling.
We gaan het checken, beginnen bij de splitter.
Bedankt zover voor de tips!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Dat is toch gewoon de diravi? Dacht dat je wat anders bedoelde
Zo kun je het ook noemen. Ik noem het ‘t stuurcommando omdat het zo genoemd wordt in het onderdelenboek.
Diravi is geen onderdeel aan de auto, het is de naam van het systeem hè?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D