Schudden van 70 tot 100 km/h.
OttoVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-2011

Gepost: 17 december 2011 11:40 PM

Hallo CF-ers,

Ik ben in het bezit van een Xsara 2.0 16V VTS uit 1998 (phase1). Sinds een week of twee begint hij behoorlijk te schudden.

Het schudden begint bij ongeveer 70 km/h en houd op bij ongeveer 100 km/h. Ook stopt het schudden als ik het gas los laat of de koppeling intrap. Daarnaast trilt het nagenoeg niet in de bocht. Het schudden is goed te voelen in de auto zelf. Ook trilt de versnellingspook heel erg. Het stuur trilt niet.

Een half jaar geleden is het tussenlager van de aandrijfas aan de rechterzijde al vervangen. De banden heb ik laten balanceren en de auto is goed uitgelijnd. Ook zijn het achterste motorsteunrubber en alle ophangings- en draagarmrubebrs vervangen.

Ik verdenk jammer genoeg de aandrijfas(sen) omdat het schudden alleen gebeurt als er kracht op de aandrijving komt te staan. Alleen ben ik van mening dat zo’n as niet zomaat uit het niets krom kan zijn.

Heeft iemand op het forum dit al eerder meegemaakt? Of heeft er iemand een advies wat het nog meer zou kunnen zijn?

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is.

Groet!

Onno

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 18 december 2011 12:20 PM
  [ # 1 ]

als je van uit stilstand optrekt, hoor je dan een boink, of beweegt je pook erg naar achter of voor, dan kan het ook zijn dat je een slappe of gescheurde motersteun hebt.

Profiel  
 
OttoVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-2011

Gepost: 18 december 2011 12:36 PM
  [ # 2 ]

Motorsteunrubbers zijn goed. Achterste motorsteunrubber is net vervangen en de andere 2 zien en voelen nog goed.

Profiel  
 
OttoVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-2011

Gepost: 15 juni 2012 06:25 PM
  [ # 3 ]

Beste CF-ers,

Na ondertussen een half jaar met hetzelfde probleem bezig te zijn, is het probleem er nog steeds. Schudden boven de 70 km/u bij stevig accelereren. Als je het gas los laat/koppeling intrapt is het schudden weg.

IK KAN WEL JANKEN!

Wat is er nu vervangen:

- Achteras compleet
- Alle motorsteunrubbers
- Rechteraandrijfas incl.  tussenlager
- Alle ophangrubbers.
- Wielen gebalanceerd en uitgelijnd.

Ik zit met mijn handen in het haar, een lege portemonnee en een auto die ik misschien beter naar de sloop had kunnen rijden!

Ik ga de linkeras nog proberen. Heeft iemand anders nog tips of ervaringen?

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen!

Groet,

Onno

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 juni 2012 06:55 PM
  [ # 4 ]

Ik denk idd de aandrijfas. Ik heb hetzelfde gehad, dat was de rechter. Hoop dat dat het is, kan behoorlijk zoeken zijn.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
OttoVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-2011

Gepost: 15 juni 2012 07:04 PM
  [ # 5 ]

Thnx! Ik dacht hier zelf dus ook al aan vandaar dat de rechteras al is vervangen. Ik hoop dat het in de linkeras zit, dan is het probleem opgelost en kan ik weer rijden. Smile

Ik zal het hier bijhouden Wink.

Profiel  
 
APvD
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 05-09-2009

Gepost: 15 juni 2012 09:33 PM
  [ # 6 ]

Heb je alles zelf gedaan dan? Want als de garage het gedaan heeft, hebben ze wel een dijk van een diagnose gesteld (not) als ze al zoveel gedaan hebben en het nog niet is opgelost…

Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 juni 2012 10:22 AM
  [ # 7 ]

Schudt de auto in alle versnellingen, of alleen in z’n vijf?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
OttoVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-2011

Gepost: 17 juni 2012 08:28 PM
  [ # 8 ]
APvD schreef:

Heb je alles zelf gedaan dan? Want als de garage het gedaan heeft, hebben ze wel een dijk van een diagnose gesteld (not) als ze al zoveel gedaan hebben en het nog niet is opgelost…

Nee, ik laat het bij een universeel garage uitvoeren. Wat dit betreft is het een “vriendenkwestie”.

De achteras was simpelweg rot, lagers hebben zich in de as gevroten, jammer maar helaas.

Je verwacht eigenlijk niet dat het schudden een aandrijfas is, zeker niet omdat die dingen bijna niet krom trekken, de balanceergewichten verdwijnen over het algemeen.

Volgens mij is het moeilijk te testen welke as krom is, aangezien de rechteras langer is pak je toch als snel die.

Ik heb geduld, als het mooi weer blijft kan ik gewoon met de motor weg Wink.

2d schreef:

Schudt de auto in alle versnellingen, of alleen in z’n vijf?

Nee, hij schud in alle versnelling. Het is afhankelijk van hoe hard je accelereert hoe hard de auto schud. Dus het schudden in z’n 3e versnelling vanaf de 70 km/u is harder dan in z’n 5 bij dezelfde snelheid.

Ik wacht geduldig af…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 juni 2012 09:46 PM
  [ # 9 ]

Lijkt toch erg op een aandrijfas. Ze hoeven niet krom te zijn; speling in de homokineet of tripoide kan ook. Krom zijn ze eigenlijk bijna nooit

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook