Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
waarschijnlijk is het toch het veiligheids ventiel met manocontact waar het probleem zit.
Daar kan aan de kant van de veer/lekleiding best wel wat roest ontstaan in de boring doordat er door de lekleiding ook lucht bij kan komen. Dan is lang stilstaan niet echt handig…
Dit ding is eigenlijk een soort erfenis van de laatste generatie DS hydrauliek en uiteraard in alle daarop volgende auto’s met LHM gebaseerd systeem ook gebruikt. Het zorgt er bij hydropneumatisch geveerde auto’s voor dat de vering pas druk krijgt nadat de remmen op druk zijn.
Als ik me niet vergis zou deze klep er ook voor zorgen dat als de druktoevoer tot aan deze klep ergens lek raakt, de vering niet meteen inzakt en dat daardoor de achterremmen hun druk blijven krijgen via de achtervering. De voorremmen zouden dan druk blijven krijgen uit de remaccu.
Toepassing op onze bussen is eigenlijk niet helemaal logisch: behalve de drukschakelaar die er op zit (manocontact) die mogelijke problemen met de druktoevoer aan kan geven geeft deze klep geen verbetering van de veiligheid, sluit mijns inziens geen delen af die anders onnodig druk zouden verliezen…
Misschien heeft iemand anders hier nog een leuke of duidelijker visie op?
waar rook is, is…
LHM only!
En dat veiligheidsventiel staat natuurlijk als enige niet in het grote c35 boek met mooie tekeningen.
Is dat een beetje uit elkaar te halen en schoon te maken?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
In mijn NL-versie van het werkplaatshandboek staat hij ook niet, wel in de vieze Franse!
Er zijn twee versies geweest, de eerste met een echt “manocontact” of wel drukschakelaar, de tweede versie heeft “gewoon"een pinnetje die massa contact maakt met de plunjer zolang er nog onvoldoende druk op de plunjer staat.
Demonteren en monteren moet geen probleem zijn toch?
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Er komt geen lhm uit de 2 onderste aansluitingen. (als ik de stekker van het lampje de bovenkant noem)
Blok gedemonteerd, morgen maar eens kijken hoe en of het uit elkaar kan.
Heeft hier iemand misschien nog zo’n blok?.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het manocontact kun je er toch gewoon uit draaien? Dan krijgen we er wel beweging in. Vergeet niet de ultrasoon weer even in te laden.
Staat naast de voordeur. Als ik het vergeet struikel ik wel over de accu die er ook naast staat.
Het zat goed vast, maar schuift nu weer lekker soepel.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het was goed te doen?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ja hoor, eerst de druksensor er afgehaald, en de bus waar de veer onderzit en de retourslang op zit.
Dan zie je het stiftje zitten. Die zat inderdaad vast.
Toen het hele zooitje een kwartier in de ultrasoon reiniger.
Daarna met een doorslag de pin er uit getikt. Het hele zooitje gepoetst en met wat vet voor remzuigers weer in elkaar gezet.
Het stiftje schuift weer als nieuw.
yesssssssss. We kunnen weer remmen met de voorremmen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed man!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben er écht wel heel blij mee.
Toch wel leuk hoe simpel en relatief makkelijk demonteerbaar die hydrolische componenten zijn.
Volgende stap: goed doorspoelen van de voorremmen via de ontluchting.
Ik heb nog even gekeken hoe lang het duurt voordat de regelaar afslaat bij een volledig drukloos systeem (voorraadbol en remaccu). Dat duurde bij mij van moment van de sleutel omdraaien tot KLIK van de regelaar 53 secondes. Daarna kan ik volgens mij wel 50 keer remmen op alleen de remaccu. (ontlastbout open en motor uit)
Remmen ontlucht en goed door laten spoelen via de ontluchting.
Het is weer een lekkere digitale remknop.
Bedankt voor de tips!!
En de rest van de olieën ook maar vervangen vandaag.
motor, bak en tussenkasten zijn weer voorzien van vers sap. De olie uit de bak en tussenkasten zag er nog erg fris uit. Het zat er ook pas 1 vakantieseizoen in (7000 km ongeveer). Maar er staat toch ook wel weer zoiets op de planning dit jaar, en de carrefour huismerk gl4 bakolie kost toch maar erg weinig.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
MaartenH schreef:Ik ben er écht wel heel blij mee.
Toch wel leuk hoe simpel en relatief makkelijk demonteerbaar die hydrolische componenten zijn.
Volgende stap: goed doorspoelen van de voorremmen via de ontluchting.
Ik heb nog even gekeken hoe lang het duurt voordat de regelaar afslaat bij een volledig drukloos systeem (voorraadbol en remaccu). Dat duurde bij mij van moment van de sleutel omdraaien tot KLIK van de regelaar 53 secondes. Daarna kan ik volgens mij wel 50 keer remmen op alleen de remaccu. (ontlastbout open en motor uit)
Intussen tijdens de vakantie ook eens gekeken bij die van mij. Twee seconden en het druklampje gaat uit. En ik kan precies 0 keer remmen als de motor uit staat . Maandag eerst een nieuwe apk bij iemand die dit allemaal niet snapt. En dan moet ik ook eens aan de bak ...