hallo,
heb een paar weken geleden een berlingo gekocht. 2.0 hdi van 2000. met slechts 40000 kms.
het verbruik vond ik nogal hoog en vermoede een verstopt roetfilter. die was er destijds ondergezet i.p.v. de tussendemper.
die er dus tussenuit gehaald en vervangen door een demper, einddemper ook meteen vervangen.
sinds dien zit er een fluit in. tussen de 2300 en 3300 tpm ong. belast hoor je het het meest. komt uit de uitlaat. lekt niet. vorige week de katalysator er ook maar tussenweg gehaald, de fluit is wel van toon veranderd maar zit er nog steeds in! wat kan dit nou nog zijn? uitlaat is compleet nieuw en lekt niet.
jullie enig idee waar ik dit nou nog moet zoeken? en of dit verband heeft met het hoge verbruik? 1 op 11, 1 op 15.
1 op 15 haal ik ook bij stads verkeer / te korte stukken en bij hoge snelheid ( 150 op de teller )
ciao eric
Ik DENK dat je je turbo hoort, want die heeft bij lage toeren het hoogste koppel. Temeer omdat je je kat en roetfilter eruit hebt gehaald, is niets wat hem nog dempt.
Precies dat denk ik ook.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ok, t komt uit de einddemper dat geluid, heb bijde uitlaatdelen al vervangen maar dat is t niet, sinds de kat leeg is is t van toon veranderd.
zal de turbo dr is afpakken dan, misschien is daar wat aan te zien, hij is van een oud vrouwtje geweest en heeft die 40000 kms de 3000 toeren niet aangetikt denk ik. dan moet die turbo vervuilt zijn, kan nooit versleten..
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een turbo draait met een hoog toerental, die hoort een beetje een fluitend geluid te maken. Doordat je de kat leeg hebt gemaakt en ook het roetfilter hebt vervangen door een demper is het niet zo vreemd dat je hem wat hoort hoor. Dat verbruik is niet heel gunstig, maar vergeet niet dat een Berlingo ongeveer de CW-waarde van een kliko heeft…
kan idd turbo zijn (is in essentie een turbine, turbines fluiten altijd) maar die hoor je toch vooral vooraan ipv achteraan aan uitlaat en als je in de wagen zit moet dit geluid slechts waarneembaar zijn met zijruit(en) open (bij een Blingo iig omwille van geringe turbomaat en compressie) en hoor je normaalgezien duidelijk dat dat gefluit uit motorcompartiment komt.
Dat dat gefluit -naar wat ik afleid uit Robbierb’s uitleg- zo uitgesproken uit de uitlaat komt vind ik toch raar, misschien een obstructie in de uitlaat verderop dan waar je al vervangen hebt, dichterbij motorblok, lasnaadje losgekomen, uitlaatspruitstuk verstorven?
ik vind het raar dat je een turbo zo duidelijk uit een uitlaat zou horen fluiten. varieert het fluiten in “pitch” toonhoogte bij het accelereren zoals een turbo doet? vraag eens aan iemand om je gaspedaal te bedienen zodat jijzelf buiten kan staan om te luisteren.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Bij mijn non-turbo Berlingootje floot de uitlaat na vernieuwen van de achterdemper.
na een paar honderd kilometer werd het minder, nu is het weg..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…