Kan er iemand mij vertellen wat er scheelt aan een automatische versnellingsbak van een 2.1 TD automaat wanneer de auto de ene keer niet meer in z’n achteruit kan, dan plots weer wel. Weer enkele weken vlot schakelt, enkel bij het vertrekken soms een serieuze schok maakt voor hij in z’n 1 gaat, om dan niets meer te willen doen, vooruit noch achteruit? Ik heb de wagen 2 dagen aan kant laten staan en nu doet hij het plots weer wel, zeer vlot zelfs, weliswaar tijdens een korte rit (ik durfde niet verder dan 5km, uit schrik dat ik weer aan de kant kon). Het zijn prachtige wagens in alle opzichten, maar met z’n 200.000 op de teller en de problemen die ik de laatste weken heb gekend (stuurhuis, steekas, motorsteun, uitlaat, alternator, hogedrukpomp, ...) begin ik te vrezen voor het voor mijn wagen. Iemand enige suggesties. Alvast bedankt.
Ik neem aan dat je de ATF al ververst/vervangen hebt ??? (om te beginnen…..)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat is in ieder geval eenvoudige te doen nieuwe ATF erin en het filter schoonmaken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dank voor de info, maar ik ben een technische leek. ATF vervangen? Waar kan ik de filter vinden?
Begin hier maar eens mee.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Over welk type bak hebben wij het hier? Bij 2 ton willen deze bakken wel eens gewoon overlijden.
Spoelen bij Garage Oldenhage zou nog een optie zijn, het klinkt als of deze bak nog nimmer ververst is.
Als je nu ververst en filters reinigt komt de rest van het vuil ook los en dat kan nergens heen dan het filter en is het einde bak. Maar je kunt ook geluk hebben, je weet het nooit met die bakken.
Succes.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Oh ja, filter zit onderaan automaat (ga ervanuit dat het een ZF4HP18 is: blz 3 nummer 2)
6 is het filter bovenop nummer 2
http://kuciak.net/auto/citroen/XM_2.1TD_kombi/wymiana-silnika/ZF4HP18-doc/automat.pdf
Laatste blz onderaan:
http://kuciak.net/auto/citroen/XM_2.1TD_kombi/wymiana-silnika/ZF4HP18-doc/chapter7B4hp18.pdf
Als het nou nog niet lukt….....(maak afspraak met garage/dealer)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dus ik check het oliepeil van de motor, staat die te laag vul ik aan en zou het probleem kunnen opgelost zijn? Er is geen aparte oliesysteem voor de automatische versnellingsbak?
Ik check dus het oliepeil van de automaat, en dan zou het probleem kunnen opgelost zijn. Ik denk dat ik m heb. Nogmaals dank voor de info.
eXpelliarMus schreef:Over welk type bak hebben wij het hier? Bij 2 ton willen deze bakken wel eens gewoon overlijden.
Spoelen bij Garage Oldenhage zou nog een optie zijn, het klinkt als of deze bak nog nimmer ververst is.
Als je nu ververst en filters reinigt komt de rest van het vuil ook los en dat kan nergens heen dan het filter en is het einde bak. Maar je kunt ook geluk hebben, je weet het nooit met die bakken.Succes.
het risico met de autmaten ken ik Wat ik even niet begrijp is je uitleg over het vuil dat loskomt en dan nergens anders heen kan dan naar hert filter Daar is dat ding toch voor. Als het filter nu vol zou zitten en word gereinigd. Dan de boel spoelen en het filter daarna weer reinigen, dan zou dat toch moeten werken ?
En als je het dan gecheckt hebt zonodig bijvullen. Dan gaan rijden. Is het probleem dan nog steeds aanwezig dan ATF vervangen/verversen i.c.m. nieuw filter.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb 4 XM’s gehad met TD icm automaat, 3 daarvan hadden deze verschijnselen/klachten met de automaat. Conclusie bij alledrie was: Einde oefening! Spoelen en verversen had totaal geen effect en was weggegooid geld. Het zijn gewoon slechte “bakken” die er soms zomaar mee ophouden. enige remedie is ws een bakwissel. Want reparatie is te duur ivh tot waarde auto. Dus op zoek naar een aantoonbaar goede 2e hands.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vermoedelijk toch terug te voeren op achterstallig onderhoud. Gewoon tijdig olie verversen houdt zo’n bak best lang heel. Ik zit nu op 485k met zo’n 2.1TD
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nieuw gekocht en zelf 485 mee gereden? Of is de complete onderhoudshistorie bekend? Met andere woorden: hoe weet je zeker dat je nog met de eerste, ongereviseerde, bak rond aan het kachelen bent? Meestal gaan ze rond de 3 ton namelijk “gewoon” stuk. Er breek dan een stuk uit de trommel waar de eerste groep in zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Is dat kapotgaan bij 3 ton iets dat exclusief is voor de 2.1TD?
Met ZPJ’s heb het maar éénmaal meegemaakt en daar was een goede reden voor, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/P15/#1224291
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb de atf aangevuld, helaas pindakaas. Ik denk dat het over en uit is met mijn automaat. Toch bedankt voor jullie bereidwillige hulp.
Op zoek naar de volgende.