Voorbereiden groot onderhoud motorblok
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 17 juni 2012 11:05 PM

Binnenkort een paar weken vakantie waarin ik het volgende plan heb:

Uit mijn “Sloop XM” het motorblok demonteren en zo goed mogelijk voor bereiden op montage in mijn rijdende XM.

Achterliggend idee: Mijn huidige blok heeft dik 315000 gelopen en het lijkt dat de fut er een beetje uit is. Koppeling slipt af en toe en er is sprake van wat olielekkage.

Het blok van mijn sloper heeft een ton minder gelopen en voelde voor ik ‘m wegzette erg goed aan.

Als het blok er uit is wilde ik het volgende aanpakken:

Koppeling en drukgroep vervangen
Distributieriem, waterpomp en loopwielen vervangen
Alle keerringen waar ik van buitenaf bij kan vervangen
Verder de draagarmen demonteren en voorzien van nieuwe lagers om te kunnen monteren in mijn rijdende XM
De hoezen van de aandrijfassen vervangen
Nieuwe motorsteunen (baksteun is pas vervangen)

Omdat ik nog een paar weken de tijd heb om een goed plan te maken en de benodigde onderdelen te verzamelen leg ik mijn plannetje aan jullie voor met het verzoek om aanvullingen en tips. Wat is slim om meteen mee te nemen als het blok goed bereikbaar is?
Bedoeling is om vervolgens weer een jaar of 10 vooruit te kunnen….

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3244

Gepost: 18 juni 2012 08:49 AM
  [ # 1 ]

Over wat voor blok heb je het?
Ik heb toen bij de Grote Beun ook de koppakking en klepseals vervangen. Dan ben je echt voor de komende jaren klaar.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 18 juni 2012 09:16 AM
  [ # 2 ]

Het gaat om het 2.0i 16v blok. Klepseals vervangen….Is dit zelf te doen of is het dan wijsheid de hele kop te laten reviseren, kleppen, zittingen enz. Lijkt me ook een prijzige operatie…..Als iemand adressen en prijzen heeft dan houd ik me ook aanbevolen!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook