Geachte heren
Ik ben nieuw hier en eigenaar van een roden MK1 ik moet vast stellen dat mij BX mk1 16v een lekkende waterpomp heeft. Nu wil ik dit gaan oplossen en gelijk alles aanpakken, waterpomp, riem, spanrol
Ik heb wel eens eerder een riem vervangen alleen was dit een zelf spanner. Waar moet
ik opletten om de riem op de juiste spanning tekijgen, 45 graden ? Zijn er nog andere
hulp middelen dat ik goed zit met de spanning. Ik heb geen seen meter. Ik ben reeds een
handleiding tegen gekomen waar in de juiste borg pennen staan vermeld
Iemand ervaring met het spannen van de riem ?
Als tweede vraag weten jullie of een MK1, MK2 een lambdasonde heeft. Mijn auto heeft namelijk
een lambasonde voor de kat met twee afgeknipte draden. Ik ben nog geen los liggen de snoer
tegen gekomen verder loopt de motor goed.
Als laatste vraag ? de auto is een MK1 1990 met U9 kat op kenteken en onder de auto! kan ik aan de motor code zien of ik een 160 PK of 148PK ik heb begrepen dat er verschil is in de nokkenassen.
alvast bedankt
jij hebt die rode uit hoeven gekocht zeker?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Nee ik ben de verkoper ! Ga de auto nu zelf opknappen, Althans een poging doen tot.
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
16v met kat is 148 pk
16v zonder kat is 160 pk
Over het algemeen is een Mk1 zonder kat, maar zoals je ziet is dat niet altijd waar
Mk2 is meestal met kat, maar ook hier zijn uitzonderingen op…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb de spanning altijd net als bij de 8v modellen ingesteld, op het lange stuk moet je ‘m een kwart slag kunnen draaien. Had je deze manual gevonden: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/motor-4-a.html ?
Ik heb hier nog wat foto’s staan: http://www.jvsound.nl/wb/pages/citroen/bx-1.9-gti-16v-mk1/distributieriem-16v.php
Ja dat is de zelfde pagina die ik had gevonden. Leuke foto’s mag ik vragen waar u de blokkeer pennen heeft gekocht? of zijn ze zelf gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die pennen heeft een vriend van me van twee boutjes gedraaid. Het is niet per se nodig. Een boortje of inbussleutel zou ook moeten volstaan. Het enige is dat het gat in de cilinderkop kleiner is dan het gat in het riemwiel. Dus als je een boortje hebt dat perfect past in de cilinderkop dan zal deze enige speling hebben in het riemwiel. Maar je kan dan wel op het oog bepalen of ‘ie goed zit.
Goed te zien op een website van een andere BX-bekende: http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/BX16V/onderhoud/distributieriem2/index.htm
waarom ga je niet naar ton van soest? die rekent hele schappelijke prijzen voor dit soort werkzaamheden.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Heer Vermond kun jij mij vertellen hoeveel mm de door jou gemaakte pennen zijn? als je dat zo
weet anders komt het wel met het vinden van de juiste inbus,pen.
Hoi Stan ja Ton van soest zit bij mij om de hoek. Bij voorkeur sleutel ik zelf ik heb wel meer werk
dan alleen de D riem. Het is wel een goed idee om de auto bij hun te laten keuren. Ben reuze
benieuwd hoe lang de lijst word.
Ik zal er zeker nog wel komen voor enkelen LHM leidingen die uitgedroogd zijn. Er scheurden van het weekend al een leiding bij de voorste Octopus. Verder heeft de auto geen lekkages en gaat de auto goed omhoog en omlaag ook als de motor uitstaat en ik van de hoogste stand naar de laagste stand zak. Helaas zijn de remleidingen acht verroest altans gedeeltes. Daarbij zijn ze origineel gecoat zo te zien. Weten jullie of deze nog te bestellen zijn ? Natuurlijk zal ik ook in bij van Soest navraag doen. Ik lees van alles over koper via de zoek functie alleen BX schijnen leidingen van 3,5 mm te hebben wat weer een niet standaard maat is. Daarbij de krullen maken lijkt mij niet makkelijk.
Bedankt voor de hulp,
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou niet teveel moeite/geld in die pennen stoppen. Ik weet de maten niet meer, ik weet wel dat ze in de Haynes voor de BX staan.
Mag een slotje op. De auto word gesloopt. Mocht u iets zoeken van een BX 16v hoor ik het wel
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wat is de reden van het slopen? Deze auto was toch nog wel te redden !?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Roest remleiding,LHM : Er staat een 205gti in de garage waar de motor in past. Helaas weer een BX minder
Dan vervang je toch de leiding?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik heb de auto in het echt gezien en dat viel helemaal niet tegen! Jammer dat we er toen niet uit zijn gekomen… Had ik de tzi verkocht dan was ik hem nu direct komen halen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Mocht iemand nog onderdelen zoeken voor een 16v kan ik je vast helpen