1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Besje 1.0. au revoir!
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 19 juni 2012 04:26 PM

Hoi,

Gisteren na 1,5 jaar in een ford Ka te hebben gereden heb ik Besje gekocht. Ik wilde weer terug naar hydrauliek. Heb voor de ford een aantal jaar in cx-en gereden en miste het gevoel te erg.

De auto had wel wat minpunten, maar de pluspunten hebben mij over de streep getrokken. Staat nu bij van Bemmelen voor apk en nieuwe veerbollen. De oude veerden niet meer, vreemd aangezien ze er volgens het besje draadje nog geen 3 jaar onder lagen, maar ja cést la vie!

Motortje draait goed, nergens roest te bekennen! En nog steeds mooi fout bruin op bruin. Enige kluspuntje voor mijzelf is de rechterraam motor nalopen, want die doet niets meer. Aan de knop ligt het niet, dus even vanavond een torks schroevendraaiertje lenen en het deurpaneel loshalen, kijken of de aansluitingen goed zitten. De zekering zou het niet moeten zijn, want als ik het goed heb zou dan ook het linkerraam niets doen.

Hoop flink wat jaartjes plezier van haar te mogen hebben. Ze wordt de komende maanden gebruikt als dagelijkse auto, dus misschien zie je ons wel rijden Smile

GR Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 juni 2012 08:14 PM
  [ # 1 ]

leuk leuk leuk!!!  gooi

Heel veel plezier met Besje, wees zuinig op haar… Wink

De bollen zijn nooit vervangen bij mij, dat stond op de nominatie om te doen toen ik haar verkocht. De leidingen zijn wel zo goed als allemaal vervangen.

Kom je ergens niet uit, dan ben je van harte welkom in Den Haag. Ik help je graag met storing zoeken, Besje heeft namelijk twee draadbomen door elkaar liggen. 1 van een type 1 (met oa ruitbediening en CV) en de gewone.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 19 juni 2012 09:00 PM
  [ # 2 ]

Leuk, gefeliciteerd! Hoe staat de auto er momenteel bij?

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 19 juni 2012 10:27 PM
  [ # 3 ]

Ow hier is degene de Besje voor mijn neus heeft weggekaapt. Haha. Is niet erg hoor, was toch een opwelling om dat ding te kopen wat waarschijnlijk helemaal niet zo verstandig was geweest dus misschien moet ik je bedanken.

Gaaf dat ze goed terecht gekomen is en veel plezier er mee! Smile

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 20 juni 2012 01:43 AM
  [ # 4 ]

Ah Hilko,

Ja daar in die draadbomen zit misschien wel iets. Cv en rechterraam doen het niet. Weet jij nog op welke zekeringen je die had aangesloten? Volgens het boekje zouden de ramen beiden op dezelfde zekering staan. Aangezien ik nog geen torx schroevendraaier heb, heb ik nog niet naar de kabelaansluitingen op het motortje kunnen kijken. Ik woon in Den Hoorn, dus je kan haar zeker een keer komen opzoeken Smile

Morgenochtend zoals gezegd veerbollen iig, ze stuitert er op los. En natuurlijk apk, gaat een spannend ochtendje worden.

Ze staat er na een initieel snel hogedrukspuitje goed bij voor haar leeftijd. De auto heeft weinig gebruikssporen van buiten. De lak op het dak is wat dof en het dashboard is door de uv aangevreten. Ze is verder helemaal roestvrij en het interieur is nog netjes. Verder zijn beide bumpers beschadigd, voor een tikje gehad en achter door de uitlaat een barst in gekomen.

Het koppelingspedaal staat nog steeds erg hoog, maar de koppeling slipt niet. Ik heb een paar druppeltjes lhm bij de voorste veerbol (bij radiateur) gezien, morgen maar gelijk even kijken waar dat vandaan komt als ie toch op de brug gaat. Er hangt daar zowiezo een lus onder uit die naar mijn mening erg laag onder de auto uitsteekt.

Verder is de auto zo heerlijk kaal dat er niets is wat ik kan bedenken. Wel jammer dat er geen diravi op zit Sad Zal morgen wel een updateje geven. Dank voor het hartelijke welkom Smile

GR Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2012 08:34 AM
  [ # 5 ]

De draadboom zit op de originele manier op de zekeringkast aangesloten, dus maakt gebruik van de gewone zekeringen die in het boekje staan.

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 20 juni 2012 12:46 PM
  [ # 6 ]

owkee, jammer dan is het het motortje…....of zit er nog ergens een extra zekering verstopt?

Ondertussen wel de apk gehad. Vanmiddag kan ik haar weer ophalen en ruim 3 x de aanschafprijs aan de garagist betalen Sad Niet dat ik deze punten niet had verwacht hoor, maar het valt toch altijd wel een beetje tegen.

Rechtsachter nw lager. Rechtsvoor nieuwe ashoes. Nieuwe achterbandjes en veerbolletjes. Heb maar gekozen voor standaard bollen. Toen ik over comfort bollen begon vertrok het gezicht van de monteur helemaal. Verder hebben ze de leidingen nog even getektileerd.

Als aandachtspunten voor apk volgend jaar, ander achterwiellager links. Zat speling op maar nog binnen de marges. En de koppakking en kleppendekselpakking zouden voor die tijd vervangen moeten worden, ze zweet aardig wat olie, maar geen hele rivieren dus ik vind het wel goed zo. Daar komt nog bij dat ze niet rookt en ik niet het idee heb dat ze veel olie verbruikt. De vorige eigenaresse vulde de vloeistoffen niet zelfstanding bij. LHM zat er te weinig in toen ik ging kijken (ze had daar nog nooit van gehoord en wijtte de oplichtende waarschuwingslampjes aan een elec. defect!) en olie was perfect. Koppeling begin ik pas aan als ie echt op is.

Heb nu de bank al wel gebroken voor deze maand. Het lijstje van minder belangrijke dingen zal moeten wachten. Hier staat tot dusver op:

-Raam fixen, rv
-Cv zou wel leuk zijn als het ook werkt
-wat lampjes in dashboard
-geluidsinstallatie zitten wat opgeblazen speakers/tweeters in die moeten er uit. Het is niet alsof ik in deze auto zal genieten van het motorgeluid dus is radio wel een vereiste.

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 juni 2012 12:55 PM
  [ # 7 ]
jamooga schreef:

...en ruim 3 x de aanschafprijs aan de garagist betalen Sad ...

Rechtsachter nw lager. Rechtsvoor nieuwe ashoes. Nieuwe achterbandjes en veerbolletjes. Heb maar gekozen voor standaard bollen. Toen ik over comfort bollen begon vertrok het gezicht van de monteur helemaal. Verder hebben ze de leidingen nog even getektileerd.

Ik hoop dat je minder hebt betaald dan waarvoor ze op marktplaats stond? 3x die prijs voor bovengenoemde werkzaamheden lijkt mij een beetje erg veel namelijk…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 20 juni 2012 01:00 PM
  [ # 8 ]

Autschj…

Als je ruim 3 keer de aanschafprijs hebt betaald, hoop ik niet dat de aanschafprijs erg hoog was…

Over het motortje voor het raam.
Als je het deurpaneel verwijderd, moet je eens proberen om met een losse accu rechtstreeks stroom op de stekkertjes van het motortje te zetten. Als ie dan keurig omhoog en omlaag gaat heb je in ieder geval het motortje uitgesloten. Veel kans dat het dan een draadbreukje is, of wellicht een vuil contact ergens.

Enige probleem wordt dan om dat draadbreukje te lokaliseren… Weet inmiddels uit eigen ervaring dat dat nog een hele hoop frustratie op kan leveren Wink.

Heb je de schakelaar 100% uitgesloten? Ze zijn volgens mij uitwisselbaar, in 5 minuten heb je je schakelaars andersom zitten.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juni 2012 01:23 PM
  [ # 9 ]

Draadbreuk in de slang naar de deur is een standaardkwaal bij problemen met de elektriek in de deur. Is de moeite van het controleren altijd waard.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 20 juni 2012 02:22 PM
  [ # 10 ]

Ja de knopjeswisseltruc was uiteraard de eerste poging die ik deed. Of de tweede als je de zekering nalopen meetelt. draadbreuk uitzoeken? Denk gewoon nieuwe draadjes trekken veel sneller is, maar eerst de motor even testen dan.

Hoort de cv op het bestuurdersslot te werken? Alleen van buitenaf of ook als ik binnen de pin nr boven/beneden haal?

Idd veel geld, maar wat verwacht je ook van een auto voor 250 euro. Heb wel een spijt nu dat ik niet heb afgedingt. Zij verkocht hem als in komt zo door de apk. Niet dat ik dat geloofde voor die prijs.

Ze rekenden 500 voor apk plus de bandjes (x2 nieuw), ashoes en het lager (die ene aan bevestiging achterarm aan chassis) en 200 voor de bollen. Is wel bij een specialist, maar had geen keuze er moest aan de hydrauliek geklust worden en ik wil daar niet op bezuinigen. Daar komt bij dat ik bij mijn bevriende garagist niet binnen kom met een citroen met hydro. Zelfs niet als ik er zelf aan sleutel Sad

Kan er iig weer een jaar tegen aan nu. En over 2 jaar…......... Smile

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 20 juni 2012 02:33 PM
  [ # 11 ]

Ok. Als je 250,- voor de auto hebt betaald, dan is het niet zo schokkend. Aardig wat geld, maar dan zit je zo aan de 750 euro natuurlijk.

200 euro voor het vervangen van de bollen lijkt me niet achterlijk, draagarmlager kost ook aardig wat. APK en nieuwe banden erbij en 700 euro is nog steeds een aardige som, maar niet van de zotten voor dit werk denk ik.

Check inderdaad de bedrading in dat rubber slurfje in de deur eens. Hoeft je paneel er niet eens af volgens mij, je kan gewoon kijken of je de draden uit dat slurfje kunt trekken.

Nieuwe draden kan natuurlijk ook, alleen gaat dat niet helpen als het niet aan een draadbreuk ligt Wink

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 20 juni 2012 03:36 PM
  [ # 12 ]
jamooga schreef:

Ja de knopjeswisseltruc was uiteraard de eerste poging die ik deed. Of de tweede als je de zekering nalopen meetelt. draadbreuk uitzoeken? Denk gewoon nieuwe draadjes trekken veel sneller is, maar eerst de motor even testen dan.

Hoort de cv op het bestuurdersslot te werken? Alleen van buitenaf of ook als ik binnen de pin nr boven/beneden haal?

Idd veel geld, maar wat verwacht je ook van een auto voor 250 euro. Heb wel een spijt nu dat ik niet heb afgedingt. Zij verkocht hem als in komt zo door de apk. Niet dat ik dat geloofde voor die prijs.

Ze rekenden 500 voor apk plus de bandjes (x2 nieuw), ashoes en het lager (die ene aan bevestiging achterarm aan chassis) en 200 voor de bollen. Is wel bij een specialist, maar had geen keuze er moest aan de hydrauliek geklust worden en ik wil daar niet op bezuinigen. Daar komt bij dat ik bij mijn bevriende garagist niet binnen kom met een citroen met hydro. Zelfs niet als ik er zelf aan sleutel Sad

Kan er iig weer een jaar tegen aan nu. En over 2 jaar…......... Smile

Nathalie, mijn schoonzusje heeft totaal geen verstand van auto’s. Voor haar gevoel zou Besje eenvoudig door APK komen. Ze baseert dat op geen kennis van zaken!! Zij en mijn andere schoonzusje doen niets anders dan rijden en verwaarlozen. Gaan rustig op vakantie met een los linker voorwiel of compleet platte bollen (dit betreft de Xantia van mijn andere schoonzus).
Ik heb laatst nog gereden in Besje en geconstateerd dat bollen voor op waren. Bandjes heb ik niet naar gekeken en geen verdere check gedaan. In ieder geval, voor € 250 plus wat noodzakelijk onderhoud heb je in ieder geval een keiharde BX in een prachtige kleur. Als je er beter mee omspringt dan Nathalie heb je nog jaren plezier van deze unieke BX.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 20 juni 2012 04:02 PM
  [ # 13 ]

Ik denk ook niet dat de topic starter het iemand kwalijk neemt. Voor 250 euro kun je niet meer verwachten. Als dan de basis goed is, heb je voor dat geld gewoon een geweldige aankoop gedaan.

Als je daar dit onderhoud bij optelt ben je nog steeds niet absurd veel kwijt voor een zeer leuke bx!

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 20 juni 2012 04:17 PM
  [ # 14 ]

Daarom!
Elk jaar voor een paar honderd onderhoud en vervangingen ben je altijd kwijt. Veel goedkoper kun je niet rijden, je hebt geen afschrijving dus beter af dan met een dure recente auto.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 20 juni 2012 04:43 PM
  [ # 15 ]
beek3762 schreef:

Daarom!
Elk jaar voor een paar honderd onderhoud en vervangingen ben je altijd kwijt. Veel goedkoper kun je niet rijden, je hebt geen afschrijving dus beter af dan met een dure recente auto.

Eensch en Halleluja. En het is toch ook veel leuker? Zo’n auto waar alles het doet, 100% vertrouwen dat je op je werk komt, zeker weten dat ie ‘s morgens start… SAAAAAAI!!!! Nee zonder gekheid, er gaat wel eens wat stuk, maar de kosten zijn vaak niet schokkend en veel nare ervaringen heb ik toch nog niet gehad. Eentje eigenlijk maar, maar het was mijn eigen stomme schuld dat mijn zojuist vervangen fuseekogel weer los kwam, inclusief ophanging en voorwiel.. (Das wel een paniekmomentje overigens ;P)

Heeft wel een vervelend bijeffect trouwens. Ik heb me laatst een hele dag suf gezocht naar een olie lekkage bij het Bixje. Mijn vriendin klaagde immers dat er overal druppels olie op de de inrit lagen, en met het ook op de hemelse vrede gaan we dan maar aan het werk. Net op het moment dat ik het op gaf, zag ik pardoes een druppel vallen. Van onder haar eigen dealer onderhouden Scénic wel te verstaan Wink

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook