Mooi klusje
Een bekende van mij bouwt benzineauto’s om naar elektrisch. De bekendste daarvan is de Lotus Elise, en daar gaat als ik mij niet vergis een 200kW (!) AC motor in die via een speciale montageplaat op de versnellingsbak wordt gemonteerd. De auto wordt permanent in de tweede versnelling gezet. De electromotor heeft een hele vlakke koppelcurve, dus versnellingen heb je echt niet nodig. Trekt in 4 seconden van 0 tot 100 km/u.
Ze bouwen ook meer gangbare auto’s om, zoals de VW Golf.
In Zutphen zit verder nog Burton Car. Dat is een heel leuk kitkarbedrijf, dat tegenwoordig ook een electrische uitvoering levert van hun roadster op basis van een eend. Zelfde principe als hierboven. Ze hebben zelfs een webshop waar je zaken als motor, controller en dergelijke kunt kopen.
In de wereld van de electrische auto’s wordt overigens meestal gebruik gemaakt van lithium batterijen. Vooral de LiFePO4 hebben een goede verhouding tussen levensduur, gewicht en prijs. Uiteindelijk is het nog steeds zo dat de prijs van de auto grotendeels bepaald wordt door de batterijen, in relatie tot actieradius. Als je al batterijen hebt dan speelt dat geen rol meer.
Wie weet levert het bovenstaande nog nieuwe info op. In ieder geval succes met je mooie project.
Dik projekt hoor, gaan we zeker volgen. Heb zelf goede ervaring met kunstof achterpanelen maar voorschermen zagen er nog niet echt strak uit.
Bon voyage met de DS electrique !
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
We zijn weer een paar maanden verder met het project, waar in ik het volgende heb aangepakt.
De standaard elektrische bedrading is aangesloten en getest.(voor zover mogelijk)
Het dashbord is voorzien van nieuwe krimplak, de eerste keer mislukte dit maar nu ziet het er goed
uit. Het bleek dat de laagdikte van de verf en het bakken in een oven bij 90gr. belangrijk was om de lak mooi te krijgen.
Tevens heb ik het plaatwerk in de epoxy gezet en afgelakt.
Het volgende wat moet gebeuren is het dak klaar maken.
De stalen rand is slecht en er moet een groot linnendak in komen.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dashboard ziet er goed uit
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Goed bezig maar hoe rook je huis nadat je dashboard uit de oven kwam en hoelang bleef die geur hangen ?
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Een oven van 120cm hebben we thuis niet, deze is maar 90cm. Daardoor geen problemen met het thuisfront.
Op de zaak stond achter in een hoek onder het stof een oven die we gebruikten om acrylaatplaten te verwarmen om te kunnen vervormen.
Deze was wel groot genoeg om het dashbord in te leggen. De stankoverlast viel erg mee, waarschijnlijk doordat ik de krimplak
eerst een dag had laten drogen bij kamertemperatuur . (de lak was toen nog vrij zacht)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Goed bezig, zo hou je de support van vrouw, kinderen en ander huisbewoners
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Ik heb veel respect voor de ombouw die je hebt uitgevoerd en de problemen die je hierbij hebt opgelost. Denk je de auto in september gereed te hebben? Zou prachtig zijn als deze auto op het Najaarsevenement van de DS-club kan worden bekeken door alle bezoekers. Het evenement vindt plaats op 23 september in Kraggenburg. Zie voor het programma: http://www.dsnajaarsevenement.nl
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Hoi,
Ook een mooi voorbeeld van een electriche klassiker: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50477
Groet,
Mathieu.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
De DS voor september gereed hebben, dat zal niet lukken. De diverse leveranciers hebben de EMC certificering van de motor voor de RDW nog niet klaar. Voor zo ver ik weet kan alleen Rebbl een motor met certificaat leveren en dat is een DC-motor.
Het liefst zou ik een AC-motor gebruiken. Bij LeenAPK zijn ze ver op pad met een 2CV waar een AC-motor in zit.
Deze is aangemeld bij de RDW ter keuring. Hopelijk lukt dit binnen afzienbare tijd.
De Volvo die Mathieu gevonden heeft, was in december al klaar en heeft ondertussen een kenteken. Hoe hij de keuring voor elkaar
heeft gekregen, daar hoop ik nog achter te komen.
Henk,
wat bin jie toch een handige bliksem, hosternokke
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
We zijn weer een paar maanden verder, het plaatwerk is gemonteerd en de vloer en kofferbakbekleding
zijn in orde gemaakt.
Zo als het er nu naar uit ziet, krijgen er deze maand een paar bedrijven de RDW-goedkeuring voor
hun elektromotoren. Dan kan ik hopelijk aan de gang met de elektrische aandrijving.
Tussendoor nog wel even helpen met het binnenhalen van de aardappel en uienoogst.
Handig toch zo’n DS met lange motorkap en dat gat in het schutbord, passen er extra veel accu’s in zonder de gewichtsverdeling teveel te verzieken. De plek van de benzinetank is ook mooi opgevuld maar het zal wel wat aanpassingen aan de zitting van de achterbank vergen. Het ziet er in ieder geval allemaal prachtig uit en ik ben erg benieuwd hoe het allemaal zal gaan rijden straks.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
De elektrische onderdelen zijn ondertussen besteld.
Een 30kW AC motor met een 650A Curtis controller.(levering januari)
Tevens heb ik toch maar besloten om een speciaal accupakket (22kWh)
met LiFePo4 accu’s aan te schaffen. De andere accu’s zouden bij een
zware belasting (snelweg gebruik) maar een derde van de capaciteit overhouden.
Een extra voordeel is dat de auto nu ongeveer hetzelfde blijft wegen.
De accu’s komen volgende week binnen.
De afgelopen weken heb ik tevens een nieuw interieur geplaatst.
Op dit moment ben ik aan het testen hoe ik het beste de toerenteller
kan koppelen aan de elektromotor.
Het ombouwen naar elektrisch kan nu echt gaan beginnen!