Hoi,
Zal me even voorstellen: ik ben Jochem en rij een eendje en een xantia break hdi 90pk (bouwjr 2000). Twee maanden geleden stopte de airco ermee. Door omstandigheden nu pas tijd om er naar te kijken. Het blijkt dat de magneetkoppeling op de aircopomp niet bekrachtigd word en dat klopt ook want er staat geen 12 volt. Een van de voorwaarden ontbreekt blijkbaar. Mijn vermoeden was dat er te weinig koelvloeistof in zou zitten en daarom heb ik die vandaag bij laten vullen. Er kwam nog maar 50 gram uit. Nu weer aangevuld tot 800gr. De (lage)druk test leverde geen lekkage op, De drukschakelaarlaar werkt nu weer. De aircoknop in het interieur doorgemeten en werkt. Aangezien ik een digitale vraagbaak van Haynes heb zonder schema van de airco ben ik maar alle relais gaan testen…zonder resultaat.(hopelijk ben ik er geen vergeten)
Tja, nu loop ik even vast, op bol.com vind ik alleen vraagbaken van 1993-1998. Heeft er iemand voor mij het schema van de airco installatie of tips?
Groetjes,
Jochem
Ps mag je gewoon 12 volt op de magneetkoppeling van de airco pomp zetten? (polariteit gevoelig?)
Welkom op het forum
Een schema staat wel in de Haynes of Revue Technique, maar of je daar echt wijs uit word ?
De officiele schema’s zijn een tiental mappen, wat in de Haynes enzo staat is ongeveer iets.
Verder is het zo dat bij een HDI (en 16V benzine na 2000), de airco functies en het koelsysteem in de ECU zitten, er is dus geen losse airco computer meer.
Uitlezen met een Lexia kan misschien e.e.a. aan het licht brengen.
Je mag heel even 12V op de magneetkoppeling zetten, zwart is meestal de min.
Bij mijn vorige Xantia heb ik de aico zo geforceerd laten draaien en een vastzittende drukschakelaar los gekregen, waarna de airco het weer deed.
Ik heb een Lexia, als je in de buurt van Rotterdam woont, is het een kleine moeite voor mij om je auto even uit te lezen.
Het laatste onderdeel in de aansturing van de aircopomp is de drukschakelaar. Je zou ook op pen 2 van de steker kunnen meten of daar wordt aangestuurd.
Dit schemaatje is van een type 1 en dus slechts ter verduidelijking omdat jij geen aircomodule hebt en waarschijnlijk ook geen Bitron geval.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dat de drukschakelaar werkt betekent dus dat ‘ie het systeem af kan schakelen wegens lage druk ? Of bedoel je wat anders ? Volgens veel documentatie zou je droger/filter het probleem kunnen zijn, m.a.w. deze zou verzadigd kunnen zijn…...
PS ik heb ooit eens het paneeltje achter de CC knoppen moeten vervangen in een XM om de airco weer werkend te krijgen…...
Alvast bedankt voor de reactie’s.
-Het uitlezen lijkt me inderdaad een goed plan, helaas woon ik niet in de buurt van Rotterdam (Tilburg). Misschien moet ik daar even voor langs een citroengarage. Dan kan ik ook wat gerichter zoeken…
-Wat betreft de drukschakelaar: er zit op de filter/droger een drukschakelaar met 4 contacten. Nu na het vullen van het systeem zijn 2 contacten doorverbonden die voorheen oneindig was.
Weet iemand waar het relais van de aircocompressor zit? Dan kan ik het relais doormeten en uitsluiten….
Groetjes,
Jochem
Vanavond weer even met de airco bezig geweest.
Aangezien ik benieuwd was of de magneetkoppeling op de aircocompressor werkt. Heb ik deze doorgemeten en kwam uit op 0,5ohm. Even met amp stekkers een aansluiting gemaakt met een 1mm2 draadje en de magneetspoel uitgeprobeerd. Slecht idee want ik verbrande mijn vingers, ha ha. Veel te veel stroom door draadje dus gelijk maar een 2,5 mm2 gepakt en dat ging wel goed. Uitgevoerd zonder draaiende motor en KLIK. Ok. Later met draaiende motor en weer klik en stromende koelvloeistof bij droger/filter te zien.
Nu alles weer origineel aangesloten en YES aircocompressor slaat in! Hij werkt! Waarschijnlijk zoals “zx1.4i” opmerkte een vastzittende drukschakelaar.
Daarnaast nog even de voorruit ontwasseming stand getest. Ook nu slaat de airco in ( het lampje op de aircoschakellaar gaat dan niet aan).
Super bedankt voor jullie reactie!!!
Groetjes,
Jochem
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Hé?! Gaat de airco altijd aan als je voorruitontwaseming aan zet?
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ja, als het goed is wel!
Ja dat klopt!!!
Mooi zo jochem2cv6 dat de airco weer werkt
I.p.v. de drukschakelaar, denk ik dat het ventiel bleef hangen.
citroofreak schreef:Hé?! Gaat de airco altijd aan als je voorruitontwaseming aan zet?
Dat hangt van de auto af, mijn type-2 TD uit 98 niet, de HDI uit 2001 die ik nu heb, doet het wel.
Een HDI of 16V type-2, doet het in iedergeval wel, waarschijnlijk omdat daar de koeling en airco door de ECU worden geregeld.
@JaapJ, het paneeltje bij een Xantia bevat nauwelijks elektronica in tegenstelling tot het paneeltje bij een XM. Bij een Xantia zit het in de airco computer (achter het dashboard kastje/airbag passagier) of in de ECU.
jochem2cv6 schreef:Alvast bedankt voor de reactie’s.
-Wat betreft de drukschakelaar: er zit op de filter/droger een drukschakelaar met 4 contacten. Nu na het vullen van het systeem zijn 2 contacten doorverbonden die voorheen oneindig was.
Het spijt me het te moeten zeggen maar dat is een beunoplossing. Zoals je in het schemaatje kunt zien, geeft één schakelaar door dat er druk in het systeem zit en zijn de overige 2 voor onder- en overdruk. Dat ding had gewoon vervangen moeten worden.
Wim,
Disciplus Simplex
ZX1.4i schreef:Een HDI of 16V type-2, doet het in iedergeval wel, waarschijnlijk omdat daar de koeling en airco door de ECU worden geregeld.
Herstel, bij een HDI altijd, en een 16V alleen bij de latere type-2, vanaf 2000.
wimb schreef:jochem2cv6 schreef:Alvast bedankt voor de reactie’s.
-Wat betreft de drukschakelaar: er zit op de filter/droger een drukschakelaar met 4 contacten. Nu na het vullen van het systeem zijn 2 contacten doorverbonden die voorheen oneindig was.Het spijt me het te moeten zeggen maar dat is een beunoplossing. Zoals je in het schemaatje kunt zien, geeft één schakelaar door dat er druk in het systeem zit en zijn de overige 2 voor onder- en overdruk. Dat ding had gewoon vervangen moeten worden.
Beste Wim,
De drukschakelaar heb ik doorgemeten toen de airco kapot was waardoor het airco systeem een te lage druk heeft en de drukschakelaarcontacten open blijven staan. Na het vullen bleek dat een van de contacten wel een doorverbinding had. Oftewel de drukschakelaar meet de minimale druk van het systeem. De twee andere drukken heb ik niet met de multimeter gecontroleerd. Maar de aircocompressor slaat nu wel in en uit waarbij ik aanneem dat de onder en overdrukcontacten werken.
Ik heb dus geen contacten doorverbonden.(euh geen beuntechniek gebruikt…)
Wat vreemd blijft is dat het systeem na het vullen niet meteen werkte wellicht had de aircospecialist daar even naar moeten kijken (drukschakellaar/ventiel of iets anders…)
Groetjes,
Jochem
jochem2cv6 schreef:Ik heb dus geen contacten doorverbonden.(euh geen beuntechniek gebruikt…)
Gelukkig.
Het over- en onderdrukcontact staan beide gesloten als de druk binnen de onder- en overdrukgrens staat. Dan lijken ze inderdaad doorverbonden.
Wim,
Disciplus Simplex
jochem2cv6 schreef:Alvast bedankt voor de reactie’s.
-Het uitlezen lijkt me inderdaad een goed plan, helaas woon ik niet in de buurt van Rotterdam (Tilburg). Misschien moet ik daar even voor langs een citroengarage. Dan kan ik ook wat gerichter zoeken…
-Wat betreft de drukschakelaar: er zit op de filter/droger een drukschakelaar met 4 contacten. Nu na het vullen van het systeem zijn 2 contacten doorverbonden die voorheen oneindig was.
Weet iemand waar het relais van de aircocompressor zit? Dan kan ik het relais doormeten en uitsluiten….
Groetjes,
Jochem
Weet iemand welke contacten dit precies zijn?
De twee buitenste of juist de twee binnenste?
Ik zou graag middels het overbruggen van pinnen willen controleren of mijn magneetkoppeling nog ok is.
Bij voorbaat dank!
Niemand enig idee welke pinnen overbrugd dienen te worden?
Ik zou graag de werking van de drukschakelaar willen controleren.