Ik had een setje(5) nieuwe bollen voor de GS gekocht,
en heb vanavond de drie bollen in de motorruimte al vervangen.
Dat ging erg gemakkelijk! Maar nu ga ik morgen op een brug
voor de achterste bollen, maar gaan die ook zo gemakkelijk??
Heb er nog niet erg op gelet maar ze zaten redelijk verborgen
kan ik me herinneren.
Wie weet het??
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je moet de complete veercilinders uitbouwen anders krijg je ze er niet op.
Probleem is vak dat de hd leiding vast gerot zit in de veercilinder en die moet nou net los…
Klopt, niet te vergelijken met de voorzijde. Bij mij eindigde e.e.a. na een geknapte leiding zelfs in een complete demontage van het subframe achter. Maar misschien heb je geluk en krijg je de leiding netjes los. Wat ook niet helpt is dat de draagarm er precies voor zit en dat alles onder een laag bagger van jaren zit. Maar goed, met beleid is het zeker te doen. Eerst schoonmaken, voorzichtig werken en een goed passende leidingsleutel gebruiken.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Klinkt weinig hoopvol, maar ga het toch een keer doen,heb ze immers al liggen.
Gr. Wim.
Het was niet bedoeld om je te ontmoedigen hoor. Maar het is ook lullig als je denkt ‘even’ een klusje op een brug te doen en vervolgens met een geknapte leiding niet meer weg te kunnen.
Maar het komt vast wel goed! Succes.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan helpen als je de nippel van de leiding eerst heet maakt. Anders breekt ie af of draai je hem rond. 90% kans..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mij voldeed het om de bollen alleen te vullen. In theorie veert ie achter dan beter dan vol, omdat de voorbollen enige tijd geleden zijn gevuld en de achterbollen dan ‘vers’. Zijn ze echt stuk?
Of ze echt stuk zijn, geen idee??
Wel oud denk ik.(voorzijde was ‘94)
Uit voorzorg dacht ik(en om direct 100% te zweven)
ze meteen allemaal te vervangen.
LHM vorige maand al vervangen.
Vanmiddag eerst maar eens alleen even een kijkje nemen
op de brug hoe het allemaal zit.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb volgens mij de bolltejs achter eruit gehaald zonder de veercylinder te verwijderen. Onder druk de bol losslaan en dan druk eraf en de wielen helemaal in hun kasten drukken met een krik. dan weer naar beneden laten hangen en dan heb je genoeg ruimte.
Soms moet een hulpje met een grote tang de cylinder tegen houden terwijl jij de bol verder lost.
Success.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit is de manier om ze los te draaien zonder de veercilinderte demonteren. In iedergeval kan het dat bij een GSA, of een GS anders is weet ik (nog) niet
Bedankt voor deze handige en welkome tip!
Bedankt voor de tip idd.
Hierdoor heb ik eerst maar eens twee nieuwe leidingen gekocht vanwege het eventueel afbreken,
blijven ze heel gaan er evengoed twee nieuwe op uiteraard.(als je ze dan toch hebt liggen).
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
ik heb ze onder een gs break uit 73 ook ooit een keer vervangen zonder demontage van de veerpoten, moet ik even over nadenken hoe ik dat ook alweer deed.
Zijn ze inmiddels al vervangen of moet de klus nog gebeuren? Zo ja, dan zoek ik even in mijn geheugen, maar die beschrijving van hierboven klopt wel ongeveer. Zelf had ik geen brug, gewoon op een krik en assteunen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ook gewoon op straat. gaat prima. Het kan dus ook bij een GS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Meestal kijk ik en dan bepaal ik de strategie. Als je plek hebt zou je met een oliefiltertang de veercilinder kunnen tegenhouden en met een hamer en stompe beitel (waarmee je cement en zo losbikt) de veerbol voorzichtig los kunnen tikken. Je zet de auto op een assteun en gebruikt dan de krik om de draagarm in de handige houding te drukken.
Nee, het is nog niet gebeurd, de klus.
Maar het lijkt er steeds makkelijker uit te zien.
Als ik de klus geklaard is zal ik posten hoe het ging.